Kanske det men jag ska ju som sagt bara ha den runt tomten några gånger per år. Inte i professionellt dagligt bruk. Man köper ju inte Festools värsta skruvdragare om man bara ska skruva upp några gardinstänger hemma. Eller tja, en del gör, men jag tycker inte att det är rimligt.
 
på drift och underhåll i mönsterås säljer de ngr tvättar som skall vara prisvärda, en jobbarkompis köpte sin där och är helnöjd...tror han handlade i prisklassen 6000kr, för detta skulle han fått en trefasare.....kanske värt att kolla iallafall.
 
Låter på förslagen som om det inte är någon idé att köpa annat är rena proffsgrejer och så mycket pengar tänker jag inte lägga ut. Blir till att handskura trallen och spola av bilen i tvätthall istället tydligen.
 
Inte då!
Jag har en Kärcher K5.85 plus som jag använt till terassstvätt, avloppsrensning samt tvättat bilarna ca 2 ggr i veckan under 2,5 år (bortsett från vintern förstås).
Den håller fortfarande och kostade ca 3000:-

Råd & Rön på nätet - Högtryckstvättar
 
Jag köpte en välbegagnad men välservad K.E.W (gamla Alto) 3 fasmaskin, tre olika lansar och 12m slang för 1500+moms. Går hur bra som helst, tyst och med massor av vatten och tryck, 13l/m och 180bar tror jag.
Mkt bättre än de rassliga plastmaskinerna (från Jula och liknande) jag har haft förut men förutsätter att man har trefas i garaget.

/T
 
OlaF skrev:
Kärcher 5.55 M plus med T200 terasstvätt hittar man på en del ställen för knappa tretusenlappen, men jag hittar den inte ens på Kärchers hemsida? 9m slang verkar ju trevligt och med terasstvätten i det priset är det inte *helt* galet heller. Även om jag egentligen siktat på en tusenlapp lägre. Ska ju som sagt inte mer än tvätta bilarna och en altan med den.

Vad tror ni? Hål i huvvet att köpa något för en tusing mindre? Kärcher eller Alto, inga kopior från Rusta alltså. Köpa en begagnad kanske eller är det bara dumsnålt?
Köp den! Att den inte är med i katalogen beror förmodligen på att den är utgången till förmån för en nyare modell som har fräckare alufälgar eller ngt annat som är mindre viktigt.
 
Den är nog snarare så att den är nyhet för året. Verkar vara rätt mycket för pengarna i alla fal.

P-plats, du som säljer dem. Har du någon uppfattning om denna? Alltså Kärcher 5.55.
 
Hornbach säljer Kärcher 6.80 med terasstvätt och "turbojetmunstycke" (eller vad det nu hette) för 2995:-. Köpte en dylik för ett par veckor sedan och tycker den funkar bra. Den har bättre prestanda än 5.85 (som fortfarande verkar leva på att den var "bäst i test" 2004) men utan slangvinda. 5.85 kostade 3145:- vill jag minnas! Frågade säljaren varför det var så när 6.80 bevisligen är bättre (han mumlade dessutom något om att det var "mer metall" i pumpen på 6.80) och svaret var att folk frågar efter ju 5.85 för den är ju "bäst i test". Därmed är de villigare att betala ett högre pris för sämre prestande. Helt otroligt...
 
Jag hittar bara en modell som heter K 6.85 M plus men den verjar ju helschysst.
Den drar 2,5 kW så man måste sätta den på en egen fas 16A. Den är det nog bra drag i!
 
Jag är övertygad om att man får en helt OK maskin för strax under 3000:-
Det viktigaste för mig skulle vara minst 10m slang samt att den är lindad på rulle. Det saknar jag idag då jag måste rulla upp den för hand... smutsigt blir det!
 
De nya Alto maskinerna har Metadrev i sina hus tror de var från 120 och uppåt !

Själv har jag en c140 och är mkt nöjd med den jämfört med min tidigare kärcher som trasslade med handtaget och läkte vatten
 
Köpte nyss en Kärcher K7.91 på K-rauta för 4000:-. De hade rabatt en söndag så jag passade på.
Hade tidigare en billigare Kärcher för ca 2300:-

Fördelar med K7.91
- längre slang 12m istället för 7,5 m
- pumphus i mässing vilket gör att de tål 60° vatten. Bra vintertid!
- Stående smal modell så den är lite nättare att hantera.

Nackdel
- Ingen slangvinda!

Den tidigare hade pumphus i plast och antingen så har varmvattnet tagit ut sin rätt eller så frös den sönder i vinter.
Jag har alltid som vissa tidigare skrivit pumpat ur vattnet innan frosten men farsa har sagt att det finns alltid lite kvar, så nu åker den nya in i värmen trots mässinghus.
Lite surt att att hans råd bar frukt, men det är ju så det brukar va. Längtar tills grabben ska meka med moppen så man får leka lite kung :cool: !

Så satsa pengar på riktiga grejor och vårda dem ömt så håller det!
 
Nån som har koll på de olika terasstvättarna? Alltså T-racer och patio cleaner.

Är det nåt att fundera över i valet mellan Kärcher och Alto?

Har också sett att Foma (737 eller 747 tror jag den hette) har fått bra omdöme i nåt test, kan det vara ett alternativ?
 
Köpte för en tid sedan en Lavor Superwash 160 på, hör och häpna, Lidl.
Den kostade 1700:- med tre års garanti. Italienskt fabrikat, motoreffekt 2550W,
max 160 bar, 530l/h och utrustad med 10m slang lindad på rulle.
Hittills är jag mycket nöjd med den, både vad pris och prestanda anbelangar.
Tiden får väl utvisa om den håller, men jag har ju i alla fall 3 års garanti vilket
bör innebära att den inte håller alltför låg kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.