P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Åh andra sidan är det ju ingen som köper en elbil för att den skulle vara kul.
Utan alla sitter lider i sina elbilar bara för att de är snåljåpar, men de klagar åtminstone inte på att den är dyrare än avgasalternativet.
:crysmile:
:cool:
Jag skulle köpa en elbild för att det vore kul, inte för att det är vettigt för mig.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Nu nämns såväl 10 000 som 100 000 år som förvaringstider och som det planeras för.
Asbets och kvicksilver ger vad jag vet inga strålningsskador.
De ger andra skador. Jag vill inte försöka mig på att gradera svårighetsgraderna, men misstänker att det ligger en del strålningsfobi bakom en del av de indignerade utbrotten mot kärnkraft. Den farligaste strålning vi utsätts för kommer från solen.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och sen tar kolkraften väl minst 10.000 liv om året ...
Det är minst en storleksordning för lite.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
som i äggula eller fixat utan att ge ytterligare problem? :crysmile::crysmile:
Högaktivt kärnavfall skulle passa perfekt i solen men jag antar att säkerhetsproblem med uppskjutningar skulle bli för stora. Men det kanske kan lösas i framtiden.
 
P
F frasen_36 skrev:
Toppenide! Om man kunde skicka skiten (avfallet) in i solen så det löst.
Det är inte realistiskt (än!), både av ekonomiska och säkerhetsmässiga skäl.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Det är inte realistiskt (än!), både av ekonomiska och säkerhetsmässiga skäl.
Nej tyvärr
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog ganska garanterat att minst några av de smala extrema lyxmärkena håller på och utvecklar någon elversion just nu.
Rolls Royce har meddelat att dess nästa bilmodell kommer att heta Spectre och vara eldriven. Mer än så vet jag inte.

Rolls Royce är f.ö sen länge ett etablerat bolag när det gäller kärnkraft. Nu håller det på att utveckla SMR-teknik. Satsningen är på 195 miljoner pund i första vändan.
 
F
P pmd skrev:
De ger andra skador. Jag vill inte försöka mig på att gradera svårighetsgraderna, men misstänker att det ligger en del strålningsfobi bakom en del av de indignerade utbrotten mot kärnkraft. Den farligaste strålning vi utsätts för kommer från solen.
Jag tror iofs att en av de stora anledningarna till kärnkraftsmotstånd är att många (särskilt föräldrar) känner ansvar för sina barn och kommande generationer. Dvs tycker att varför ska efterlevande ta hand om och bevaka den skit (avfall) vi gräver ner som vi (idag) tror på ett säkert sätt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Nej jag menar naturligtvis att den förvaring som vi anser (dvs tror) är säker idag, den vet vi INGENTING om hur den är efter 10 000 eller 100 000 år.
Ganska ointressant om du läser artikeln som länkades till tidigare. Jag lärde mig att kärnavfallet slutar avge gammastrålning efter 2-300 år. Så ska det vara farligt då får du äta upp det.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Jag har faktiskt svårt att förstå denna fixering på elbilars räckvidd/batterikapacitet. Undra om de som håller på med det bedömde bilar efter storleken på deras bränsletank innan?
Lite gjorde/gör jag allt det. Jag tycker inte att tanka. Det är ett nödvändigt ont. Min bil går drygt hundra mil på en tank vilket jag tycker är ganska bra.

Annars är det väl uppenbart att den som alltid har kört fossilbil funderar en del på hur möjligheterna är att ladda en eventuell elbil längs vägarna (och hur länge det tar att ladda). Med ett glesare nät av laddstationer än bensinmackar så blir räckvidden viktig(are).
 
F frasen_36 skrev:
Jag tror iofs att en av de stora anledningarna till kärnkraftsmotstånd är att många (särskilt föräldrar) känner ansvar för sina barn och kommande generationer. Dvs tycker att varför ska efterlevande ta hand om och bevaka den skit (avfall) vi gräver ner som vi (idag) tror på ett säkert sätt.
Kolla gärna in denna länk, väldigt informativ.

M mnils skrev:
Läs här Allt du kan tänkas vilja veta om kärnavfall
 
P
A AndersS skrev:
Ville inte vara elak, men hade inte tagit det till mig.;)
Tror inte att 99% av vår befolkning vad som avses.
Det borde räcka med CE, tycker jag. ECE är väl mycket ovanligt (numera)?
 
P
R Rkarlsson skrev:
Du menar företagaren. Köper du av ett svenskt bolag, tex en hästens säng eller ikeas sängar så kan jag ju faktiskt säga att tyget kommer från kina och de syddes i polen. "monteringen" skedde på jysk, ikea och något märke till i Hästveda till VD och ägare blev för snåla och la ner den fabriken med.
=)
Många 100% kinatillverkade produkter är ofta lika dyra som nästan 100% svensktillverkade produkter.
Ja, det är ett problem för konsumenterna att det inte går så lätt att ta reda på varifrån alla komponenter i en produkt är tillverkade. Det kanske vore bra att införa en lag om fullständig varudeklaration?
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Problemet är snarare att handlarna vägrar att ta in varor från tillverkare i eget land eller grannländer.
För att de vet att dyrare produkter är osäljbara.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Jag brukar anse mig som tålmodig men nu måste jag faktiskt påpeka att nu gör du dig bara dum.
Och du gör dig otrevlig. Om du inte vill argumentera så tycker jag att det är bättre att inte svara alls och definitivt inte med otidigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.