Måste bara säga att det är så himla kul att så många engagerar sig. :) Tack så hjärtligt och fortsätt mata på med tankar, erfarenheter och åsikter. Allt är värdefullt. :heart:
 
F FruB skrev:
ett typ ”sekelskifteskök” extra allt..typ brokigt med konsoler och vinklar..eller lite mer minimalistiskt.
I det lilla köket så tror jag det är svårt att få till extra allt, och så körde de minimalt istället ;)

Jag tror att det går att få till ett 'rejält franskt kök' även på den lilla ytan. Med fönster och dubbeldörr blir det rymligt ändå.
 
Frustrator Frustrator skrev:
I det lilla köket så tror jag det är svårt att få till extra allt, och så körde de minimalt istället ;)

Jag tror att det går att få till ett 'rejält franskt kök' även på den lilla ytan. Med fönster och dubbeldörr blir det rymligt ändå.
Ja, så är det kanske. Men köken var ju inte så stora förr och där gick det ju bra med brokiga små charmiga platsbyggda kök. Min plan är nog att välja ut en leverantör som sedan får rita upp ett ”extra-allt-kök” också, så får vi se hur det blir. En sak vet jag iaf och det är att i mellanmjölken trivs jag inget vidare. Så antingen åt det ena eller andra hållet. Hackat eller malet liksom. :D

Jag ska slänga in en faktor till bara för att göra det lite mer jobbigt här. Till att börja med hade vi planerat för ett fönster över diskhon. Det befintliga, där fönsterpardörren ska in, skulle flyttas. Vi är lite oroliga för att det ska kännas instängt och mörkt. Problemet är att det isf blir en typisk gammalt-hus-lösning med bröstningen under bänknivån och det kändes lite trist att bygga in, så därför ströks det efter mkt velande. Bör vi tänka om?
 
Som boende i lägenhet skulle jag säga att en av de stora fördelarna med att bo i villa är just möjligheten till fönster åt flera håll. Jag tycker absolut att ni ska fundera på ett fönster över diskhon.
 
F FruB skrev:
Ja, så är det kanske. Men köken var ju inte så stora förr och där gick det ju bra med brokiga små charmiga platsbyggda kök. Min plan är nog att välja ut en leverantör som sedan får rita upp ett ”extra-allt-kök” också, så får vi se hur det blir. En sak vet jag iaf och det är att i mellanmjölken trivs jag inget vidare. Så antingen åt det ena eller andra hållet. Hackat eller malet liksom. :D

Jag ska slänga in en faktor till bara för att göra det lite mer jobbigt här. Till att börja med hade vi planerat för ett fönster över diskhon. Det befintliga, där fönsterpardörren ska in, skulle flyttas. Vi är lite oroliga för att det ska kännas instängt och mörkt. Problemet är att det isf blir en typisk gammalt-hus-lösning med bröstningen under bänknivån och det kändes lite trist att bygga in, så därför ströks det efter mkt velande. Bör vi tänka om?
I vilket väderstreck är fönstret?
 
Frustrator Frustrator skrev:
I vilket väderstreck är fönstret?
Det befintliga fönstret, som ska bli en fönsterpardörr, ligger mot väst. Kanske lite svagt sydväst. Det nya fönstret skulle då bli mot norr..svagt nordväst. :)
 
F FruB skrev:
Det befintliga fönstret, som ska bli en fönsterpardörr, ligger mot väst. Kanske lite svagt sydväst. Det nya fönstret skulle då bli mot norr..svagt nordväst. :)
Det optimala hållet mao :)
Inget direkt ljus i ögonen
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Som boende i lägenhet skulle jag säga att en av de stora fördelarna med att bo i villa är just möjligheten till fönster åt flera håll. Jag tycker absolut att ni ska fundera på ett fönster över diskhon.
Som vi har funderat. :D Fördelarna tror jag att vi alla greppar. På vår motlista har vi:

- Fönstret kommer bli nedsölat av skvätt från diskhon.
- Bröstningen hamnar under bänkskivans nivå och det blir då ett knasigt utrymme bakom köksinredningen där det förmodligen samlas skräp och som utifrån kommer se lite ful och nödlösningsaktig ut.
- Belysningen över diskhon kan bara lösas med nedpendlade lampor eller taklampor. Gör de verkligen ett tillräckligt bra jobb? Min man är 2.04 lång dessutom så den nedpendlade lampan lär väl hänga i ansiktet på honom hur kort man än gör sladden. :D
- Möjligheten till överskåp försvinner.
 
F FruB skrev:
Som vi har funderat. :D Fördelarna tror jag att vi alla greppar. På vår motlista har vi:

- Fönstret kommer bli nedsölat av skvätt från diskhon.
- Bröstningen hamnar under bänkskivans nivå och det blir då ett knasigt utrymme bakom köksinredningen där det förmodligen samlas skräp och som utifrån kommer se lite ful och nödlösningsaktig ut.
- Belysningen över diskhon kan bara lösas med nedpendlade lampor eller taklampor. Gör de verkligen ett tillräckligt bra jobb? Min man är 2.04 lång dessutom så den nedpendlade lampan lär väl hänga i ansiktet på honom hur kort man än gör sladden. :D
- Möjligheten till överskåp försvinner.
Gör ett.mindte fönster, högre upp :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det går inte att sätta in ett fönster som inte har samma höjd? I äldre villor fanns ju ofta olika typer av fönster, i hall, kök, badrum etc.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Frustrator och jag hade visst samma tanke
 
Vad gäller dörrar eller öppen planlösning hittade jag en bild (tyvärr dålig) från en bok om amerikanska villor. Köket är större (hela huset är klart större - det är ju i USA) men sambandet mellan rummen tycker jag är fint.
 
  • Vy genom en öppning till ett större kök med barstolar och fönster som visar grönskan utanför i en amerikansk villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Gör ett.mindte fönster, högre upp :)
Den tanken har vi också processat. Tror du det blir bra? Hur litet och vilken form? Bara några meter åt höger sitter det nuvarande köksfönstret vilket är identiskt med det som vi ska ta bort i nya köket och det känns som att antingen måste man har stor skillnad på fönstren eller ingen alls. Annars ser det nog knäppt ut från utsidan. Å utifrån de förutsättningarna så hittar jag ingen bra lösning.
 
1 16386 skrev:
Det går inte att sätta in ett fönster som inte har samma höjd? I äldre villor fanns ju ofta olika typer av fönster, i hall, kök, badrum etc.
Vi har tänkt så också, men i hela huset så finns det bara två varianter av fönster..om man inte räknar med de på vinden. :) Den andra varianten är två mindre fyrkantiga fönster i trappa och klädkammare. Jag har skissat lite med dessa i olika utföranden i köket, men jag vet inte om det blev så bra. Kändes lite som mammas och pappas 70-talskåk. :D Men jag hör att det är läge för en vända till ritbordet igen. Tar den med mig. :)
 
1 16386 skrev:
Vad gäller dörrar eller öppen planlösning hittade jag en bild (tyvärr dålig) från en bok om amerikanska villor. Köket är större (hela huset är klart större - det är ju i USA) men sambandet mellan rummen tycker jag är fint.
Ja, det såg fint ut. Där ser det dock ut som att matplatsen är i köket. Men pardörren mellan rummen är trevlig och jag förstår vad du menar med sambandet. Man är med men ändå lite avskärmad. Gillar salongskänslan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.