A
FredrikR FredrikR skrev:
Jäklar va gott! :ok:
Jajemän det är riktig mat..
Inga kruseduller eller påsar;)

härligt med egen mandelpotatis (y)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Gulaschgryta med röd sås och köttbitar serverad med potatismos på ett vitt dekorerat fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gulaschgryta
 
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
A
P Pappa1986 skrev:
[bild]
Gulaschgryta
vilket kött valde du?
Jag väljer ofta nacke eller hals till detta..mycket smak och tål att kokas länge... Blir bara saftigare då...
 
Maskintok skrev:
vilket kött valde du?
Jag väljer ofta nacke eller hals till detta..mycket smak och tål att kokas länge... Blir bara saftigare då...
Kör på bogen, tycker den håller ihop riktigt bra även om den kokar "för länge". :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P Pappa1986 skrev:
Kör på bogen, tycker den håller ihop riktigt bra även om den kokar "för länge". :D
bogen är en tacksam bit(y)bra val och god (y)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
ullberg
Maskintok skrev:
vilket kött valde du?
Jag väljer ofta nacke eller hals till detta..mycket smak och tål att kokas länge... Blir bara saftigare då...
P Pappa1986 skrev:
Kör på bogen, tycker den håller ihop riktigt bra även om den kokar "för länge". :D
Maskintok skrev:
bogen är en tacksam bit(y)bra val och god (y)
Tack! - det är sånt här som får mig att återfå hoppet om tråden - har aldrig gjort gulasch men otroligt glad att jag nu vet att jag endera borde gå på bog (som jag ju lätt kan få tag på) eller hals/nacke (som jag sällan sett men absolut ska kolla med lokala bonden på landet alternativt segers / husman i saluhallen - nästan så jag vill börja där och se om de verkligen kan leva upp till förväntningarna)

/U
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
ullberg ullberg skrev:
Tack! - det är sånt här som får mig att återfå hoppet om tråden - har aldrig gjort gulasch men otroligt glad att jag nu vet att jag endera borde gå på bog (som jag ju lätt kan få tag på) eller hals/nacke (som jag sällan sett men absolut ska kolla med lokala bonden på landet alternativt segers / husman i saluhallen - nästan så jag vill börja där och se om de verkligen kan leva upp till förväntningarna)

/U
Vill du ha en snabbare gulasch så kan jag rekommendera njurtapp..
Den är väldigt fin i smaken och mörr i sig själv..
oftast billig då många inte vet att den är godare än ryggbiff och ganska liten, så den åker oftast i köttfärsen...

lycka till
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Tack! - det är sånt här som får mig att återfå hoppet om tråden - har aldrig gjort gulasch men otroligt glad att jag nu vet att jag endera borde gå på bog (som jag ju lätt kan få tag på) eller hals/nacke (som jag sällan sett men absolut ska kolla med lokala bonden på landet alternativt segers / husman i saluhallen - nästan så jag vill börja där och se om de verkligen kan leva upp till förväntningarna)

/U
När vi ändå pratar mat och styckningsdetaljer så prova att tillaga oxkind, något av det bästa jag vet. Riktigt mört och fruktansvärt gott.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vill du ha en snabbare gulasch så kan jag rekommendera njurtapp..
Den är väldigt fin i smaken och mörr i sig själv..
oftast billig då många inte vet att den är godare än ryggbiff och ganska liten, så den åker oftast i köttfärsen...

lycka till
Du snackar ju så det vattnas i munnen :D:D(y)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
P Pappa1986 skrev:
Du snackar ju så det vattnas i munnen :D:D(y)
lämplig köttbit för kalops när man inte har tiden...
Eller pizzan istället för filé.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
A
P Pappa1986 skrev:
När vi ändå pratar mat och styckningsdetaljer så prova att tillaga oxkind, något av det bästa jag vet. Riktigt mört och fruktansvärt gott.
nötlägg..
osoboco..
långsamt i gryta.. Med ett mustigt vin..
Lite smålökar.. jag stoppar i potatis.. Som får dra i sig syn.. :ok:

Prova gärna detta fast som sjömansgryta..
En redig porter så är man hemma...
 
  • Älska
Pappa1986
  • Laddar…
Fick hem 100kg älg som ska styckas på söndag, lär bli några kilo färs och grytbitar :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Maskintok skrev:
Vill du ha en snabbare gulasch så kan jag rekommendera njurtapp..
Den är väldigt fin i smaken och mörr i sig själv..
oftast billig då många inte vet att den är godare än ryggbiff och ganska liten, så den åker oftast i köttfärsen...

lycka till
Tack, njurtapp är en för oss välkänd styckningsdetalj - nästan lite av en stapelvara, men då som köttbit (jmf engelskans butchers steak ),har inte provat den i gryta men det kanske kan funka och väl värt att prova!

/U
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
ullberg ullberg skrev:
Tack, njurtapp är en för oss välkänd styckningsdetalj - nästan lite av en stapelvara, men då som köttbit (jmf engelskans butchers steak ),har inte provat den i gryta men det kanske kan funka och väl värt att prova!

/U
se där va roligt.. (y)
många vet inte ens att denna bit finns.. :thinking:
 
C
Maskintok skrev:
många vet inte ens att denna bit finns.. :thinking:
Apropå det - ingen som har några bra middagstips för saltrullen?
Har redan fullt med rökt och skivad dito i frysen så tänkte att man kunde göra något annat med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.