Maskintok skrev:
måste?
Nä jag kan gräva själv så handlägger de kabeln inom 14 dagar.. finns avtal på det ;)
gubben med Huddigen lovat göra detta för 3000 kr.. Sedan 2500 kr för uppkopplingen.
Men jag är inte övertygad.. långt ifrån..

Jag gör av med 15-30 mb i månaden på mobilen kostar ca 99 kr.
Väldigt sällan en efteranslutning kostar 3-4000.
Men visst. Du gör som du vill.
Inget gnäll sen bara om det inte blir så..

Väld7ft
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Alltså det beror ju på om man har 30k som brinner i fickan... Sen är det inte säkert att man bor kvar om 10år, eller 20år.


Infrastrukturen finns säkert på plats. Men anslutningsavgifterna kan vara dyra ändå.
Min fiber fanns redan under gräsmattan, så två tomtar kom hit och krafsade fram den ur gruset närmast huset. Ett borrhål senare satt fiberboxen på plats.
Jag blev ju förvisso glad att de inte blev tvungen att demolera häcken och gräsmattan med en grävare, men det kändes ju lite saftigt med 30k för ett besök av två man i knappt 2h.

Jag bor i en kranskommun till Stockholm kan tilläggas. Alla hus har ej indragen fiber, även om den finns i närheten.
Precis, en ickefråga utifrån bredband via fiber. Sedan har inte alla behov eller anser att kostnaden inte passar att skaffa det men det finns väl idag redan 70-75% av fastigheter/bostäder anslutna till fiberinfrastrukturen.
Så inget konstigt, stämmer väl med statistiken. Jag tycker det är fantastiskt att det på 10-15 år byggts en sådan infrastruktur. Tar vi införande av koppartele och el så tog det ju mellan 50-100 år. Har tidningsklipp på släktingar som fick el runt slutet av 50-talet/början 60-tal.
 
A
K karlmb skrev:
Väldigt sällan en efteranslutning kostar 3-4000.
Men visst. Du gör som du vill.
Inget gnäll sen bara om det inte blir så..

Väld7ft
jaha? så de har lurat alla här då?
2500 kr i uppkoppling.
Skulle betalas på separat faktura till kommunen, (annat konto)
Och 8000 kr för kabeln fram till väggen..
I mitt fall så kunde jag räknat med högre om jag godkänt avtalet då det var längre än medel att gräva.

Jag valde då ett skriftligt avtal som är undertecknat med kommunens bolag att när eller om jag säger till så fixar detta sig efter följande avtal... behandla inte folk som idioter
 
Unikt namn
K karlmb skrev:
Det går att ta lite lån på huset och värdet lär som sagt öka mkt mer än 30000. Få investeringar som är så gynnsamma.
Jag har hört samma ramsa tidigare. Men aldrig sett någon statistik som pekar på att det skulle vara ett faktum. Har du någon sådan?

Det är väl snarare så att när man(jag) köpte hus var möjligheten till fiber avgörande. Jag budade inte 30k mindre på huset för att jag visste om installationsavgiften. Den kom lite som en bajsmacka efteråt....

Visst kan man låna till massa saker, men det jag envist försöker få fram är att det finns scenarion där den höga anslutningsavgiften inte kan motiveras.

Får man installationen till ett rimligt pris, absolut ja! Ska du bo kvar i 50-100år, absolut köp!
Men jag hade ju aldrig givit rådet till en pensionär, eller en mer tillfällig husägare, att installera fiber för 30k. Det betalar aldrig igen sig.

Man ska även komma ihåg att med distansköpslagen får man prova på mobilt internet i upp till 14dagar innan man beslutar om det (dyrare) alternativet...
 
Maskintok skrev:
Nä inte alls.
satelliten har inget med detta att göra.
Då jag inte har internet på tvn.

Den är en privat post..
blanda inte ihop olika sanningar...
Fast om man ska göra en rättvis kalkyl så måste man ta med TV och eventuell telefon också. De flesta erbjuder så kallade tripple play-abonnemang på fibern där data, TV och telefon ingår i ett paket. Räknar man bara på dataanslutningen och jämför med mobiltelefonens abonnemang så blir det fel.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag har hört samma ramsa tidigare. Men aldrig sett någon statistik som pekar på att det skulle vara ett faktum. Har du någon sådan?

Det är väl snarare så att när man(jag) köpte hus var möjligheten till fiber avgörande. Jag budade inte 30k mindre på huset för att jag visste om installationsavgiften. Den kom lite som en bajsmacka efteråt....

Visst kan man låna till massa saker, men det jag envist försöker få fram är att det finns scenarion där den höga anslutningsavgiften inte kan motiveras.

Får man installationen till ett rimligt pris, absolut ja! Ska du bo kvar i 50-100år, absolut köp!
Men jag hade ju aldrig givit rådet till en pensionär, eller en mer tillfällig husägare, att installera fiber för 30k. Det betalar aldrig igen sig.

Man ska även komma ihåg att med distansköpslagen får man prova på mobilt internet i upp till 14dagar innan man beslutar om det (dyrare) alternativet...
 
A
useless useless skrev:
Fast om man ska göra en rättvis kalkyl så måste man ta med TV och eventuell telefon också. De flesta erbjuder så kallade tripple play-abonnemang på fibern där data, TV och telefon ingår i ett paket. Räknar man bara på dataanslutningen och jämför med mobiltelefonens abonnemang så blir det fel.
ingen idé att räkna in tvn..
För jag har 36 kanaler + nu..
med fibern genom kommunen endast 12..
låst i 36 mån.. 395 kr plus extra för tvn. och ännu mer för mer kanaler..
Jag har dessutom tvillingbox som är hos mor och far. 5 km bort..
Jag betalar endast 249 kr plus 69.kr för min tv.. slå det isåfall...
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men jag hade ju aldrig givit rådet till en pensionär, eller en mer tillfällig husägare, att installera fiber för 30k. Det betalar aldrig igen sig....
Ojoj, här var det fördomar att en pensionär inte vill ha och där det passar med fiber.
Svärföräldrar då 83 och 85 år efterbeställde för ett år sedan då de tröttnade på strul/hackande med mobil uppkoppling när de skulle umgås "ljud/bild" med sina många barnbarn För dem var bra och störningsfritt viktigt, de blev stressade av hack i ljud och bild. Hum, hur gammal är man då själv.
Så jag tror att det finns olika synsätt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ingen idé att räkna in tvn.. För jag har 36 kanaler + nu..
med fibern genom kommunen endast 12..
Poängen med fiber är att du kan köpa tv från vilken leverantör du vill och få hur många kanaler du vill.


Jag betalar endast 249 kr plus 69.kr för min tv.. slå det isåfall...
Jag betalar 249:- i månaden för canal digital inklusive all sport och film - Utan parabol och box.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Samma svärföräldrar som i tidigare inlägg blev tvungna att byta TV i höstas pga förändringar i marknätet.
Blev en "smartTV" med Android, de blev glada när de fick se den uppkoppkad via wifi mot bredbandet och att de slapp köra via vissa appar i surfplatta t.ex. SVT play.
Jo, det finns olika referenser vad man uppskattar så det är inte enbart pensionsålder som styr:crysmile:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jaha? så de har lurat alla här då?
2500 kr i uppkoppling.
Skulle betalas på separat faktura till kommunen, (annat konto)
Och 8000 kr för kabeln fram till väggen..
I mitt fall så kunde jag räknat med högre om jag godkänt avtalet då det var längre än medel att gräva.

Jag valde då ett skriftligt avtal som är undertecknat med kommunens bolag att när eller om jag säger till så fixar detta sig efter följande avtal... behandla inte folk som idioter
Du skojar? Detta för att du gick med på deras fiber över din mark? Eller gäller det alla?
Vadå idioter?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag har hört samma ramsa tidigare. Men aldrig sett någon statistik som pekar på att det skulle vara ett faktum. Har du någon sådan?

Det är väl snarare så att när man(jag) köpte hus var möjligheten till fiber avgörande. Jag budade inte 30k mindre på huset för att jag visste om installationsavgiften. Den kom lite som en bajsmacka efteråt....

Visst kan man låna till massa saker, men det jag envist försöker få fram är att det finns scenarion där den höga anslutningsavgiften inte kan motiveras.

Får man installationen till ett rimligt pris, absolut ja! Ska du bo kvar i 50-100år, absolut köp!
Men jag hade ju aldrig givit rådet till en pensionär, eller en mer tillfällig husägare, att installera fiber för 30k. Det betalar aldrig igen sig.

Man ska även komma ihåg att med distansköpslagen får man prova på mobilt internet i upp till 14dagar innan man beslutar om det (dyrare) alternativet...
Pålästa husspekulanter kollar alltid bredbandsläget numera.
De vet att hus utan fiber iaf kommer att bli mer och mer svårsålda framöver. Det påverkar givetvis priserna i slutändan. De allra flesta vill ha bredband idag så varför skulle man inte lägga in det i kalkylen.
Fråga vilken mäklare du vill.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä inte alls.
satelliten har inget med detta att göra.
Då jag inte har internet på tvn.

Den är en privat post..
blanda inte ihop olika sanningar...
Det är din totala kostnad per månad som är det intressanta.
 
A
K karlmb skrev:
Det är din totala kostnad per månad som är det intressanta.
Jo och den är lägre på mitt sätt;)
hur du gör eller betalar bryr jag mig inte om.
 
A
K karlmb skrev:
Du skojar? Detta för att du gick med på deras fiber över din mark? Eller gäller det alla?
Vadå idioter?
Japp bland annat.
Jag krävde avtal som skulle finnas om jag ville ha.
De ville ha pengar för grävning.. Men det var jag bestämd på att en annan skulle fixa isåfall. han kör redan åt kommunen när det gäller avlopp mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.