Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det tror jag att jag gör då. För med min förståelse av uttrycket inte dispositiv så kan inte näringsidkarens och kunden avtala om villkor som är sämre för kunden än dem lagen ger. Men jag får väl gå till biblioteket imorgon när de öppnar och förkovra mig.
Finns ingenting i lagen som säger vilken plats en transportör ska leverera till. Så du förstår verkligen inte vad det innebär att en lag inte är dispositiv.
 
E EtherMan skrev:
Det där är inte avtalet som du kanske vet. Plats du anvisar gäller gäller inom första uppställningsplats.
Haha nu får du ge dig. Så en så stor firma som IKEA skulle lura sina kunder med ett alternativ som inte går att få :crysmile:
troll!!!
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Haha nu får du ge dig. Så en så stor firma som IKEA skulle lura sina kunder med ett alternativ som inte går att få :crysmile:
troll!!!
Tror inte för en sekund att du har så dåliga läskunskaper. Fullständiga villkor för en vara eller tjänst är sällan det första du ser. Och vi kan enkelt testa att du förstår detta. Så ok, angiven plats. Well låt oss säga att jag bor i Ystad, köper och betalar frakt från närmaste med bärhjälp då så jag inte bär något själv. Well min anvisade plats är vid Treriksröset. Det står ju inget för om att anvisade platsen måste vara inom lägenheten. Så då lurar Ikea stackars kunder som vill ha sin soffa vid Treriksröset då eller? Och vad gör de när sakerna inte får plats? Där står ju inget om att sakerna ens ska kunna få plats. Självklart måste du läsa det faktiska avtalet om gränserna för vad som gäller.
 
E EtherMan skrev:
Inte as hominem nej. Du bör nog kolla upp vad det faktiskt betyder.
Så att ifrågasätta min läskunnighet skulle inte vara ett personangrepp? Vad är det då, kritik mot skolväsendet?

E EtherMan skrev:
Med ditt resonemang skulle du aldrig kunna beställa något till porten eftersom det enligt ditt resonemang alltid ska tolkas till din fördel när det sägs något om en dörr och då är det ju din lägenhetsdörr.
Jag vet inte om du medvetet fånar dig, jag antar det, men naturligtvis har jag varken påstått eller menat det du lägger i min mun.

Avtalar man att lämna något innanför eller utanför rn dörr måste man förstås presumera att det är samma dörr man förhåller sig till i båda fallen. Det betyder inte att det inte går att leverera något till en annan plats, men då är det det man får avtala om.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Tror inte för en sekund att du har så dåliga läskunskaper. Fullständiga villkor för en vara eller tjänst är sällan det första du ser. Och vi kan enkelt testa att du förstår detta. Så ok, angiven plats. Well låt oss säga att jag bor i Ystad, köper och betalar frakt från närmaste med bärhjälp då så jag inte bär något själv. Well min anvisade plats är vid Treriksröset. Det står ju inget för om att anvisade platsen måste vara inom lägenheten. Så då lurar Ikea stackars kunder som vill ha sin soffa vid Treriksröset då eller? Och vad gör de när sakerna inte får plats? Där står ju inget om att sakerna ens ska kunna få plats. Självklart måste du läsa det faktiska avtalet om gränserna för vad som gäller.
Så om du faktiskt läser avtalet som gäller med Ikea så ingår inbärning till anvisad plats (y) och för att du inte ska trolla mer så lägger jag till köpt leverans till anvisad plats på postadress.
 
  • Gilla
Fury och 2 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Det står ju inget för om att anvisade platsen måste vara inom lägenheten. .
Återigen är du ute och cyklar:

  • Leveranssätt: Beställningen levereras inne i huset eller lägenheten, på en plats som du själv anvisar. (Till öar utan fast förbindelse sker leveransen till kaj).
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så att ifrågasätta min läskunnighet skulle inte vara ett personangrepp? Vad är det då, kritik mot skolväsendet?


Jag vet inte om du medvetet fånar dig, jag antar det, men naturligtvis har jag varken påstått eller menat det du lägger i min mun.

Avtalar man att lämna något innanför eller utanför rn dörr måste man förstås presumera att det är samma dörr man förhåller sig till i båda fallen. Det betyder inte att det inte går att leverera något till en annan plats, men då är det det man får avtala om.
För det första räcker inte personangrepp för att det ska vara ad hominem, och för det andra så sade jag inte att du hade läsproblem. Jag sade att jag inte bryr mig vad någon som har läsproblem tycker. Detta sidospår började med ett klagomål på att jag använde versaler för att visa vart fokus låg. Det hävdades då att det var mitt problem om läsaren inte förstår. Om någon inte förstår är det deras problem då jag inte bryr mig vad de tror då om de inte förstår så är det bevisligen inte läskunniga. Huruvida du är läskunnig och därmed förstår, eller inte förstår och därmed inte läskunnig, det får du själv stå för.

Angående samma dörr, så är det inte alls säkert. Du får som sagt läsa avtalstexten vilken dörr som syftas på. Det är ju dock inte det som pratas om här då det är frågan om TOMTgränsen, eller uppställningsplats innanför dörren. Det är en liten minoritet där tomtgräns går vid ytterdörren. Men även om det vore där så tror jag inte riktigt du förstår uppställningsplats heller. Hallen innanför dörren är sällan en uppställningsplats utan det begreppet innebär normalt sett en yta där det kan stå på utan att blockera något, vanligtvis ett rum om det är större saker så som en soffa. Så det är sällan det skulle bli en fråga om på vilken sida av dörren det ska levereras på. Om det nu mot förmodan skulle bli så för någon så som jag skrev tidigare, då är det ju bara att det vore ett dumt val att välja silver, inte att de inte skulle få sälja det eller att det vore lurendrejeri. De vet ju inte hur det ser ut vid ditt hem och kan därmed knappast göra någon bedömning av om där finns någon skillnad för just dig.
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Återigen är du ute och cyklar:
Inte alls. Står ju inte vilket hus det gäller.
 
E EtherMan skrev:
Inte alls. Står ju inte vilket hus det gäller.
Fel återigen, nu anmäler jag trollet.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Fel återigen, nu anmäler jag trollet.
Klokt. Dessutom rekommenderas funktionen "Ignorera användare".
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Klokt. Dessutom rekommenderas funktionen "Ignorera användare".
Ja det är bra att ignorera vissa personer men väljer sällan att göra det då jag tycker det är synd att inte bemöta felaktiga uppgifter. Någon kan plocka upp tråden och tro att det som står faktiskt är sant om det inte bemöts.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Angående samma dörr, så är det inte alls säkert. Du får som sagt läsa avtalstexten vilken dörr som syftas på.
Naturligtvis måste som sagt samma dörr avses. Om man nu pratar om dörr i båda fallen, vilket de förvisso inte gör. I det ena fallet talas det om dörr, i det andra inbärning. Marknadsföring gjord för att missförstås.

Så vi har medvetet dunkel marknadsföring och ett fullföljandevillkor som den ansvariga parten ger sig själv rätt att bestämma om det behöver uppfyllas och hur det ska tolkas.

För små pengar för någon att tvista om, men det skulle överraska mig om något av det faktiskt skulle hålla.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
@SoCe när ni bar upp soffan och det var god marginal, var det med eller utan emballage?
 
E EtherMan skrev:
Tror inte för en sekund att du har så dåliga läskunskaper. Fullständiga villkor för en vara eller tjänst är sällan det första du ser. Och vi kan enkelt testa att du förstår detta. Så ok, angiven plats. Well låt oss säga att jag bor i Ystad, köper och betalar frakt från närmaste med bärhjälp då så jag inte bär något själv. Well min anvisade plats är vid Treriksröset. Det står ju inget för om att anvisade platsen måste vara inom lägenheten. Så då lurar Ikea stackars kunder som vill ha sin soffa vid Treriksröset då eller? Och vad gör de när sakerna inte får plats? Där står ju inget om att sakerna ens ska kunna få plats. Självklart måste du läsa det faktiska avtalet om gränserna för vad som gäller.
De.levererar naturligtvis till hela Sverige. Det är inte helt tydligt vad ”vid” Treriksröset betyder. Om du har ett hus eller lägenhet där får du det levererat dit, och förhoppningsvis inburet till anvisad plats om du beställt det.Om du däremot menar en plats ute i naturen utan bebyggelse så levererar de inte dit och själva inbärningen torde då även vara en ickefråga.
 
P Pin skrev:
De.levererar naturligtvis till hela Sverige. Det är inte helt tydligt vad ”vid” Treriksröset betyder. Om du har ett hus eller lägenhet där får du det levererat dit, och förhoppningsvis inburet till anvisad plats om du beställt det.Om du däremot menar en plats ute i naturen utan bebyggelse så levererar de inte dit och själva inbärningen torde då även vara en ickefråga.
Nej Ikea levererar inte över hela Sverige och ännu mindre skulle ett Ikea i Skåne leverera till ett område längst i norr. Dessutom är det olika priser baserat på just hur långt borta du är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.