Jag har tänkt köpa en svets för lite enklare hobbybruk. Jag har försökt läsa på om olika typer av svetsar men jag måste erkänna att det känns lite som en djungel med olika typer av svetsar och - framför allt - många olika typer av rekommendationer. Så istället för att be om rekommendation tänkte jag istället be att få de olika svetstyperna förklarade.

För alla typer av svetsar skulle jag vilja veta:
A. Vilka material kan den svetsa?
B. Hur tjocka material kan svetsas av en nybörjare (experter brukar kunna tänja på alla gränser)?
C. Hur tunna material kan svetsas av en nybörjare?
D. Vilka fördelar/nackdelar har den mot övriga typer?
E. Jag har bara tillgång till enfas, 10 ampere. Vilka begränsningar innebär det på respektive typ?

De olika typer jag sett i handeln är:
1. Gassvets.
2. Elsvets med pinne
3. Elsvets med flusskärnetråd
4. MIG
5. MAG (är MIG och MAG olika namn på samma sak?)
6. TIG

Jag är mycket tacksam för alla svar, tips, råd och kommentarer, men jag undanber mig kommentarer i stil med "Klart du ska ha en Heavy-Duty svets med Unobtanium som skyddsgas för den klarar både att svetsa ihop en trasig spade och att lägga en kontinuerlig fog mellan två tiometers guldtackor!"
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Om du vill ha relevanta svar är det bra om du anger vilken budget du har.

/Höghus
 
Även bra att veta vad du tänkte ha svetsen till. En svets som klarar allt för en rimlig budget är svårt att hitta, är budgeten begränsad (låg) måste man kompromissa på prestanda och/eller användningsområden.
 
@Höghus: Ja, det har du i och för sig rätt i. Men just nu vill jag framför allt få veta vad som skiljer de olika typerna åt. Eller är det så att budgeten påverkar hur tjocka/tunna material de klarar? I så fall är budgeten ca 5000kr men gärna billigare.
 
@Harald Blåtumme Hmmm, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska använda den till, det får lite grann ge sig när jag vet vad den klarar. Men typiska användningsområden är nog: laga trasiga trädgårdsredskap o dyl, lära sig laga enklare rosthål i bilplåt, kanske svetsa ihop en enkel låda i rostfritt (om det ens går med hobbygrejor).
 
Nu är jag verkligen ingen erfaren svetsare alls men jag ser två huvudtyper av hobbymaskiner:

- MMA dvs pinnsvets, liten inverter gärna med bra tändelektronik vilket inte de billigaste har. Bra för tjockare gods, stål, järn. Typ svetsa ihop en knäckt spade, foga ihop litet grövre plåt, fixa ihop balkkonstruktioner.

- "MIG" med flusstråd, för tunnplåt typ avgassystem, karosseriplåt. Blir inte lika snyggt som i varianten med skyddsgas men betydligt billigare för sällananvändaren än riktig MIG med skyddsgas.

Här talar jag alltså bara från oerhört begränsat hobbyist-perspektiv. Möjligt att tråden kan attrahera riktiga svetsproffs som tev Violina men så ser jag på saken. Budget 5k ska räcka bra här, undvik billigaste Jula-varianterna.
 
Redigerat:
Rickard.
Kan du ta en kvällskurs?
Känns som ett bra ställe att testa dom olika metoderna och lära sig grunderna i vad dom gör, hur dom funkar och vad man behöver.

Alla svetsar överlappar i vad dom kan göra och har sina egna fördelar och nackdelar.
 
  • Gilla
stenar
  • Laddar…
A
S Stefan_R skrev:
@Harald Blåtumme Hmmm, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska använda den till, det får lite grann ge sig när jag vet vad den klarar. Men typiska användningsområden är nog: laga trasiga trädgårdsredskap o dyl, lära sig laga enklare rosthål i bilplåt, kanske svetsa ihop en enkel låda i rostfritt (om det ens går med hobbygrejor).
Går utmärkt med hobby grejer..
vissa har fått en idé för sig att svetsar måste kosta stora summor... Så är det inte.
Jag har både dyra och billiga svetsar..
Men de gör alla sitt jobb..
sista svetsen var från Lidl..
riktigt bra svets.
Jag köper hellre en billigare svets som första och byter upp mig när jag lärt mig bemästra dessa bra..

Men alla är vi olika..
 
Maskintok skrev:
Går utmärkt med hobby grejer..
vissa har fått en idé för sig att svetsar måste kosta stora summor... Så är det inte.
Jag har både dyra och billiga svetsar..
Men de gör alla sitt jobb..
sista svetsen var från Lidl..
riktigt bra svets.
Jag köper hellre en billigare svets som första och byter upp mig när jag lärt mig bemästra dessa bra..

Men alla är vi olika..
Ge gärna tips om du hittade en bra Lidl-svets. Litet trött på en av mina, en liten MMA inverter från Jula som är i format och vikt ungefär som en brödrost. Den är "ok" men just detta med tändelektroniken är litet sådär.
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
Jag skaffade mig en gassvets med Dillon-brännare, men det är riktigt svårt att svetsa snyggt som nybörjare. Roligt men skitsvårt.
Har gjort lite ap-fula svetsar som ändå dög.
Rostlagning på motorbalken på min 940 typ.
Bra att ha att värma med också.
Men om man snabbt vill komma igång ska man nog inte börja med gas.

/Höghus
 
Du får en bra begagnad pinnsvets för 5000kr eller mindre och det är ett bra ställe att börja. Med en (tex) Esab eller Kempi kan du vara relativt säker på att det är dig och inte maskinen det är fel på i början. Andra svetsar kräver gastuber av olika typ och då blir det mindre pengar kvar till en vettig maskin. Undantaget är budgetalternativet gasfri flusstråd men det ska du bara ge dig på om du har riktigt bra ventilation.
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Ge gärna tips om du hittade en bra Lidl-svets. Litet trött på en av mina, en liten MMA inverter från Jula som är i format och vikt ungefär som en brödrost. Den är "ok" men just detta med tändelektroniken är litet sådär.
Jajemän jag har film också när jag svetsar med min..
 
wildeside
Maskintok skrev:
Jajemän jag har film också när jag svetsar med min..
Du kan ju inte bara säga att du har en film utan att lägga upp den, så att vi får se;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Ge gärna tips om du hittade en bra Lidl-svets. Litet trött på en av mina, en liten MMA inverter från Jula som är i format och vikt ungefär som en brödrost. Den är "ok" men just detta med tändelektroniken är litet sådär.

sök på svetsning del 1-2-3 så kommer mina filmer fram på youtube.
@fsn och jag diskuterade denna svetsen tidigare här på forumet..

Jag svetsar med 46.16, 48.00, 63.30 elektroder och de går fint i denna.

799 kr kostade denna.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.