D
K Nils Andersson1 skrev:
Det är vad du tror , men du har nog tyvärr helt fel i allt du skriver här. En enkel sak är att om det vore som du skriver, så borde de komma dragande med sin enkla bevisning. Och så sker inte. Jag kan inte säga bu eller bär, kring vad som stämmer för jag är ingen expert. Det, jag kan säga är att det finns väldigt bra experter som säger emot IPCC tex. Det kan jag se.
Att ni tror att det är unika personer, tycker inte jag stämmer alls.
Du får såklart tycka vad du vill men det finns i det närmaste total enighet och därför inget behov av att diskutera ur det perspektivet. Det är ren tidsspillan, tid som ska användas till att ta tag i problemen.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du får såklart tycka vad du vill men det finns i det närmaste total enighet och därför inget behov av att diskutera ur det perspektivet. Det är ren tidsspillan, tid som ska användas till att ta tag i problemen.
Jag har förklarat för dig och andra att det inte finns någon enighet. Du köper inte det. längre än så kommer vi inte.
 
D
K Nils Andersson1 skrev:
Jag har förklarat för dig och andra att det inte finns någon enighet. Du köper inte det. längre än så kommer vi inte.
Nä, du har ju fel och det är det som är ditt problem och därför ingen kan hålla med dig. Antar att du menar "total enighet", men det är liksom inte relevant, det kommer aldrig ske i något ämne.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Ah evighetsmotorn om man bromsar medans man gasar.. nice:cool::crysmile:
Det skulle man kunna tro men ...

 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Det verkar som att du har trillat in i samma fälla som de flesta andra som inte känner till alls hur AI och sensorteknologier fungerar.
Inte alls. Jag har inte hävdat att självkörande bilar fungerar så bra att de kan släppas ut oövervakade i trafiken i morgon.

Deep learning har funnits i flera decennier år, men det är först de senaste 10-15 åren som hårdvaran har hunnit ikapp metoderna. Det har gjorts enorma framsteg på områden det senaste decenniet och det finns ännu inte så mycket som tyder på att det kommer att ta tvärstopp. Vi får se. Det kanske kommer en till "Ai-vinter" så småningom men just ser det ut som evig sommar. :)

Vi får dock räkna med att det dröjer ganska många år innan självkörande bilar en realitet på vägarna. Det är inte bara tekniken som måste utvecklas. Även trafikregler måste uppdateras vilken tar tid.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lätt och vara givmild med andras pengar, låt mig gissa du tjänar långt från brytpunkten
"Voting other people’s money away is not generosity, any more than sending other people to war is courage". – Stephen W. Browne
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja det vete tusan det.. :thinking:
Då får nog fan hellre pungen hänga.. än att någon får en helt För jävlig vardag...
Jag betalar hellre några kronor till bara de har iallafall schyssta villkor .. samt att de kan köpa sig mat för iallafall en vecka i taget... På sin dagliga lön... (y)

Vad jag menar är att innan vi slår på stort.
Så måste vi lösa en hel del annat före.
Allt är inte miljö... Det är människor öde med... Och framtidstro.
Ja det vore fint om alla hade det bra. Men, vi ser ju att verkligheten är annorlunda och företagen fixar inte detta innan man hamnar i blåsväder i media. För oss slutkunder är det ju inte alltid en prisfråga - vi vet helt enkelt inte hur tillverkningsprocessen ser ut.

Vad gäller större teknikskiften är jag helt övertygad om att man inte kan lösa alla problem innan man gör omställningen. Det är en resa som måste göras medan man gör det. I annat fall skulle vi inte lyckas ändra något och i synnerhet inte lyckas ställa om en så trög bransch som bilbranschen.

Allt är inte miljö men vi har klantat runt på detta sätt så länge nu att allt snart måste vara det.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag blir alltid lite glad och nöjd när någon använder epitetet "svetsarn", vilket betyder att det åtminstone finns en partiledare som faktiskt har haft ett riktigt jobb.
Förutom Stenevi så är det sen helt fritt från partiledare som haft ett riktigt lönearbete.
Nä, jag tror att det är fler partiledare genom åren som har haft ett jobb utanför politiken än som inte har haft det.
VI kan ta de nuvarande från vänster till höger. Källan är WIkipedia så det kan finnas småfel lite här och där, men i stort sett tror jag att det stämmer.

  1. Nooshi Dadgostar: Vårdbiträde 2004 – 2006 (parallellt med studier, så det var förvisso inte ett heltidsjobb).
  2. Per Bolund: Forskningsassistent 1997 –1999. Märta Stenevi: 15 år i bokbranschen (bl.a. marknadschef på Bokus och inköpschef på IMP Nordic).
  3. Magdalena Andersson: 2009 – 2012 överdirektör vid Skatteverket.
  4. Annie Lööf: 2003 sommarjobb som barista på Coffee Republic i London. Somrarna 2005 och 2006 extrajobb som juridisk assistent på Föreningssparbanken i Värnamo.
  5. Nyamko Sabuni: Projektledare för Afrosvenskarnas riksförbund 1994 –1 996. Egenföretagare inom friskvård 1991 – 1994. Hållbarhetschef på ÅF 2013 – 2018(?).
  6. Ulf Kristersson: Marknadschef för Timbro förlag 1995 – 1998 (parallellt med att vara riksdagsledamot så det var knappast ett heltidsjobb). Kommunikationsdirektör på Connecta 2000 – 2001. Kommunikationskonsult på Network AB 2001 – 2002. Styrelseordförande för Adoptionscentrum 2003 – 2005.
  7. Ebba Busch: Fem säsonger som utomhusmålare (hittade inte vilka år).
  8. Jimmie Åkesson: hittar inget på Wikipedia om arbeten.

De som sticker ut tycks vara Nooshi Dadgostar som bara har haft ett deltidsjobb, Annie Lööf som enligt Wikipedia bara har sommarjobbat och Jimmie Åkesson som aldrig har arbetat (men det tror jag är ett förbiseende av Wikipediaskribenterna; han måste väl ha livnärt sig på nånting innan han blev en ledande politiker inom SD?).
 
P
P pmd skrev:
Det skulle man kunna tro men ...

[media]
Ursäkta. Jag ligger lite efter …
 
P
F fribygg skrev:
Äh, man kan gott låta kapital stå kvar i bolaget,
Man kan inte betala fina matråvaror, resor, cyklar eller husbyggen med kapital i sitt bolag.
Eller, ja, man kanske kan det på något listigt sätt men det är knappast helt i enlighet med lagar och regler.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Hmm, om vi inte ska nöjesköra på vägarna så är det slut på fjällenresorna med antar jag? Campingsemestern på sommaren? In till stan och gå på bio? Barnen till fotbollsträningen? Bilen till den där festivalen?

För att detta skulle vara något annat än nöjeskörning är svårt att hävda.
Njae, det är nöjestransporter. Folk som har bilkörning som hobby sysslar med nöjeskörning.
Till syvende sist kommer vi tillbaka till vad som gör livet värt att leva. Bäst för både miljön och trafiksäkerheten vore väl att inte åka på vägarna... alls.
Ja, men så kan vi inte göra. Det skulle skada ekonomin alldeles enormt mycket. Bättre är att göra trafikmiljön säkrare, t.ex. med självkörande bilar.
Fast vissa risker är värda att ta.
Det är (I allmänhet) OK att ta risker för egen del, men det är inte alls lika självklart att man har rätt att utsätta andra för risker.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
Verkar ju som tesla fått körkort i USA
[länk]
Det är ganska lätt att klara en uppkörning i USA. Svårast är fickparkeringen som man måste klara för att få göra resten av uppkörningen.

Jag har förvisso bara tagit körkort en gång i USA så jag vet inte hur mycket det skiljer i svårighetsgrad mellan olika stater. :D
 
P pmd skrev:
Man kan inte betala fina matråvaror, resor, cyklar eller husbyggen med kapital i sitt bolag.
Eller, ja, man kanske kan det på något listigt sätt men det är knappast helt i enlighet med lagar och regler.
Du har en poäng där, men att ta ut en lön över gränsen i socialförsäkringssystemet för att köpa en 120kr hamburgare i påse när man kan avsluta arbetsdagen innan barnen slutar skolan, köpa några hg bra färs om man inte har eget kött från uppfödning eller jakt och laga mat till hela familjen är ett tänkvärt alternativ. Husbygge går ju att göra på själv, vad är meningen med att lönearbeta med höga marginalskatter för att leja någon annan att bygga bostad åt familjen?

Som bilist frågar jag mej om dagens bilar blivit så komplicerade/avancerade att de måste servas, repareras och bytas till vinterhjul på på dyrbara märkesverkstäder?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
halkbanan då?
Med obligatorisk macka och kaffe, klarade den av den?
Halka och vinterdäck är okända begrepp i stora delar av USA ;)
Det blir därför lite kaos när det blir vinter på ställen som aldrig räknat med att det blir vinter. :D

b61268f7-6de5-4e35-beb3-a627f4ca7dd3-TX1.jpg
Austin, Texas.
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Fast tvärtom är nog vanligare, att de välbeställda ser ner på de som inget har? Som uttalandet i den nu aktuella pensionsfrågan, att de som bara har garantipension -minsann inte varit med och byggt Sverige, trots att detta gäller de som just haft dessa yrken, snacka om att föraktet lös igenom.
Det är väl de som har betalat ni till sin pension (folk med "vanliga" inkomster) som är sura för att de ska betala för de som inte har gjort så mycket?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.