F FruB skrev:
I huvudsak behöver vi den för arbetsyta. Men också som förvaring.
Sånt här är intressant. Den här diskussionen har vi delvis fört.hemma med nämligen. Hur stor arbetsyta behöver ni? Jag hävdar att man oftast är max 2st som lagar mat och behöver en arbetsyta samtidigt. (Gäster eller andra hjälpande händer blir ändå mest socialt sällskap). Två personer klarar sig galant på ca 130cm bänkyta.

Hur många skåp har du räknat på att ni behöver?
Hos oss hamnar alla sällansaker nere i 'källarköket', några vänner rev ut ett kök, jag fick tre av deras skåp, ställde i källaren. Där nere står bla elux assistenten, saftmaja, stora gjutjärnsgrytan, det av servisen som behövs vid kalas men bara fyller skåpen tiden mellan. Men egentligen hade vi nog klarat oss utan prylarna där nere..
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Sätt skåp ända upp till taket oxå så ni slipper köksö.
Vi har kök som ungefär så stort som ert. Funkar jättebra med ett runt bord för fyra personer.
 
  • Gilla
morotsman och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Sånt här är intressant. Den här diskussionen har vi delvis fört.hemma med nämligen. Hur stor arbetsyta behöver ni? Jag hävdar att man oftast är max 2st som lagar mat och behöver en arbetsyta samtidigt. (Gäster eller andra hjälpande händer blir ändå mest socialt sällskap). Två personer klarar sig galant på ca 130cm bänkyta.

Hur många skåp har du räknat på att ni behöver?
Hos oss hamnar alla sällansaker nere i 'källarköket', några vänner rev ut ett kök, jag fick tre av deras skåp, ställde i källaren. Där nere står bla elux assistenten, saftmaja, stora gjutjärnsgrytan, det av servisen som behövs vid kalas men bara fyller skåpen tiden mellan. Men egentligen hade vi nog klarat oss utan prylarna där nere..
Visst är det intressant! Det är ju så svårt att veta vad som kommer kännas bra eller inte. Vi kan ju egentligen bara jämföra med de ytor och behov vi har just nu. I dagsläget har vi ett L-kök. Skickar med en handskiss. Vi upplever att vi saknar bänkytor i det nuvarande. Vi klarar oss, men det är en del stuvande. Vi har i vårt nuvarande kök heller ingen frys. Vi har en box nere i källaren. Det vet vi med säkerhet att vi inte vill ha i framtiden. Vi är också skitless på det 60 djupa skafferiet. Vi har typ koll på de första 20 centimetrarna resten är bara som ett svart hål där bakom. Jag väntar bara på att ett mjölpaket från före kriget ska komma utkrypandes. Så ett överskådligt skafferi är också högt på listan. Vi har också större grytor och sällan använda pryttlar nere i källaren. Nu gillar jag att baka och laga mat, så det mesta vill jag ändå ha lättillgängligt. Typ min assistent och matberedaren. Av den anledning vill vi också ha en 90-spis med dubbelugnar. Typ en Ilve eller liknande. Så det blir inte jättemycket bänkyta mellan spis och vask. För rymdens skull har vi tänkt oss att utelämna överskåpen, men det kan vara så att vi måste släppa på det för förvaringens skull. Alla köksleverantörer vi kontaktat har dock avrått oss från att fylla ytorna med överskåp med motiveringen att det kommer kännas trångt och belamrat. Även om det måste bli några överskåp över vasken, så kommer vi behöva ha ”finservisen” mm ute i ett skåp i matsalen skulle jag tro. Skickar med en planskiss på hur nya köket skulle kunna tänkas se ut samt ett par foton från ett uppritat förslag från Kvänum. Där är en del saker som inte är ”rätt” bla kommer det vara en dörr in till skafferiet om vi går på detta alternativet, men ni får kanske en bättre känsla för vad som är uppe för diskussion.
 
  • Handritad skiss av planlösning för kök med markerade positioner för spis, diskbänk och kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett planerat kök med markerade vitvaror som kyl, frys och spis samt skiss på möjlig möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med ö-stil bänk, integrerade vitvaror och utan överskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital ritning av ett kök med grå skåp, 90-spis, ö centrumbänk utan överskåp, och planerad skafferidörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Snygg rendering, men jag tror inte att några väggskåp skulle förstöra. Man kan sätta dem lite högre upp.
Jag förstår ert resonemang om att inte bygga ut som ni ursprungligen tänkte, men med ovan köksförslag och tillgänglig yta för matplats och soffgrupp i vardagsrummet undrar jag om ni inte ska ändra er igen. Fördelningen av ytan på arbetskök, matrum och soffdel känns sned. Men ni kanske nästan alltid umgås med släkt och vänner runt matbordet, och därmed inte behöver en större soffa med fåtöljer etc?
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Jag hade valt överskåp och litet köksbord framför köksö alla dagar i veckan. Jag skulle hata att behöva bära porslin och kastruller fram och tillbaka mellan köket och ett annat rum varenda dag. Det är ändå vardagsmaten som är regeln och den ska vara så problemlös som möjligt. Lagar jag mycket mat använder jag köksbordet. Ibland är det skönt att sitta och skära grönsaker.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Typ alla äldre kök har överskåp och inte känns de trånga för det. Låter som en minimalistdesigner :)

Hyvlar har fått in den här boken igen: (det står att den ska komma in i juli igen, de har glömt uppdaterad underubriken för den finns inne nu).

https://www.hyvlar.se/kitchen-think
En tänkvärd bok även om man inte vill bygga köket själv.

På bilden din ser jag två arbetsplatser spontant, en på vardera diskhon.
Vid bakningen skulle man lämpligen ställa assistenten eller likande till vänster om spisen. Där står den rätt bra vid jäsningen också.
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
richardtenggren
Det hade varit snyggt om dörren in till skafferiet såg ut som en vanlig skåpdörr, lite som i Narnia :D

Schysst med frukostskåp, hade gärna haft någonting liknande själv i vårt kök, men vi tänkte köra Ikea så får väl bygga själv i så fall.

Jag är för att skippa högskåpen, blir en annan rymd då. Vad tänker ni er för köksfläkt? Hade ju varit trevligt med en takintegrerad för att bevara rymdkänslan. :)
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Lagar jag mycket mat använder jag köksbordet.
Ska jag laga mycket mat brukar jag stå och hacka/fixa. Det som är hackat åker i skål och ställs på köksbordet tills det ska ner i grytan/stekpannan.
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
Utifrån bilderna så ska det vara ett överskåp till vänster om fläkten med samma höjd som fläkten. Troligen även ett till höger, men bredd på det är jag osäker på, kanske snyggast att sätta hela vägen bort. I alla fall om ni ska ha den typen av fläkt. Tror inte det kommer kännas mer instängt med köksskåp ända upp.

För övrigt sällar jag mig till gruppen som föredrar dörr till köket. Det var ett absolut krav sist jag flyttade. Tror det kommer bli bra med pardörrar, då kan ni välja om ni vill ha öppet eller inte.
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Sätt skåp ända upp till taket oxå så ni slipper köksö.
Vi har kök som ungefär så stort som ert. Funkar jättebra med ett runt bord för fyra personer.
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Sätt skåp ända upp till taket oxå så ni slipper köksö.
Vi har kök som ungefär så stort som ert. Funkar jättebra med ett runt bord för fyra personer.
Jag vet inte om överskåp är rätt för oss. Vi har blivit avrådda av alla köksleverantörer vi varit i kontakt med. De menar att det kommer kännas trångt och övermöblerat och jag håller nog med dem till viss del i det. Problemet är ju det praktiska..att man tappar förvaringsutrymme. Så kanske ett par skåp över diskhon.

Jag funderar lite över vad man vinner på att ta bort köksön till förmån för en matplats? Vi har lite jobbat efter principen att vi inte ska ”slösa” med kvadratmetrarna på tex två matplatser. Om vi klämmer in en matplats i köket så sparar vi visserligen kanske fem steg när vi dukar fram maten till vardags, men vi får en matsal som då endast används vid ”festligare” tillfällen och det känns som ett slöseri med yta.
 
1 16386 skrev:
Snygg rendering, men jag tror inte att några väggskåp skulle förstöra. Man kan sätta dem lite högre upp.
Jag förstår ert resonemang om att inte bygga ut som ni ursprungligen tänkte, men med ovan köksförslag och tillgänglig yta för matplats och soffgrupp i vardagsrummet undrar jag om ni inte ska ändra er igen. Fördelningen av ytan på arbetskök, matrum och soffdel känns sned. Men ni kanske nästan alltid umgås med släkt och vänner runt matbordet, och därmed inte behöver en större soffa med fåtöljer etc?
Ja, det är inte helt optimalt. Problemet är att vi har en tomt på 700 m2 och kort avstånd till tomtgränsen åt alla håll. Utbyggnaden kan bara förläggas i en riktning, åt väster. Där fönsterpardörren i köket är inritad. Då skulle det bli matplats där i en typ av glasveranda. Men då blir det ju den enda matplatsen i huset och då försvinner möjligheten att stänga till mellan kök och matplats och man får alltid bjuda in gästerna i köket. Samt att uteplatsen blir uppstyckad i lite konstiga små svårutnyttjade ytor. Men jag kanske ska ge utbyggnaden en sista chans vid ritbordet.
 
F FruB skrev:
Jag vet inte om överskåp är rätt för oss. Vi har blivit avrådda av alla köksleverantörer vi varit i kontakt med. De menar att det kommer kännas trångt och övermöblerat och jag håller nog med dem till viss del i det. Problemet är ju det praktiska..att man tappar förvaringsutrymme. Så kanske ett par skåp över diskhon.

Jag funderar lite över vad man vinner på att ta bort köksön till förmån för en matplats? Vi har lite jobbat efter principen att vi inte ska ”slösa” med kvadratmetrarna på tex två matplatser. Om vi klämmer in en matplats i köket så sparar vi visserligen kanske fem steg när vi dukar fram maten till vardags, men vi får en matsal som då endast används vid ”festligare” tillfällen och det känns som ett slöseri med yta.
Jag är ju lite udda. Min första fråga till dem om de avrådde mig skulle vara, men vilka alternativ har ni om jag ändå vill ha? (Och misstänkt att avrådan är för att de inte har några vettiga produkter)
Andra frågan är var de tänkte jag skulle förvara mina saker?
Med för lite skåp riskerar allt att stå framme på bänkytorna istället. Du behöver ju inte fulldjuoa överskåp, 30cm så får man plats med tallrikar och glas mm utan att det mastigt.

Ang köksön så tror jag du delvis har rätt. Man är vanedjur, finns där möjlighet att äta i köket så gör man lätt det..
Samtidigt: hela familjen får vara med på att duka ut och duka in, annars står du där själv och gör det..varje dag.. tillslut blir man bitter :)
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade valt överskåp och litet köksbord framför köksö alla dagar i veckan. Jag skulle hata att behöva bära porslin och kastruller fram och tillbaka mellan köket och ett annat rum varenda dag. Det är ändå vardagsmaten som är regeln och den ska vara så problemlös som möjligt. Lagar jag mycket mat använder jag köksbordet. Ibland är det skönt att sitta och skära grönsaker.
Jag tänker att om hjärtväggen tas bort, så hade nog ingen reagerat på avståndet till matplatsen. Det är nog bara för att där är en vägg som det känns som ett problem. Vi pratar kanske 4-6 m i avstånd, beroende på varifrån man mäter, och det tänker jag att många säkert har i avstånd i sina stora kök med matplats. Sen är vi nog vana vid att inte ha köksbordet i köket. Vi har levt med det så sedan vi flyttade in i huset 2013. Just nu..medan vi renoverar vardagsrummet så har vi nog ca 20 m enkel väg bort till matplatsen från köket. :D

Hur tänker du att vi gör med matplats och tv-rum om vi har matbord i köket? Är det inte slöseri med yta att ha en ”finmatsal” som bara nyttjas när vi har gäster? För gästerna kommer ju inte få plats i köket tänker jag.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det hade varit snyggt om dörren in till skafferiet såg ut som en vanlig skåpdörr, lite som i Narnia :D

Schysst med frukostskåp, hade gärna haft någonting liknande själv i vårt kök, men vi tänkte köra Ikea så får väl bygga själv i så fall.

Jag är för att skippa högskåpen, blir en annan rymd då. Vad tänker ni er för köksfläkt? Hade ju varit trevligt med en takintegrerad för att bevara rymdkänslan. :)
Ja..jag är lite rädd att köket ” kommer över en” om vi kör överskåp. Vi har ju ett sådant kök idag och det känns lite trist och trångt. Vi är ju inte några byggnadsvårdare direkt heller utan mer ute efter att få lite klassisk sekelskifteskänsla i botten men med moderna inslag.

Vi har faktiskt varit inne på det där med skåpsluckor som skafferidörr. Jag vill gärna ha känslan av en hel högskåpsvägg. Får nog prata med lite köksleverantörer och se vad de kan erbjuda. Det är ju en ganska vanlig lösning i USA. :)

Jag gillar också tanken med frukostskåpet. Där ska kaffemaskinen, brödrosten, micron, bröd, knäckebröd, alla flingor mm stå har jag tänkt. Sådant som man typ använder varje dag. Då har man en plats för alla maskiner utan att de står framme och stökar ner, blir dammiga och är i vägen. Sen blir skafferiet lite mer mjöl, pasta, ris osv.

Köksfläkten är svår alltså. Vi har pratat om tex den som är på Kvänums bild. En Fjäråskupa som jag tror heter box. En minimalistisk variant som smälter in i väggen. Ett annat alternativ är att kombinera den med ett par överskåp och göra den inbyggd. Skickar med en länk till en lösning som Nordiska kök har gjort, som jag tycker känns trevlig. https://www.nordiskakok.se/gront-shaker-kok-med-vitrinskap Att flytta upp den i taket kan också vara ett alternativ. Jag är lite rädd för att det blir lite för futuristiskt för min smak dock. :)
 
  • Gilla
Miter och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag är ju lite udda. Min första fråga till dem om de avrådde mig skulle vara, men vilka alternativ har ni om jag ändå vill ha? (Och misstänkt att avrådan är för att de inte har några vettiga produkter)
Andra frågan är var de tänkte jag skulle förvara mina saker?
Med för lite skåp riskerar allt att stå framme på bänkytorna istället. Du behöver ju inte fulldjuoa överskåp, 30cm så får man plats med tallrikar och glas mm utan att det mastigt.

Ang köksön så tror jag du delvis har rätt. Man är vanedjur, finns där möjlighet att äta i köket så gör man lätt det..
Samtidigt: hela familjen får vara med på att duka ut och duka in, annars står du där själv och gör det..varje dag.. tillslut blir man bitter :)
Haha..på din vakt helt enkelt. Vi har fått in förslag och offerter från Kvänum, Himlekök, Kulladal och Electrolux Home. Electrolux Home föll nog redan på startlinjen. De kunde inte leverera särskilt mkt av det vi önskade. Vi har också ett möte på G med Nordiska kök. Jag tänker att samtliga ovan nämnda köksleverantörer kan leverera fina kök med överskåp och gör nog det mer ofta än sällan. Så jag tror inte att det är där skon klämmer. :) Det kan ju såklart vara mig de läste av på ngt vis. Jag försökte vara neutral när jag pratade med dem, men de kanske tolkade mig som minimalist. :) Jag sa att vi antingen ville ha ett typ ”sekelskifteskök” extra allt..typ brokigt med konsoler och vinklar..eller lite mer minimalistiskt. Alla återkom med snarlik design. Ingen drog på med en massa skåp, vilket man kan tänka annars borde ligga i deras intresse då det blir mer klirr i kassan för dem. :)

Haha..bitterhet vill vi ju undvika om det går. Får försöka styra upp det här med barnen då. Det kanske är lättare än att lösa den till synes omöjliga planlösningsgåtan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.