Även om man inte har behov av mer än den lokala tidzonen eller kommunicerar med andra system så kan lokala tidzoner ställa till det t ex vid övergång till/från sommartid.


När får vi en egen NTP-tråd?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Jag lovar att den mesta kod jag skriver använder lokal tidszon hela vägen för att det blir mycket enklare och begripligare.
Det kan jag lova bara blir pannkaka när man ställer om klockan mellan vinter och sommartid. Du kan inte ens sortera tider och få det i rätt ordning om du sparat dem i databas. Det enda konstiga med UTC är att den kan sortera och få någonting som ser fel ut men är rätt (för det blev vintertid mitt i):

2021-10-31 02:01
2021-10-31 02:30
2021-10-31 02:10
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Ja då blir det oftast mycket mer praktiskt.
Vi kör i Azure så då är det UTC per default på servrarna, vilket man alltid ska köra enligt mig. Men samtidigt så måste vi hålla oss till svenska bankdagar och banktider, så det blir man konverterar. Har skrivt en liten nice helper för det där

Kod:
        public DateTime WorkWithDefaultTimeZone(Func<DateTime, DateTime> dateWorker)
        {
            var nowDefault = GetNowInDefaultTimeZone();
            return TimeZoneInfo.ConvertTimeToUtc(dateWorker(nowDefault), DefaultTimeZone);
        }

Används

Kod:
        public void CalculateNextOccurrence(ITimezoneProvider timezoneProvider)
        {
            Next = timezoneProvider.WorkWithDefaultTimeZone(_schedule.GetNextOccurrence);
        }
 
S sjoelund skrev:
Det kan jag lova bara blir pannkaka när man ställer om klockan mellan vinter och sommartid. Du kan inte ens sortera tider och få det i rätt ordning om du sparat dem i databas. Det enda konstiga med UTC är att den kan sortera och få någonting som ser fel ut men är rätt (för det blev vintertid mitt i):

2021-10-31 02:01
2021-10-31 02:30
2021-10-31 02:10
Jag känner mycket väl till det teoretiska problemet, har aldrig fått en felrapport på det. Men de är nästan bara intresserade av datum och problemet med DST ändrar inte på datumet, det gör dock bruk av UTC tid.

Men I andra applikationer är det så klart helt andra behov.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kör i Azure så då är det UTC per default på servrarna
...
Ja server OS är bekvämt inställda i UTC framförallt om tjänsten nyttjas i mer än en tidszon, blir lätt väldigt förvirrat annars.

Men min kommentar var om antagandet att det alltid var det enda vettiga valet, inte att det ofta är det bästa valet.

Nu är nog ölen kall så jag kan dricka den.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Funkar inte för mig. Jag måste ladda om sidan för att min klocka ska bli röd och presentera nya notifieringar :D
Från och med inatt så kommer den röda notissiffran att uppdateras automatiskt även på webben utan att du behöver gå till en ny sida.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Från och med inatt så kommer den röda notissiffran att uppdateras automatiskt även på webben utan att du behöver gå till en ny sida.
Grymt :)
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Från och med inatt så kommer den röda notissiffran att uppdateras automatiskt även på webben utan att du behöver gå till en ny sida.
Och det verkar fungera bra för mig med Firefox på Linux. (y)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Från och med inatt så kommer den röda notissiffran att uppdateras automatiskt även på webben utan att du behöver gå till en ny sida.
Fast den verkar aldrig gå ner till 0 och försvinna...
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast den verkar aldrig gå ner till 0 och försvinna...
För mig fungerar det som det ska, tror jag i alla fall. När jag läste ditt inlägg hade jag två:

Notifikationsklocka med en röd cirkel och siffran 2, bredvid en profilbild föreställande Super Mario

Klickade jag på klockan fanns det mycket riktigt två nya:

Skärmdump av notiser på ett diskussionsforum som visar nya och tidigare interaktioner med användarens inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och därefter (just nu när jag skriver exempelvis) blev det noll, eller försvann om man så vill.

Notifikationsikon och profilbild på en diskussionsforum sidhuvud

Firefox/Linux om det inverkar.
 
Har man flera flikar öppna så räknar siffran upp i alla, men när man läst alla notiser stannar siffran '1' kvar i alla flikar (utom den där man läste alla notiser).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har man flera flikar öppna så räknar siffran upp i alla, men när man läst alla notiser stannar siffran '1' kvar i alla flikar
Åtminstone ibland verkar det räkna ned som det ska även i "övriga" flikar. Även ner till noll. Inte helt säker på att det alltid fungerar dock... Är det en bugg någonstans kan jag dock leva med den...
 
Får ett gäng såna här i kväll:

Skärmbild av en 500 Internal Server Error på en webbplats med adressen byggahus.se/forum/thread/humorhornan.2.0
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dags att starta om en av proxynoderna?
 
Samma här.
 
Lustig bugg: @Mikael_L och jag skrev inlägg samma minut i en tråd. Hans avatar och namn kommer då upp i listningen men med texten från mitt inlägg.
Skärmdump av diskussionsforum där Mikael_L:s avatar visas bredvid text från ett annat inlägg om elprisrekord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av diskussionstråd där två inlägg visas, inklusive avatars, användarnamn och tidsstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.