Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Googla 'vaccin mot covid' så hittar du massor med info
Gjorde det. Det hindrar inte smitta.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Gjorde det. Det hindrar inte smitta.
Vad menar du med "hindra smitta"?
 
J
Hindra är inte samma sak som fullständigt eliminera. Men det fattar nog de flesta...
Väljer man ordet hindra gör man det för att ha en väg ut ur diskussionen när man blir påkommen.
 
Redigerat:
  • Gilla
b8q och 5 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Hindra är inte samma sak som fullständigt eliminera. Men det fattar nog de flesta...
Väljer man ordet hindra gör man det för att ha en väg ut ur diskussionen när man blir påkommen.
Jag, och tydligen de flest, har en egen tolkning av betydelsen.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag, och tydligen de flest, har en egen tolkning av betydelsen.
Vad är då din tolkning av "hindra smitta"?
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T Texan skrev:
Som jag tidigare skrivit, fundamentalism flyttar gränser och ändrar lagar det är tyvärr något jag bevittnar som pågående.
Ok,
Jag har iallafall inte sett något som en antyder att någon i ledande församling vill ha tvångsvaccinering.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är då din tolkning av "hindra smitta"?
Att den hindrar.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Att den hindrar.
Och vad menar du med "hindrar"?

Och på vilket sätt är det relevant för det som pmd skrev?
P pmd skrev:
De vetenskapliga rön som ligger till grund för tesen att vaccinering är en bra metod att bekämpa smittan är tillgängliga för vem som helst, så du behöver inte lita på "provaxxers". Lyssna på vetenskapen!
 
Fairlane
M mickef skrev:
Att den hindrar.
För att vara tydlig... Menar du:
1) fullständigt blockerar möjligheten till smitta
2) minskar smittan med åtminstone X procent och vad är då X?

Jämför med ett lås lås på dörren. Hindrar det någon att komma in? Ja till viss del, men 100% säkert är det inte. Slutsatsen av det är att lämna dörren olåst, för låset utesluter inte garanterat att någon tar sig in.
 
  • Gilla
Pin och 8 till
  • Laddar…
Du får nog definiera vad du tycker 'hindra' betyder

https://www.saob.se/artikel/?unik=H_0801-0224.Bh6G


Lägger in en bild, bara för att jag tycker den är söt

Illustration av en söt grön trollfigur med röd toppluva och brun väst som vinkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
frause och 4 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
På vilket sätt?
Återigen, vilken källa till information accepterar du? Du kan läsa om detta hos vilken folkhälsomyndighet som helst i valfritt land och du kan själv titta i statistiken.
 
J
MathiasS MathiasS skrev:
Återigen, vilken källa till information accepterar du? Du kan läsa om detta hos vilken folkhälsomyndighet som helst i valfritt land och du kan själv titta i statistiken.
Snälla citera inte Mickef. Varenda gång dyker hans frågor utan undran upp, hur mycket man än ignorerar. Han vill inget, kan inget, och bidrar inget.
 
  • Gilla
  • Älska
Kurtivan och 5 till
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Tyvärr är jag inte säker på det! Våra folkvalda flyttar fram sina rättigheter/skyldigheter sakta.
Rätten att inte utsättas för påtvingade kroppsliga ingrepp finns i en av våra grundlagar.
 
  • Gilla
Lajmen och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Snälla citera inte Mickef. Varenda gång dyker hans frågor utan undran upp, hur mycket man än ignorerar. Han vill inget, kan inget, och bidrar inget.
Han tänker iaf inte bidra till att en lögn inte blir ifrågasatt. Vaccinet hindrar inte smittspridningen även om det tydligen skyddar de flesta mot allvarlig sjukdom och död.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Han tänker iaf inte bidra till att en lögn inte blir ifrågasatt. Vaccinet hindrar inte smittspridningen även om det tydligen skyddar de flesta mot allvarlig sjukdom och död.
Du har fortfarande inte förklarat vad du menar med "hindrar", bortsett ifrån cirkelresonemanget "att den hindrar". Vill du inte att vi ska förstå vad du menar?

Det finns mycket som tyder på att de som är vaccinerade och smittade sprider smittan mindre än ovaccinerade som är smittade (några länker längre ner).

Det innebär ju att vaccinet till viss del hindrar smittspridning, men självklart inte till 100%.
Om vaccinerade smittade sprider viruset 30% så mycket som icke-vaccinerade smittade, anser du då att det inte hindrar?

Länk 1, Ett citat ur artikeln "En studie visade till exempel att sannolikheten för att en vaccinerad sprider sjukdomen till en person som inte är vaccinerad är cirka 70 procent lägre, tack vare vaccinet."

Länk 2, Ett citat ur artikeln "I familjer där bara en person var vaccinerad, minskade risken för övriga familjemedlemmar att smittas med 45 procent. Och i familjer där fyra av fem var vaccinerade, minskade den med hela 97 procent."
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.