Fixat till upphängning för mina yxor så de inte behöver stå på golvet. Väggmonterad upphängning med fyra yxor i ett förråd, stödskyffel och stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Pysslat med att bygga karm i snickarboden hela dagen. Det går inte fort men frammåt.
Imorgon blir det nya tag.

Hyvlat trä och snickarverktyg på arbetsbänk i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med träspån och verktyg, under konstruktion av träkarm i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkarm under konstruktion i en välutrustad snickarbod med spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkarm som byggs på arbetsbänk i snickeri med skruvstycke och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkarm fastsatt i skruvstäd på arbetsbänk i snickarbod med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähantverk av en karm i en välutrustad snickarbod med verktyg och arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ivp och 9 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Pysslat med att bygga karm i snickarboden hela dagen. Det går inte fort men frammåt.
Imorgon blir det nya tag.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snygg lastbil i bakgrunden :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Snygg lastbil i bakgrunden :)
Tyvärr inte tillverkad av mig, den väntar på limmning i renoveringskön så lillpojken kan få leka med den igen.
 
Jag har inget spännande att bjuda på men till slut skruvade jag fast kapsågen på en ram. Nu är det lättare att fästa den på bord eller bockar.
Tog också några regelrester och gjorde ett ändstopp i L-form.

Kapsåg fastskruvad på en hemmagjord träram med L-format ändstopp på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Började dagen med att leta upp hörnjärn och gångjärn till fönstret. Passade på att leta upp till nästa fönster som ska göras iordning också
Renoverade hörnjärn och gångjärn, rengjorda och målade, ligger på ett arbetsbord redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en omgång med stålbosrte på vinkelslip var de som nya igen.
Renoverade hörnjärn och gångjärn, renrengjorda och uppställda på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så en omgång med grundfärg
Renoverade hörnjärn och gångjärn målade med grundfärg på en röd yta, förberedda för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags att fortsätta med karmen. Provade att stämborra urtaget och det funkade fint trots kinagrejor.
Borr i en pelarborrmaskin som skapar urtag i ett träfönsterkarmstycke med träspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagade också en liten felsågning jag gjorde igår.
Träkarm med utmärkt spår fastsatt med klämmor och ett metallhörnjärn vid en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmontering.
En träfönsterkarm fastspänd på ett arbetsbord under renovering, slipad och grundmålad, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fälla in gångjärn
Snickeriverkstad med ett pågående arbete på en fönsterkarm, utrustad med stämjärn och träklubba.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det färdiga resultatet blev över förväntan. Nu återstår, inoljning, glas, kitt och några lager linoljefärg.
Renoverat träfönster på arbetsbänk i verkstad med grundfärg och hörnjärn monterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverade hörn- och gångjärn monterade på träfönsterkarmar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träfönsterkarm under konstruktion i ett snickeri med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träfönsterkarm under konstruktion på arbetsbänk i verkstad, omgiven av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Chentin och 34 till
  • Laddar…
Tidigare i veckan målade och oljade jag den här pjäsen, så idag lyckades jag montera ihop den. Vad det är? En vattenflaskeförvaring till dotterns klassrum.
Komponenter för vattenflaskeförvaring organiserade på ett bord, redo för montering, inklusive verktyg och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handmålad vattenflaskeförvaring med färgglada fack står på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålad träkonstruktion för vattenflaskeförvaring på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Tidigare i veckan målade och oljade jag den här pjäsen, så idag lyckades jag montera ihop den. Vad det är? En vattenflaskeförvaring till dotterns klassrum.
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt bygge :)

Får mig dock osökt att tänka på denna:
https://mobile.twitter.com/radish4561/status/1366168285151170563
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Byggt en station till min nyinförskaffade T4a.
 
  • Hembyggd verktygsstation med Tormek T-4 slipmaskin, hyllor för verktyg och organisering av tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chentin och 15 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Snyggt bygge :)

Får mig dock osökt att tänka på denna:
[länk]
Jo det är en riktigt onödig hets kring vattendrickande nuförtiden.

Detta löser dock problemet att den påbjudna vattenflaskan inte hamnar på ställen där den trots en 6-årings ärliga försök att stänga den kan läcka över böcker, kläder, mattor eller varför inte en hel lådhurts med teckningar? Ett ställe där flaskorna ska bo, helt enkelt.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Detta löser dock problemet att den påbjudna vattenflaskan inte hamnar på ställen där den trots en 6-årings ärliga försök att stänga den kan läcka över böcker, kläder, mattor eller varför inte en hel lådhurts med teckningar? Ett ställe där flaskorna ska bo, helt enkelt.
Definitivt, vet av egen erfarenhet att det inte är så lätt för en åttaårig att få till den där stängningen heller..och sorgen över förstörda alster verkar vara lika stor..
Tror du har hittat din marknad, bara börja masstillverkning ;)
 
Håller på med en gammal radio från 70 talet, tar emot kortvågsbandet så jag ville ha den för det, var några euro ändå. Råkade ha av den här tråden som man ställer in kanalerna med då jag slant med lödkolven.

Måste linda om det och första problemet var ju med vad? "Radio tuner cord" finns på nätet men vill inte köpa från utlandet och vänta på det ska komma hem, istället använde jag en fiskelina.

DLBbdDMh.jpg

PshcgMuh.jpg

gYNncgvh.jpg

Detta är något av det mest frustrerande och petiga arbete jag gjort. Inte lätt att knyta små knutar med fummelfingrar, tången hjälpte faktiskt. Och förstoring var ett krav. Tur man hade ett diagram från en servicemanual, tack internet...

dtYaRlRh.jpg

Sen ska ju "visaren" som indikerar frekvensen fästas på tråden efter den är pålindad... På originaltråden var den fäst i ena kanten med nån sorts vax, jag tog istället en tråd och knöt fast den. Den släppte så jag fick göra om det, denna gång fick jag knyta den på plats då allt var monterat, så jag förde in en lång tråd och knöt med hjälp av verktyg, efter det tog jag en droppe med superlim på ett verktyg och duttade på knuten så den inte skulle släppa igen. Jag tror såhär måste det kännas för kirurger.

I överlag, den värsta konstruktion jag varit med om då det gäller att ta isär och serva.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
hobbs och 12 till
  • Laddar…
Dagens tema är lite snett är ju nästan rakt!
Började med att bitarna gled när jag limmade ihop dom, nåja, de linjerar ju i två av tre plan.
Sen såga till den så den blir ungefär rund, följt av ett hål i väldigt precis vinkel som inte är 90°. Hacka ut ett kilspår och "svarva" till den med hörnet på en gammal fil, direkt på motoraxeln.
Delar av trä under konstruktion på en bordsåg för att balansera en bandsåg, slutprodukt ser ungefär rund ut med kilspår.

Allt detta för att provköra bandsågen! Fick drivremmen idag, och lyckades göra den lite för lång (eller, vi säger att det var planerat att sätta dit kilarna som shims). DET FUNGERAR!! Såghjulen kan däremot behöva balanseras, när 800kg gjutjärn börjar hoppa är det nog lite obalans :strong:
Bandsåg med drivrem monterad snett på motoraxeln och svarvat spår i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Dagens tema är lite snett är ju nästan rakt!
Började med att bitarna gled när jag limmade ihop dom, nåja, de linjerar ju i två av tre plan.
Sen såga till den så den blir ungefär rund, följt av ett hål i väldigt precis vinkel som inte är 90°. Hacka ut ett kilspår och "svarva" till den med hörnet på en gammal fil, direkt på motoraxeln.
[bild]

Allt detta för att provköra bandsågen! Fick drivremmen idag, och lyckades göra den lite för lång (eller, vi säger att det var planerat att sätta dit kilarna som shims). DET FUNGERAR!! Såghjulen kan däremot behöva balanseras, när 800kg gjutjärn börjar hoppa är det nog lite obalans :strong:
[bild]
@remdrivet kan det här bättre än mig, men breda remmar behöver inte vara spända. (Man kanske måste vara längre då)
 
Frustrator Frustrator skrev:
@remdrivet kan det här bättre än mig, men breda remmar behöver inte vara spända. (Man kanske måste vara längre då)
Den fick inget grepp i början, så den är antingen för kort eller för styv :) var bättre fäste på mdf-hjulet än det i metall, men borde kanske klä bägge med något gummi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.