A AndersS skrev:
Det svåra med all media och artiklar är att veta hur påverkade de är av sponsorer och lobbyverksamhet. Det är ännu svår att veta vad olika forskningsprojekt har för syfte/mål.
Det visar sig ofta att det inte tar hänsyn till x, y, z, osv, då de blir för omfattande och komplexa.
Men rent generellt så finns det en gräns när utbyte av fordon hur miljöaspekt är försvarbart. Finns ju många här som kör inom Stockholms tullar där miljöpåverkan ger lokala problem t.ex. med gamla dieselbilar, men ur ett svenskt perspekt släpper samma bil på landsbygden ut .morsvarande mängd men ger inget lokalt problem.
Så vad vilket är problemet som ska lösas/förbättras miljömässigt, gamla klyschan "elefanten måste styckad" gäller fortfarande.
För mig är lokalmiljön mångt mycket viktigare än klimatet.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De har väderlek där också som tjock dimma i SF. Jag tror sol sagt snön är ett problem, men inget som inte kan lösas.
Precis, är inte löst och finns ingen teknik för att lösa i en självkörande bil idag. (går bra att åka skidor i Klippiga bergen om man ändå är i SF alt. San Jose (Palo Alto) men då blir det snö.;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För mig är lokalmiljön mångt mycket viktigare än klimatet.
Precis, vad är då snabbaste åtgärd? Bilar med mindre/inga utsläpp eller självkörande bilar. Inga visioner om autonoma fordon utan här och nu. Ok, låt säga närmaste 5 åren.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Precis, vad är då snabbaste åtgärd? Bilar med mindre/inga utsläpp eller självkörande bilar. Inga visioner om autonoma fordon utan här och nu. Ok, låt säga närmaste 5 åren.
Elbilar och autonoma bilar är två olika diskussioner. För mig får gärna båda två komma lika snabbt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Elbilar och autonoma bilar är två olika diskussioner. För mig får gärna båda två komma lika snabbt.
Elbilar finns det många av att köpa redan idag (ännu fler hybrider som lätt klarar stadskörning), dock problem med laddstationer speciellt i områden med flerbostadshus, t.ex. inom tullarna. Autonoma finns inga i Stockholm inte ens i testsyfte
Så det du då bör fokusera på är tillgång till laddstationer och elnät som klarar effektbehovet.
 
Jag steppar tillbaka litet från denna tråd. Avvaktar ett läge där de naivaste stackarna tröttnat på att blåsa upp "autonoma" bilars förmågor - som ännu inte manifesterat sig annat än som gravt förenklade demos och reklamfilmer som tydligen övertygar en del som inte har någon som helst insikt i problematiken och komplexiteten. Inte bara det, verkar även missa själva vitsen med rimliga utvecklingsmål vad gäller trafikutveckling och bilism.

Vi kan åtminstone komma fram till ett konstaterande: er vision om en framtida värld som bilist överensstämmer inte alls med min. Bilen för mig, från första början och fortsatt genom livet, har varit och är ett verktyg som ger mig ett oberoende. Jag kan åka vart jag vill, med vem jag vill, med vilken last jag finner behov av, när jag vill och ingen kontrollerar mig. Jag tankar upp och åker 100 mil i valfri riktning om jag har lust. Skulle bilen i en framtid inte längre uppfylla detta så får jag väl ta bussen eller en taxi.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi hamnar åter i infrastruktur, både för nya drivmedel och självkörande bilar.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha är du på riktigt. Microprocessorn uppfanns 1970. På 50 år har vi alltså gjort denna redan och du tror det tar generationer. Tekniken är redan löst mer eller mindre. Det är politik och andra typer av hinder kvar
Ja faktiskt. Att du ska tvinga in självkörande bilar på vägar värre än polen och tro att folk ska betala hutlösa pengar ute i landsbygden för något storstadstrams ligger inte i nutid.

De klarade inte av att bygga en simpel tunnel, som fortfarande inte är färdig. Så hur tror du de ska lösa ett mycket mer komplext vägnät =)

AI kommer inte fungera här i vårt land. Vi har tydligen valt vägen att snöröjningen inte ska sätta ner bladet och då är det alltså en vår till höst bil och inte mer.

Vem tar hand och betalar folk för alla fordon som blir överflödiga? Skall de ställas utanför rosenbad eller hur tänkte ni där =) Bilarna som säljs idag har 40-50 års livstid om du tar hand om den. Det finns bilar från 60 som är i bättre skick än nya bilar idag.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kanske i en framtid fordon som i vissa miljöer tvingas över till självkörande, där alla möjligheter att själv köra kopplas bort
Kan sedan finnas delar av vägnätet med diverse lösningar som interagerar med bilen och gör den självkörande men där föraren kan påverka.
Och sedan andra delar där en förare krävs.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
risken finns..
tror mer på autonom 10.000 kr.
manuell 1 basbelopp..
men det återstår att se..
Ok, så du håller med om att det bör klassas som mer riskfyllt att köra själv (manuellt) i framtiden? Hela 4.7 gånger mer. Det var en gir jag inte förutsåg.
 
A
R RoAd skrev:
Ok, så du håller med om att det bör klassas som mer riskfyllt att köra själv (manuellt) i framtiden? Hela 4.7 gånger mer. Det var en gir jag inte förutsåg.
Nä det var en analys om hur ett försäkringsbolag skulle kunna ställa sig i frågan..
Jag står så bra där jag står så...
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Idén med helt autonoma fordon är intressant för vissa tillämpningar men knappast generellt. Det finns inget självändamål med att personbilar ska kunna köra helt autonomt under alla förhållanden.
Nej, något självändamål finns inte (det finns det sällan för någonting alls i något sammanhang) men det finns goda anledningar till att använda självkörande bilar. En är ökad trafiksäkerhet, men den viktigaste för mig är bekvämlighet. Att slippa köra och vara koncentrerad på trafiken i många, många mil gör att man kommer fram piggare. Man kan dessutom syssla med något helt annat under färden.
 
R
Maskintok skrev:
Nä det var en analys om hur ett försäkringsbolag skulle kunna ställa sig i frågan..
Jag står så bra där jag står så...
Okej, du tror i.a.f. att försäkringsbolag (som lever på att göra riskbedömningar) kommer att klassa manuell bilkörning som 4.7 gånger mer riskfylld än autonoma bilar. Viss skillnad men fortfarande förvånande att du tror det.
 
A
R RoAd skrev:
Okej, du tror i.a.f. att försäkringsbolag (som lever på att göra riskbedömningar) kommer att klassa manuell bilkörning som 4.7 gånger mer riskfylld än autonoma bilar. Viss skillnad men fortfarande förvånande att du tror det.
ni må ha en åsikt om mig... Men jag är inte helt dum i huvudet...
Även om jag har en annan åsikt än det jag skulle kunna tro att försäkringsbolag skulle sätta prislappen efter...
 
R
Maskintok skrev:
ni må ha en åsikt om mig... Men jag är inte helt dum i huvudet...
Även om jag har en annan åsikt än det jag skulle kunna tro att försäkringsbolag skulle sätta prislappen efter...
Jag har aldrig skrivit att du är helt dum i huvudet ...

I övrigt är det som vanligt svårt att avgöra vad du egentligen vill ha sagt. Du skrev att du trodde manuell körning skulle ge en självrisk på ett basbelopp och autonoma fordon 10 000:- det innebär helt enkelt att du tror att det kommer klassas som 4.7 gånger mer riskfyllt att köra "manuellt".

Om du inte själv fattar vad du skriver så kan vi andra knappast göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.