JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Tack! Gissar att du menar de mörka bitarna? Är själv osäker, fick en bit av en granne, han sa att det är körsbär men jag är inte helt säker på att det stämmer. De ljusa är björk och ask som jag fick då en annan granne tog ner några träd på tomten.
Eller så menar han de rötade :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Eller så menar han de rötade :)
Rötade vet jag inte, men visst är det de som ser lite galna ut som jag undrar över. Coola och inte helt självklara att hitta bra användningsområden för.

De mörkaste kan vara lite olika saker, men inte körsbär som i och för sig varierar i utseende men brukar färgmässigt hålla sig ungefär som det närmaste hörnet.

Edit: Jag hittade en bild på en skärbräda med körsbär jag gjort. Det är de ljusare bitarna. Alltså betydligt ljusare än de mörka i brädan jag frågade om. Det som inte är körsbär i den brädan är klart roligare träslag, vad det nu än är, så jag hoppas att det var mycket som skänktes.

Skärbräda med dammschackmönster av ljusa och mörka träbitar på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Rötade vet jag inte, men visst är det de som ser lite galna ut som jag undrar över. Coola och inte helt självklara att hitta bra användningsområden för.

De mörkaste kan vara lite olika saker, men inte körsbär som i och för sig varierar i utseende men brukar färgmässigt hålla sig ungefär som det närmaste hörnet.

Edit: Jag hittade en bild på en skärbräda med körsbär jag gjort. Det är de ljusare bitarna. Alltså betydligt ljusare än de mörka i brädan jag frågade om. Det som inte är körsbär i den brädan är klart roligare träslag, vad det nu än är, så jag hoppas att det var mycket som skänktes.

[bild]
Ah, ja men de bitarna tror jag är björk, har som sagt fått dom av grannen då han tog ned träd. Jag var inte med vid själva fällningen dock så han kan ju ha lurat mig även här ;)
 
findus42 findus42 skrev:
En del tips är värda att köra i repris varje år.
Har renoverat isskrapan.
[bild]
För dem som söker en anledning att investera i handhyvlar.

Mvh Findus
Tack för påminnelsen, jag fixade till hela lagret från bilen så nu ska jag nog klara mig åtminstone den här säsongen ;)
Färgglada isolerskumplattor staplade och plastgranulat spillt på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Ah, ja men de bitarna tror jag är björk, har som sagt fått dom av grannen då han tog ned träd. Jag var inte med vid själva fällningen dock så han kan ju ha lurat mig även här ;)
Hep Hep skrev:
Rötade vet jag inte, men visst är det de som ser lite galna ut som jag undrar över. Coola och inte helt självklara att hitta bra användningsområden för.
Är det inte masurbjörk?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är det inte masurbjörk?
Masurbjörk kan förklara det lite flamiga men inte de svarta 'strecken' det är rötning.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Läs igår...
Satte ut stora kaninburen. Stor kaninbur med kanalplasttak och nätväggar på en gräsmatta, delvis återanvänt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har endast köpt plast taket och lite nät, allt annat återanvänt och ner sågat.
Nybyggd stor kaninbur utomhus med återanvänt material och blått plasttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanalplasten, som är tänkt att vara vindskydd, hade jag sparat i över 10 år som skulle vara till ett annat projekt som lades ner..
Idag ska vi på en av Sveriges största kaninutställningar. Där blir vi varse om något av barnen har allergi!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Har äntligen fått tummen ur och klämt dit de sista kopplingarna och satt på snabbkopplingarna på tryckluften i garaget.

Tyvärr passar inte Lidls slangvinda i Cejns kopplingar upptäcker jag när jag ska provköra systemet :oops:
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Litet snabbjobb för att dölja alla jackor m.m. i hallen.

Två träkrokar på ett trägolv avsedda för att hänga upp kläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mönstrad draperi i hall används för att dölja jackor, upphängd på svarta ringar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 10 till
  • Laddar…
Lite överraskande så var det första advent igår redan!? Vår gamla ljusstake sjöng på sista versen ifjol, så det fick bli ett snabbjobb i snickeriet igen.

Handgjord träljusstake med plats för två ljus på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemsnickrad träljusstake med fyra röda adventsljus, ett tänt, på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hyggabus och 10 till
  • Laddar…
MaxHugo
Då var skönheten klart vägarna
Motorcykel i garage dekorerad med ljusslinga, intill en lysande julgran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
kulle
S snuttekudden skrev:
Lite överraskande så var det första advent igår redan!? Vår gamla ljusstake sjöng på sista versen ifjol, så det fick bli ett snabbjobb i snickeriet igen.

[bild]

[bild]
Lite OT , men var har du köpt klämman som sitter i bänken ? :)
 
kulle kulle skrev:
Lite OT , men var har du köpt klämman som sitter i bänken ? :)
Jag är inte trådinläggaren men,
ser ut som en av märket gramercy tools, finns bla här https://www.fine-tools.com/holdfast.html
 
  • Älska
  • Gilla
snuttekudden och 1 till
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Lite överraskande så var det första advent igår redan!? Vår gamla ljusstake sjöng på sista versen ifjol, så det fick bli ett snabbjobb i snickeriet igen.

[bild]

[bild]
Fin ljusstake, men du bör inte använda den till riktiga stearinljus. Ljusstakar av trä är en vanlig källa till bränder. Du kan använda den med såna här:
https://www.ikea.com/se/sv/p/ljusande-led-ljus-batteridriven-natur-20355575/
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
AXS
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.