P
Det här är Byggahus forum när det är som bäst! Jag älskar den här sortens trådar men hoppas att jag aldrig behöver starta en liknande. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Frukost vid bordet i köket med familjen. Varmt och skönt ... förutom att 4 åringen insisterar på att äta köttbullar till frukost.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
M MrBilo skrev:
Ja, det verkar så
Cirkulatkonspumpen är inte alls lika varm nu och golvet känns "ljunmet:. Men trots att jag dragit på högsta nivå på alla vred så vart det inte så pass varmt som jag trodde, men det kanske tar sin tid?
Och vid entrén där vi har klinkers är det lite kallt ännu?

‼️Dessutom‼️ kanske jag bör höja värmekurvan på dagens temperatur?
Hade du denna golvvärme förra vintern eller har du precis flyttat in?
Golvvärme i rum känns väl mer ljummet i allmänhet än varmt som ett i tex ett badrum?

Har du skruvat tillbaka allting dom vita klossarna från rören tex?
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
Precis så är det, mer ljunmet än varmt som i exempelvis badrummet. Jag förväntade mig att det skulle bli kännbart varmt men det ska det alltså tydligen inte.

Flyttade hit för ca 2 månader sedan så helt ny på att äga hus :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Golvet är nog varmare än det känns, det upplevda tempraturen och den faktiska temperaturen är olika.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
Den här råden är helt underbar. Ytterligare en husägare som räddats från att behöva ta hem en hantverkare för att åtgärd.
Nästa gång får MrBilo måla själv också.

Som fotnot så brukar ingjuten golvvärme under parkett inte upplevas som varm, ljummen däremot.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M MrBilo skrev:
Frukost vid bordet i köket med familjen. Varmt och skönt ... förutom att 4 åringen insisterar på att äta köttbullar till frukost.
Han har inte fel. Det är långt bättre än flingor och mjölk. För det är rena sockerbomben. Mjölk har samma mängd socker som sockerdricka.
 
  • Gilla
  • Haha
MrBilo och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Han har inte fel. Det är långt bättre än flingor och mjölk. För det är rena sockerbomben. Mjölk har samma mängd socker som sockerdricka.
Hehe du har du en poäng i det! Hellre köttigt protein! Samtidigt så är frugan tandläkare (på riktigt)...
 
Med barn som nu är 13 och 16 kan jag säga att fyraåringar som vill äta köttbullar till frukost alltid har rätt. Man får välja sina strider. Ju förr man kommer på det desto bättre....:) Synd att det är ett oerhört svår stridskonst, detta att välja sina strider väl. Övar fortfarande för att förtjäna mitt svarta bälte på detta område.
 
  • Gilla
Bassrunner och 4 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag tänkte precis samma tanke, och jag tror att det här är förklaringen. Finns säkert någon expert på elspolar som kan förklara fenomenet ;-)
Utan att gå närmare in på motor-ellära kan konstateras att cirkulationspumpar med några år på nacken kan börja stanna utan att impelleraxeln kärvar särskilt mycket eller sitter fast. "Fixade" min egen m.hj. av att köra skruvdragaren försedd med mejselbits på högsta hastighet en stund, varje gång den stannade och BVP:n larmade. En kort tid. Innan jag tröttnade och köpte en ny cirkulationspump.
 
Tidigare förklarade jag hur vi fått noll golvvärme vilket resulterat i iskall nedervåningen. Tog bort alla ställdon, fungerade inte af. Drog upp massa på värmekurvans olika temperaturmöjligheter men det visade sig att Cirkulationspump behlvde fixas och då var problemet löst. Samtidigt hade jag alltså dragit upp värmen i pumpen ganska rejält.

Nu är det för varmt. Har satt tillbaka ställdonen för någon timme sedan men den blå markeringen längst uppe syns knappt, se bild nedan.

Nu tänkte jag dra ner på värmekurvan (knäcka) genom värmepumpen. ( Loggade in på vattenfall och ser att det dragits 153 kWh bara igår... ca 3 gånger så mycket än förra veckan när det iofs var väldigt kallt!) och har följande inställningar:

Ute: 10°Kurva: 34° C

Ute: 5° Kurva: 50,9° C



Ute: 5° Kurva: 50,9° C

Ute: 0° Kurva: 36° C



Ute: 0° Kurva: 36° C

Ute: -5° Kurva:45° C



Ute: -5° Kurva: 45° C

Ute: -10°Kurva:44,2° C



Ute: -10°Kurva: 44,2° C

Ute: -15°Kurva:45,2° C



Dessutom:

Framlednings temp: 47,5°

Tappvärme: 55,9°

Varmvatten: 56,4°

Värmevatt: 52,4°

Kompressor: 28,9

Och circkulationspumpen är mycket varm igen men kanske inte lika varm som när den stod helt still och ej fungerade...

Är dessa värden normala? Kanske enklare att ställa om till ”ekonomidrift” och seda sakta men säkert höja temperaturen igen?

Hoppas ni inte tröttnat på mig...
 
Att pumpen är varm, inget onormalt, den får samma temp som vattnet, ställ ner kurva till normal , utgående temp ca 25- 30 C vid noll grader ute som tumregel. Det kommer att ta kanske ett dygn nu innan tempen i huset går ner. Mycket värme maganiserat i golvet och då stänger termostatdonen via innetermostaterna , för varmt..
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Kan ju vara så att cirkulationspumpen har en dålig kondensator. Då får den dåligt eller obefintligt startmoment samt går inte 100% som den ska heller.
 
Tack för svar, nu är framledningestemp nere på 38,7 och cirkulationspumpen inte lika varm.

Väntar och ser :D
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M MrBilo skrev:
Tack för svar, nu är framledningestemp nere på 38,7 och cirkulationspumpen inte lika varm.

Väntar och ser :D
Cirkulationspumpen bör ha ungefär samma temperatur som framlednings-temperaturen (med lite avdrag beroende på hur kallt det är i rummet och sådär)
Dvs, ungefär lätt feber just nu. :)

Hur är läget idag?
 
  • Gilla
MrBilo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.