Rickard.
nanowire nanowire skrev:
Så har jag resonerat också; för mindre skruvförband och lättare skruvning använder jag därför adapter och långhylsor till vanliga slagskruvdragaren, för hjulmuttrar och ”problem” har jag en >1100 Nm-maskin. Dessa överlappar varandra så jag har inte känt behov av någon mellanmaskin :)
Låter rimligt, jag har länge funderat på att "sälja" min till jobbet då jag har mycket större behov av den där men det tar mot att få mindre verktyg ;)

Det är inte helt ovanligt att vi har hundratals m10 bultar som ska dras på ett jobb och då är denna storlek perfekt. Idag använder jag som du adapter men dom har rätt begränsad livslängd vilket är irriterande. Kanske byter den mot en 45x220:a, är väl kanske det man får med dagens priser :D
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Låter rimligt, jag har länge funderat på att "sälja" min till jobbet då jag har mycket större behov av den där men det tar mot att få mindre verktyg ;)

Det är inte helt ovanligt att vi har hundratals m10 bultar som ska dras på ett jobb och då är denna storlek perfekt. Idag använder jag som du adapter men dom har rätt begränsad livslängd vilket är irriterande. Kanske byter den mot en 45x220:a, är väl kanske det man får med dagens priser :D
Ja, vad är växlingskursen, en mm per Nm? :D
 
Min DTW300 har funkat fint till hjulbyte (även verkstadsdragna skruvar och muttrar) och andra liknande jobb, men gick bet på en kompis hjul häromdagen. Tydligen fick han dock inte loss skruvarna med skaft plus förlängare heller, så jag vettefan vad verkstan som satte dit hjulen har dragit med för moment. Något högt, kanske? :p
 
engs
hobbs hobbs skrev:
Min DTW300 har funkat fint till hjulbyte (även verkstadsdragna skruvar och muttrar) och andra liknande jobb, men gick bet på en kompis hjul häromdagen. Tydligen fick han dock inte loss skruvarna med skaft plus förlängare heller, så jag vettefan vad verkstan som satte dit hjulen har dragit med för moment. Något högt, kanske? :p
En kollegas tjänstebil fick de skära bort fälgarna, (om det var ena sidan eller bara ena fälgen) efter att de på däckmeken använt mutterknacken som var till lastbilar på bilen. De tog emot lastbilar bredvid och han där hade en stund över och skulle hjälpa sina kollegor, så han tog sin mutterknack och drog åt...
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
engs engs skrev:
En kollegas tjänstebil fick de skära bort fälgarna, (om det var ena sidan eller bara ena fälgen) efter att de på däckmeken använt mutterknacken som var till lastbilar på bilen. De tog emot lastbilar bredvid och han där hade en stund över och skulle hjälpa sina kollegor, så han tog sin mutterknack och drog åt...
Lyckat! Känns som att så kan vara fallet här också. Märkligt beteende ändå. Varför verkar verkstäder generellt dra så jävla hårt? Hellre lite för mycket än lite för lite? Slippa behöva säga till kunden att efterdra?
 
Ny såg används för att kapa foder med mättejp och sågspån på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fick testat nya sågen idag. Köpte den med bra rabatt (ej black friday) fullt medveten om bristerna (dåligt anhåll). Tycker ändå att den fungerar bra. Sågat en massa foder hela dagen :)

edit:tillägg
För bygg fungerar den alldeles utmärkt. Jag har inte lyckats såga någonting snett trots anhållet.
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
A
Amazon har sticksågen DJV180Z för 1533 kr. Är den bra? Eller ska man satsa på en dyrare borstlös modell?
 
A Alfons3301 skrev:
Amazon har sticksågen DJV180Z för 1533 kr. Är den bra? Eller ska man satsa på en dyrare borstlös modell?
haft min i 7år och duger bra =) men var bered på att den för elr senare börja såga snett ;D
 
Är ju kanske inte helt vanligt med handverktyg i denna tråd, men Byggvaruhuset i mariehamn; alltså vilka jäkla pangpriser dom har på allt blått och härligt! Brände till på denna skönhet för under 50 euro (500kr) och kan inte annat än ge den med berömt godkänt på kvalitetssidan!
 
  • Makita verktygslåda med översikt över det 120-delar verktygssetet mot blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredandel och 3 till
  • Laddar…
Ska köpa en vinkelslip, kan någon förklara skillnaden på

Makita DGA506Z resp. DGA508Z?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Jag använde jämföra-funktonen på Makitas hemsida och det gav inte så mycket hjälp. En aning mer vibrationer från 506.
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ska köpa en vinkelslip, kan någon förklara skillnaden på

Makita DGA506Z resp. DGA508Z?
506 är med knapp och 508 är paddel-brytare, ingen skillnad i övrigt.
 
  • Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
T
Kan rekommendera https://www.koempf24.de/ för alla Makitanördar. Dom har en hel del nedsatta priser just nu.
Jag har precis köpt en Makita HR004GZ borrhammare för 2900kr och en HP001GZ slagborrskruvdragare för 1900kr. 500 kr i frakt kostade det, men totalen blev ruskigt mycket billigare än svenska priser eller Amazon.

Makita borrhammare i blå och svart utan batteri, modell HR004GZ, från koempf24.de reklam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Makita HP001GZ slagborrskruvdragare, 40V max XGT, blå och svart med batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Någon som hört om 8Ah-batterierna är på gång snart? Var ju ett par år sen det ryktades om att de skulle komma.

Dags att uppdatera batterierna och vore surt att köpa 6Ah om 8Ah kommer snart.
 
dd88 dd88 skrev:
Någon som hört om 8Ah-batterierna är på gång snart? Var ju ett par år sen det ryktades om att de skulle komma.

Dags att uppdatera batterierna och vore surt att köpa 6Ah om 8Ah kommer snart.
Det finns ju i form av 4 Ah som ”40 V” så kanske inte släpps för 18 V?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.