Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Fakta är ofta påhittade önskemål
Ungefär som allt du skrivit i denna tråd?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så det är ok enligt dig bara för att ställa om till elbil? Om 100 år kör alla svenskar elbil på bekostnad av tyska, polska, estniska, lettiska och litauiska kolkraftverk. Alla i afrika som inte har råd med bil idag kör runt i diesel och bensindrivna bilar. Vad gör då vårt miljötänk för nytta?
Du, jag och alla andra i Sverige köper hela tiden produkter tillverkade i lågkostnadsländer där arbetskraften har arbetsvillkor vi inte accepterar i Sverige. Ingen vill betala vad lokal produktion kostar och därför finns det ingen lokal produktion. Vill du använda detta argument mot elbilar får du ändra rätt mycket i det liv du lever idag, så sorry, det håller inte. Det vore toppen om företagen fixade till detta så att lägstanivån är tillräckligt hög för dessa arbetare, men det är inget som sker i en handvändning.

Vi behöver inte ha el från utlandet för att driva elbilar. Vi exporterar normalt mer el än vad alla elpersonbilar skulle förbruka. Elbilsladdning är i första hand ett leveransproblem i lokalnäten, i andra hand ett producentproblem i att ha tillräcklig effekt när det behövs. För att hantera effektproblemet behövs en annan energipolitik än den som bedrivs idag, men förhoppningsvis är det fler och fler som förstår att vi inte har mer el bara för att man skruvar upp ett vägguttag till.....

Till sist. Miljönyttan. Förklara gärna din logik här. Det låter ungefär som att eftersom utsläppen från varje enskild person är så små att det inte spelar någon roll att man gör vad man kan för att dra sitt strå till stacken, så då kan man låta bli. Det gäller var och en på jordklotet. Ett olösligt problem alltså.....eller?

Miljörörelsen har klantat till det så inihelvete sedan många år. Man har ägnat sig åt symbolpolitik med sugrör, plastpåsar och annan skit som bara gör folk förbannade istället för att man gör det man kan. Det gör det svårare för dig och andra att inse att det har ett *gigantiskt* värde att Sverige och andra länder i framkant visar att en omställning är möjlig - men vi får ingen med oss om vi fokuserar på sugrör. Det är ok och bra att vi är först och i framkant, men vi måste göra det med sådant som betyder något.
 
  • Gilla
SC Aero och 6 till
  • Laddar…
D
D djac skrev:
Nä, du har ju fel och det är det som är ditt problem och därför ingen kan hålla med dig. Antar att du menar "total enighet", men det är liksom inte relevant, det kommer aldrig ske i något ämne.
Skärmdump av ett foruminlägg där någon uttrycker motstånd mot vinterdäck och konspirationsteorier om dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
OverAndOut och 7 till
  • Laddar…
Fakta är ett objektivt faktum. Vatten fryser vid 0 grader (vid normalt lufttryck). Ett exempel på fakta.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Såg ett som även hade fallskärm till hela planet, och det var nytt.
Fanns inte det redan i 1980tals-filmen "Gudarna måste vara tokiga" 1 eller 2.
 
K Keld skrev:
Fanns inte det redan i 1980tals-filmen "Gudarna måste vara tokiga" 1 eller 2.
Hehe bra filmer, men det är inget jag minns. Det kan faktiskt komma även till stora flygplan.
 
P
engs engs skrev:
Sedan en sak som slagit mig är - hur bra är man som bilist om man sällan håller i ratten i vardagen? Säg att du bor i stan och har en självkörande bil som fixar detta 95% av tiden. Men när du ska hälsa på farmor på höga berget under Jul som har grusväg och snöstorm sista 25km, så klarar den inte av det. Då ska man som helt oerfaren ta över ratten på de mest besvärliga stället?

Vi som kört bil i några decennier kommer det nog gå fint för men de som växer upp i en sådan värld?
25 km går nog bra. Det behöver inte gå fort. Lämpligen kollar man vädret i förväg och väljer inte den sämsta möjliga dagen att köra de där 25 kilometrarna. Om man inte tror att man klarar av det får man försöka hitta ett annat färdsätt.
 
P
wildeside wildeside skrev:
Ja men det kan beror på om man har strömavbrott eller inte.
Strömavbrott=elverk;)
Jag tror inte att det märks på Sveriges elproduktionsmix om du sågar med 100 % fossilel ett par timmar. :geek:
 
P pmd skrev:
25 km går nog bra. Det behöver inte gå fort. Lämpligen kollar man vädret i förväg och väljer inte den sämsta möjliga dagen att köra de där 25 kilometrarna. Om man inte tror att man klarar av det får man försöka hitta ett annat färdsätt.
Hur många är utbildade på ånglok eller häst och vagn?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
fakta kan vara statistik..
statistik är något som man kan bevisa vad som helst med.. det är alltså relativt alltihopa..

all fakta går att ifrågasätta.. Och mycket klarar inte granskning...
Först måste man veta vad man kollar på. Annars vet man inte vad man fick för resultat eller om det är relativt för något alls.
 
P
J JohanLun skrev:
Skatten måste in. Ta ut skatt på det som gör världen sämre för våra barn. Att jag jobbar och tjänar pengar gör knappast världen sämre, om jag inte jobbar med att förstöra naturen.
Jag tror att det är en dålig strategi. Det är poppis bland politiker (och andra) att hävda att en viss skatt finns för att verksamheten som beskattas är skadlig (rökning, alkoholkonsumtion, fossilbilar, mm) men med många sådana skatter gör staten sig beroende av att folk fortsätter med sina dåliga vanor.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur många är utbildade på ånglok eller häst och vagn?
Jag är utbildad på ånglok :) men saknar häst och vagn, kortet.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Jag är utbildad på ånglok :) men saknar häst och vagn, kortet.
Det är nog väldigt sällan gemene man har nytta av att kunna framföra häst och vagn eller ånglok. Bilen kommer gå samma öde till mötes.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Hur ska en bil kommunicera om en situation den inte varit med om menar du?
Erfarenhet hos en AI kan kopieras exakt till många andra AI:er på mycket kort tid.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
och virus spridas lika fort...
vilket gör att terror nissar kan kapa flertalet bilar och gasa rakt in i folkmassor utan att behöva offra någon av de sina.

Hmm...
grattis..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.