8:30 idag kom golvsliparna. Inte mycket jag kunde filma om jag inte vill ha damm i hela huset :D
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Haha, jag är ingenjör... Lite yrkesskadad är man väl. Viss utveckling sker ju genom experiment (DOE kallar vissa det väl) men det mesta sker ju ändå genom planering. Men, hus innehåller mycket överraskningar och jag misstänker även professionella "byggnadsingenjörer" (vilket jag inte är, jag rör mig närmare ettor och nollor, volt och ampere) går på många minor som fördyrar eller förändrar.

Men... Det är jättebra ni som gör så fina projekttrådar, då man kan följa dessa och lära sig undvika endel minor. Jag har ibland tänkt jag skulle lägga upp nån tråd, men då både exponerar jag hur långsamt jag egentligen framskrider och det är även ganska "personligt" att dela detta i sin helhet.... Så kudos till er som orkar, vågar och vill dela bilder, misstag och framgångar! :)
Ingenjörer är väldigt bra att ha :)

Som tur är läser Ludvig till ingenjör och det var han som hjälpte till så att vi kunde bestämma oss till slut. Han skissade på tre alternativa bredder på stänkskydd vid spisen. Gissa vilket vi valde?

Kök under renovering med gröna skåp och spis med marmorstänkskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med spis och grå skåp under renovering, marmorerat stänkskydd bakom spisen, numrerat med "2".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med grå skåp och marmorstänkskydd ovanför vit spis, numrerad 3 för alternativt breddval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nr 3?

Bra när barnen (för Ludvig är väl sonen?) väljer utbildning som kan ge föräldrarna praktisk nytta:love:.
En av våra söner har (mycket otippat) valt att utbilda sig till rörläggare. Jag ser fram emot när han kommer lite längre in i utbildningen. :rofl:
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Ooo det kan bli riktigt lönsamt! :rofl:

Ja Ludde är äldsta sonen.

Nr 3 är rätt!
 
  • Gilla
  • Älska
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt med alternativ 3. Och ett väldigt fint kök ni gör.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nr 3 är rätt!
Bra, den hade jag också röstat för.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Nyslipat och lutat trägolv i kök med synliga trädetaljer och gråa skåpluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyslipat och lutat trägolv i ett ljust kök och vardagsrum, redo för vitoljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då var golvet slipat och lutat i kök och vardagsrum. Nästa vecka ska det vitoljas 2 ggr.
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 12 till
  • Laddar…
Här råder lugnet före stormen. Idag kommer bänskskivan!

Ej färdigställt kök med träbänkskivor, gråa skåp och keramikho väntar på bänkskiva och slutmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett kök under renovering med osatta bänkskåp och ett vinskåp, verktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så har vi lagt till en modul med ett litet vinskåp i efterhand. Bänkskåpet stämde inte i måttet när vi fick det. När vi ändå höll på att justera där så bestämde vi oss för att bredda hela partiet lite, så blir det närmare till skafferiet när man plockar in och ut saker plus mer plats för de som sitter där på andra sidan. Två av luckorna till kylskåpet hade spår i sig som inte skulle vara där och därför har vi fått nya luckor som var vitmålade vid leverans.

Kök under renovering med gröna skåp, en öppen låda, skyddspapper på golvet och ett delvis byggt vitrinskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja det var ett par veckor sedan jag uppdaterade. Det blev väldigt jobbigt efter golvslipningen, för behandlingen med lut och vitolja såg inte alls ut som vi hade förväntat oss. Efter undersökningar visade det sig att golvsliparen hade använt vitlut, något som ger en rosaaktig färg. Knaggarna syntes också väldigt mycket mer än det har gjort de två andra gångerna vi har behandlat golvet (med traditionellt lut, inte vitlut). Vi bestämde oss för att själva köpa in de produkter vi använde förra gångerna och låta honom göra om jobbet. Det blev bättre, men ändå inte riktigt som vi vill ha det. Vi ska dock leva med det nu ett tag och så får vi se om vi gör om det igen med en annan firma senare. Nu måste fokus vara på att köket ska bli klart till jul.

Förra veckan spikade snickaren upp golvlisterna. Igår byggde de på vitrinskåpet som var för lågt, det nådde inte ända upp till taket där krönlisten skulle ansluta. De byggde också upp stöd vid hoarna som bänkskivan ska vila på.

Efter att vi har fått bänkskivan idag så ska rörmokaren hit och koppla in vattnet. Sedan är det målarens tur att slutmåla.
 
  • Gilla
  • Älska
LoweW och 6 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Fristående spis? Vad blir det för någon? Kollade och snöade in totalt på både Ilve, Lofra och Bertazzoni innan jag bestämde mig. Var så sugen på en range-cooker och la till sist pengarna på en high-end-häll från Siemens och fick en ugn i arbetshöjd, sen kunde jag tydligen även köpa kyl/frys och diskmaskin samt bjuda barnen på tvådagars på Kolmården. Bästa beslut jag tagit... men, de är fina. Frågan är om det är värt det. Det fick jag aldrig veta. :crysmile:
 
  • Gilla
Paksi och 1 till
  • Laddar…
Vi har köpt Ilve Nostalgie där vi har heltäckande luckor utan fönster. Jag blev lite besviken när vi öppnade den, för de där mässingsdetaljerna vi valde är väääldigt skinande, ser "tacky" ut. Jag har inte kollat upp om det är rå mässing, men jag misstänker att de är behandlade och kommer att förbli så. Knoppar och kranar vi har valt är obehandlade och kommer att mattas av med tiden om man inte polerar dem.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har inte kollat upp om det är rå mässing, men jag misstänker att de är behandlade och kommer att förbli så.
Kanske bara någon klarlack som går att "tvätta" bort relativt enkelt med typ "thinnerförtunning" på en trasa. Om jag nu inte missförstår din önskan.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det ska jag testa, tack för tipset!
 
Fulkemisten
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske bara någon klarlack som går att "tvätta" bort relativt enkelt med typ "thinnerförtunning" på en trasa. Om jag nu inte missförstår din önskan.
Testa annars att applicera ättika på undersidan av nån detalj. Om mässingen ärgar där vet du att den bara är blankpolerad och inte lackad och att den kommer få fin patina ganska raskt utan åtgärd.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Det går som smort det här.

Nyinstallerade grå skåp och marmorarbetsyta i köket under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person i kök under renovering betraktar ommålade skåp och osatt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
ullemont och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.