Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja jisses, vi köpte in plåtarbete på en liknande byggnation i somras tillsammans med grannen. Totalt 30 meter för mindre än den summan :)

Men men, får att återgå till originalfrågan så är det kanske läge att lägga ner, ta kostnaden och hålla sig så väl med grannen som möjligt. Det är ju faktiskt så att de närmsta 10 åren så kan grannen medelst ett telefonsamtal få ert plank rivet och om ni har otur en straffavgift på det eftersom ni uppfört ett svartbygge. Då står ni där igen med granne med insyn i vardagsrummet, inget plank, inga 34 000, kostnad för att riva och kanske straffavgift på köpet.
(Vill minnas 0,01 prisbasbelopp per löpmeter plank så ett par tusenlappar till)
Fast grannen ska ju flytta och har gjort en vinst på 700 k på ett halvår och bestrider en faktura på 17 k så jag ser ingen anledning att hålla sams med dom. Vill de anmäla ett svartbygge så är det ok så länge altanen också försvinner.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja jisses, vi köpte in plåtarbete på en liknande byggnation i somras tillsammans med grannen. Totalt 30 meter för mindre än den summan :)

Men men, får att återgå till originalfrågan så är det kanske läge att lägga ner, ta kostnaden och hålla sig så väl med grannen som möjligt. Det är ju faktiskt så att de närmsta 10 åren så kan grannen medelst ett telefonsamtal få ert plank rivet och om ni har otur en straffavgift på det eftersom ni uppfört ett svartbygge. Då står ni där igen med granne med insyn i vardagsrummet, inget plank, inga 34 000, kostnad för att riva och kanske straffavgift på köpet.
(Vill minnas 0,01 prisbasbelopp per löpmeter plank så ett par tusenlappar till)
30 meter för mindre än 5000? Det låter väldigt billigt.
 
Men varför skulle de inte få bygga ett trädäck? Insynen ökar ju knappast med den marginella höjden.
 
  • Gilla
  • Älska
Manfreds och 10 till
  • Laddar…
Tomtoms o Derbyboys inlägg äger ingen relevans eftersom det framgår tidigt i tråden att det unga paret som byggde det icke godkända trädäcket meddelat att de sålt BR och ska flytta ut. TS motpart i framtida tvister blir alltså köparen, vilket orsakar en helt annan uppförsbacke.

Jag tror det där planket snarare höjt attraktionsvärdet vid försäljning av grannens BR. Ingen, vare sig nuvarande eller blivande granne kommer vilja anmäla planket som svartbygge o riskera rivning! De som ska sitta på trädäcket i framtiden kommer inte heller vilja ha sina grannar i knät utan kommer vilja ha planket kvar...
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
N peak122 skrev:
Fast grannen ska ju flytta och har gjort en vinst på 700 k på ett halvår och bestrider en faktura på 17 k så jag ser ingen anledning att hålla sams med dom. Vill de anmäla ett svartbygge så är det ok så länge altanen också försvinner.
Att tro att trädäcket magiskt ska försvinna för att ditt svartbygge tvingas bort är minst sagt naivt. De hänger inte ihop!

Ja, din nuvarande granne kommer ju skita blankt i dig. Trädäcket lär vara kvar om inte din nya granne självmant VILL lägga tid och pengar på att plocka bort det. Planket lär nya köparen vilja behålla eftersom det är vad de tror sig ha köpt. Din nuvarande granne kan ju dock skicka in en anonym anmälan till kommunen efter utflyttning för att jävlas med er. Så du har ALLT att vinna på att sitta lugnt i båten, oavsett hur avundsjuk du är på de 700 000 som grannen gjort i vinst eller hur förnärmad och kränkt du är att de hade mage att bygga ett litet trädäck på sin uteplats utan att inhämta ditt tillstånd.
 
  • Gilla
Quartto och 25 till
  • Laddar…
B Boktoken skrev:
Tomtoms o Derbyboys inlägg äger ingen relevans eftersom det framgår tidigt i tråden att det unga paret som byggde det icke godkända trädäcket meddelat att de sålt BR och ska flytta ut. TS motpart i framtida tvister blir alltså köparen, vilket orsakar en helt annan uppförsbacke.

Jag tror det där planket snarare höjt attraktionsvärdet vid försäljning av grannens BR. Ingen, vare sig nuvarande eller blivande granne kommer vilja anmäla planket som svartbygge o riskera rivning! De som ska sitta på trädäcket i framtiden kommer inte heller vilja ha sina grannar i knät utan kommer vilja ha planket kvar...
Relevansen är att om TS bråkar för mkt med en granne som ska flytta därifrån och alltså inget har att förlora på att va ovän med TS så riskerar man en anmälan om svartbygge, få riva planket, betala byggsanktionsavgift och stå där med en ny granne som förstås vill behålla sitt trädäck de betalt för men inte heller vill betala uppförandet av ÄNNU ett nytt plank med både hantverkarkostnader och bygglovskostnader :)
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Att tro att trädäcket magiskt ska försvinna för att ditt svartbygge tvingas bort är minst sagt naivt. De hänger inte ihop!

Ja, din nuvarande granne kommer ju skita blankt i dig. Trädäcket lär vara kvar om inte din nya granne självmant VILL lägga tid och pengar på att plocka bort det. Planket lär nya köparen vilja behålla eftersom det är vad de tror sig ha köpt. Din nuvarande granne kan ju dock skicka in en anonym anmälan till kommunen efter utflyttning för att jävlas med er. Så du har ALLT att vinna på att sitta lugnt i båten, oavsett hur avundsjuk du är på de 700 000 som grannen gjort i vinst eller hur förnärmad och kränkt du är att de hade mage att bygga ett litet trädäck på sin uteplats utan att inhämta ditt tillstånd.
Vår BR lär ju ha ökat lika mycket i värde och vi gav ännu mindre när vi köpte så varför skulle vi vara avundsjuka? Grundfrågan är hur man kan svika ett muntligt avtal som enligt lag är bindande men iofs omöjligt att bevisa? Jag fattar att vi får ta smällen men det jag inte fattar är hur man kan bete sig på det sättet.
 
  • Gilla
Blåsalvia19 och 1 till
  • Laddar…
Tittar jag på bilderna ser det ut som grannen byggt ett likadant/väldigt liknande trädäck som ni själva har (med risk för feltolkning av bilderna då).
Stämmer det förstår jag överhuvudtaget inte diskussionen kring att grannen inte skulle få bygga trädäck.
 
  • Gilla
L.M.Olsson och 3 till
  • Laddar…
B Boktoken skrev:
..... icke godkända trädäcket....
Säger vem?
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
backstad backstad skrev:
Tittar jag på bilderna ser det ut som grannen byggt ett likadant/väldigt liknande trädäck som ni själva har (med risk för feltolkning av bilderna då).
Stämmer det förstår jag överhuvudtaget inte diskussionen kring att grannen inte skulle få bygga trädäck.
Ja det är liknande och det ser bra ut men problemet är att det går 3,5 meter ut på tomten och utan planket har de fri insyn i vårt vardagsrum/kök när de sitter där. Skulle du tycka att det var ok?
 
  • Gilla
Pärarvid
  • Laddar…
F
N peak122 skrev:
Håller med om att det är uppförsbacke men då kan vi riva planket och de får riva altanen så att allt blir i ursprungsskick. Jag tänker ta striden för jag tycker det är fruktansvärt dålig stil att bryta en muntlig överenskommelse.
Exakt vad ger den striden? Den du bråkar med har ju redan flyttat och tagit vinsten med sig. Du kommer ju bara att bråka med en ny, helt oskyldig granne som kommer att se dig som riktigt grinig.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Säger vem?
Styrelsen i BR. Åtminstone i förhandsbesked men de måste väl ta ett beslut i frågan innan det är avgjort.
 
N peak122 skrev:
Det är tillbyggnaden som är 3,6 meter så du ser rätt. Där har vi nog gjort fel men vi hade som sagt godkännande från styrelse (och granne) men jag inser att det kan klassas som svartbygge men borde inte altanen också vara det då?
Trädäck klassas i normalfallet inte som svartbygge enl. Plan- och bygglagen. I det här fallet lade grannen trä på marken vilket kan likställas med att lägga stenplattor eller asfalt. Hur det fungerar med tillstånd/lagstiftning i bostadsrättsföreningar har jag ingen kunskap om.

Om du får en anmälan på dig kan byggnadsnämnden begära att bygglov söks i efterhand. Om bygglov beviljas åker du på att betala en sanktionsavgift eftersom bygget påbörjades innan startbesked beviljats. Om det inte går att bevilja bygglov i efterhand kommer byggnadsnämnden kräva rivning, ofta kopplat till ett vite (ex planket ska vara borta inom två månader annars döms måste du betala XX). I ärlighetens namn tror jag du har mer att förlora på en strid än grannen.

Som exempel får jag sanktionsavgiften för 5 m plank till 3 570 kr.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Exakt vad ger den striden? Den du bråkar med har ju redan flyttat och tagit vinsten med sig. Du kommer ju bara att bråka med en ny, helt oskyldig granne som kommer att se dig som riktigt grinig.
Nuvarande granne kommer bo kvar i minst ett halvår och det jag vill är att de ska stå för vad de lovat och om jag sagt att jag tänker bråka med kommande granne så menade jag inte det.
 
Redigerat:
N peak122 skrev:
Ja det är liknande och det ser bra ut men problemet är att det går 3,5 meter ut på tomten och utan planket har de fri insyn i vårt vardagsrum/kök när de sitter där. Skulle du tycka att det var ok?
Tolkar jag bilden rätt har grannen byggt ut en kvadrat ytterligare (ca 3,5x3,5 m) där parasollet syns. De skulle ju lika väl kunna ställt bord och stolar (och parasoll) på gräset med samma insyn.

I och med att det verkar vara ok att anlägga trädäck på ”sin” tomt tror jag det blir svårt att driva den delen.

Då det är ett mindre belopp kan du ju stämma grannen (den avflyttande) i rätten på pengarna - blir ju ett s k småmål och din ekonomiska risk är då begränsad. Där har du nog bäst chans att få rättvisa - avtal ska ju hållas även om de är muntliga.
 
  • Gilla
ajonss32 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.