Korvgubbe
Om man tror att priserna på menyn är någon form av måttstock på renligheten i köket rekommenderar jag att man önskar sig Anthony Bourdains självbiografiska bok "Kitchen confidential" i julklapp.
 
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Om man tror att priserna på menyn är någon form av måttstock på renligheten i köket rekommenderar jag att man önskar sig Anthony Bourdains självbiografiska bok "Kitchen confidential" i julklapp.
Har inte läst den men är innehållet åt det håll jag anar kanske en bättre rekommendation är att man struntar i att läsa den om man fortfarande vill njuta av sina framtida restaurangbesök. :surprised:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag satt vid chefs table så sent som igår. Rent och fint. Men det är klart att ett mongoliskt sunkhak har dålig mathållning det kan man ju räkna ut med ärslet :)
 
A
Hel kyckling med smör och grillsås i en järngryta, redo för ugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

idag får det bli lättlagat..

hel kyckling i järngryta.
först får dessa gå i grytan ca 30 min..
Sedan skivar jag lite smör och lägger ovanpå.
Lite grillsås.
Och grillkrydda sedan in i ugnen igen.
kokar ris till detta...

sås?
Det får vi se..
;)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
A
Stekt kyckling i gjutjärnspanna, gyllenbrun och saftig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matlagningsscenario med en stekpanna med kött och en kastrull med sås på en spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tallrik med kyckling, ris och gul sås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
riktigt god mat... (y)
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
En tallrik med kycklingkebab, brysselkål, broccoli, körsbärstomater och makaroner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Middag på tio minuter..

Färdig (fryst) kycklingkebab, brysselkål, broccoli, körsbärstomater, lite överblivna snabbmakaroner, vitlök, salt, peppar och en klick smör.

Perfekt en vilodag :strong:
 
  • Gilla
dilemma och 4 till
  • Laddar…
Myrstacken
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag satt vid chefs table så sent som igår. Rent och fint. Men det är klart att ett mongoliskt sunkhak har dålig mathållning det kan man ju räkna ut med ärslet :)
skillnad på chefs table och restaurangkök..
Det borde till och med du kunna räkna ut. Misstänker att du aldrig varit i ett restaurangkök.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
skillnad på chefs table och restaurangkök..
Det borde till och med du kunna räkna ut. Misstänker att du aldrig varit i ett restaurangkök.
Jo det har jag faktiskt. Men såklart inte lika ofta. Har tex varit i Portals kök. Det var rent och fint.

Edit: för övrigt så är sällan skillnad på chefs table och köket i övrigt det är samma kök man sitter i en bar i anslutning till köket.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha. Det är ett blndtest jag kan lägga alla mina pengar på att jag klarar av :D
Men kan du kvantifiera till oändligheten? :cool:
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Till gulasch använder jag högrev, samma styckdetalj till bouef Bourgogne.

När jag var ung och dum så använde jag rostbiff och fransyska och sånt, fattade aldrig varför grytan blev så dålig och köttbitarna så hårda.
Högrev innehåller en massa guck som inte är så ätligt utan att man kokar sönder det. Det är därför man använder det till grytor och färs och inte till lite mer ädla kötträtter. Grytor som kokas länge (gulasch, chili, t.ex.).
 
M
Violina Violina skrev:
Jag svarar på den här, för jag tycker det är roligt :D

Äter mat jag tycker är hyfsat gott, kör 80/20-principen, så 80% ska vara riktigt bra mat ("nyttigt") 20% precis vad jag känner för..

Enda "kravet" är minst 120g protein per dag.

Äter ca 2500 kcal om dagen

Styrketränar tre dagar i veckan

(Kvinna, 30+, 160 cm, 57,5 kg)
Håller ungefär samma regler, men lite mer protein, lite färre kalorier.

Man 36, 180cm & 80kg
 
M
K Nils Andersson1 skrev:
Jag håller diet nu några veckor. Bara mat en gång per dygn. Kl 1800 och då bara sallad, gul lök och fiskpinnar.
Kan tipsa om att inte gå på diet, funkar aldrig som långsiktig lösning utan om 12 månader (eller mindre) så väger du statistiskt sett 2-3kg mer än du gjorde innan och du har högre andel fett än muskler än innan du började.

Börja ät bra mat och försök förstå ungefär hur du ska äta för att hamna i kaloribalans. Sen drar du ner 3-500kcal och låter tiden ha sin gång.
När du nått sitt mål går du sakta upp till kaloribalans igen.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Kan tipsa om att inte gå på diet, funkar aldrig som långsiktig lösning utan om 12 månader (eller mindre) så väger du statistiskt sett 2-3kg mer än du gjorde innan och du har högre andel fett än muskler än innan du började.

Börja ät bra mat och försök förstå ungefär hur du ska äta för att hamna i kaloribalans. Sen drar du ner 3-500kcal och låter tiden ha sin gång.
När du nått sitt mål går du sakta upp till kaloribalans igen.
Det är så jag gjort, med 1 mål mat per dag funkar också att ha så en viss tid. Det är inget fel och normalt för människan. Det också så det funkar i vissa stammar i Afrika. De jagar 2 veckor och då äter de väldigt lite och är inte hemma. Sen festar de när de åter är i byn med sina byten.
 
J
Invigning av ny kamadogrill. Enkelbiff och pluma iberico (sorry!). Det sista från landet med, och lite från butiken.

Enkelbiff och pluma iberico råa på en vit tallrik bredvid en vinöppnare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelbiff och pluma iberico med grönsaker på en ny kamadogrill under invigning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grillad entrecôte och pluma iberico på skärbräda, nylagade på kamadogrill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tallrik med grillade biffar och pluma iberico, sallad, grillade grönsaker på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
M
K Nils Andersson1 skrev:
Det är så jag gjort, med 1 mål mat per dag funkar också att ha så en viss tid. Det är inget fel och normalt för människan. Det också så det funkar i vissa stammar i Afrika. De jagar 2 veckor och då äter de väldigt lite och är inte hemma. Sen festar de när de åter är i byn med sina byten.
Ja att äta enligt periodisk fasta säger jag inget om, utan det är kalorimängden man ska ha koll på så att det inte blir för lite så att viktnedgången är för snabb.
En förändring på 500kcal om dagen eller 0,5kg nedgång per vecka brukar vara något som gör viktnedgången mer permanent.

Nu blir vi kanske snart utkastade pga off topic snart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.