J jonaserik skrev:
Ett sätt för en lekman att kolla, år att ta ur propparna ( 3 st ) för spisen. Lossa dom två skruvar som är i uttaget och se hur många ledningar som är inkopplade, samt hur färgerna är på dom. Du behövernog en ficklampa för att se in. Inget farligt bara observation. Beroende på ålder av huset, så kan det vara lite olika färger. Normalt en blå uppe till vänster ( ingen garanti för blå ) , en gulgrön eller en röd ( riktigt gammalt ) rakt upp klockan 12, och dom andra 3 har ingen betydelse.
Ska testa detta imorgon när är lite ljusare , tror dock det sitter bara två proppar till spisen.en röd och en grå.
 
Du bor i ett hyreshus då med bara en propp vid mätaren med det du säger ( inte säkert ) men är den gamla så som det det står på skylten så har du haft sparlåga på alla plattor och tagit lång tid att koka. Men vi får se vd du kommer med när kollat upp uttaget. Sov gott nu och oroa dig inte.
 
F Fattarnoll skrev:
Ska testa detta imorgon när är lite ljusare , tror dock det sitter bara två proppar till spisen.en röd och en grå.
Oj ser på bilden jag tagit nu jag har ju 3 proppar för spisen. Nådde inte upp och kunde läsa översta. 2 gråa ...en röd.
 
  • Elektrisk säkringsskåp med etiketter och tre proppar för spis, två grå och en röd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane Fairlane skrev:
Är du säker på att det bara är två säkringar till spisen?

Vad expojkvännen gjorde när han mixtrade är omöjligt att veta. Var det någon som var kunnig i el eller något som testade sig fram och fick det att fungera?

Du känner ingen som har lite koll på el som kan kolla uttaget?
Ser nu har 3 proppar, Gammaldags säkringsskåp med tre säkringar utbytta och etiketter som anger olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
3 fas ock då när du ser in i uttaget, kan det vara så att det inte finns någon ledning på den uppe till vänster, en viktig sak är att den stickpropp du visar på foto. Är den sladden och stickproppen kopplad till din gamla spis. Ser lite färsk ut ( inget skitig )
 
J jonaserik skrev:
3 fas ock då när du ser in i uttaget, kan det vara så att det inte finns någon ledning på den uppe till vänster, en viktig sak är att den stickpropp du visar på foto. Är den sladden och stickproppen kopplad till din gamla spis. Ser lite färsk ut ( inget skitig )
Ja den är kopplad till spisen. Ja mystiskt att den är så ren.
F Fattarnoll skrev:
Jag är med dig så långt. Tror det kan vara så att han fick mixtra bort nån nolla ??? Kan han ha tagit bort nollan i vägguttaget då ? För den funkade inte först när vi kopplade in.

Jag har också satt ett kylskåp i ett vanligt uttag som liksom ligger på samma linje som allt annat i köket. Hade vattenskada på golv så slet loss bardelen där kylskåpet och frys var kopplade till taket. Allt det är borta nu och det nya kylskåpet kopplade jag bara in pp måfå för visste inte var jag skulle ställa det så det har inga egna proppar alls utan är inkopplad på.....ja ...nåt i köket
 
  • En äldre elcentral med etiketter som "TV, Video" och "Kyl", som diskuteras i ett inlägg om köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fattarnoll skrev:
Ja den är kopplad till spisen. Ja mystiskt att den är så ren.
Och det har ditt ex kopplat, så inget är säkert än. nu kommer säkert en massa från en del. Nästa steg är att lossa en fyrkantig plåt på baksidan spisen, fota plinten, sen ta ur dom två skruvarna i stickproppen och fota hur det ser ut där. lägg upp bilderna.
 
J jonaserik skrev:
Du bor i ett hyreshus då med bara en propp vid mätaren med det du säger ( inte säkert ) men är den gamla så som det det står på skylten så har du haft sparlåga på alla plattor och tagit lång tid att koka. Men vi får se vd du kommer med när kollat upp uttaget. Sov gott nu och oroa dig inte.
3 proppar ser jag nu.
 
J jonaserik skrev:
Och det har ditt ex kopplat, så inget är säkert än. nu kommer säkert en massa från en del. Nästa steg är att lossa en fyrkantig plåt på baksidan spisen, fota plinten, sen ta ur dom två skruvarna i stickproppen och fota hur det ser ut där. lägg upp bilderna.
Hittar inte passande skruvmejslar ....jag blir tokig på detta
 
Kan vara bra att ha lite olika mejslar, köp ett billigt sett på billiga varuhuset, ska innehålla båda vanlig mejsel och stjärnsort. Ta då ett sett med fler än 6 delar. Sen kan du skruva som du vill. Och ta några djupa andetag så blir det bra.
 
Orkar inte har fullt med andra problem inte hunnit. Inte ens styrelsen vet nåt om det finns en nolla till spisuttaget , om det fanns med som standard. Kommer inte längre har inte råd med elektriker och missar black friday att köpa spis för nu vågar jag inte. Står ju så här Skärmbild av ett foruminlägg om problem med spisuttag och avsaknad av nolla för en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av forumtråd där en användare uttrycker frustration över spisinstallation och saknad nolla i uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en webbsida som beskriver funktioner på en spis, särskilt fokus på text om anslutning och nollledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmdump av ett diskussionsinlägg om spisanslutning med text och artikelnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista inringade är när det ska köpas en spis som ska ha 230V och det är mellan fas och noll . nollan måste finnas. Tex för en rem häll eller induktionshäll Nu har du en ren äldre 400V och då ska inte nollan vara med. Andra stycket på första klippet så står det direkt om att inte nollan ska vara , det är då att köpa en ren 400V


EDIT Det behövs ingen chansning med en 400 Voltare det fungerar.
 
Redigerat:
Magnus E K
Om du måste chansa så köp en 400 V-spis. Det värsta som kan hända då om uttaget är felkopplat är att spisen inte fungerar (eventuellt bara vissa plattor). Om du däremot köper en 230 V-spis och det visar sig att uttaget saknar nolla så går spisen sönder och kan rentav börja brinna.
 
J jonaserik skrev:
Sista inringade är när det ska köpas en spis som ska ha 230V och det är mellan fas och noll . nollan måste finnas. Tex för en rem häll eller induktionshäll Nu har du en ren äldre 400V och då ska inte nollan vara med. Andra stycket på första klippet så står det direkt om att inte nollan ska vara , det är då att köpa en ren 400V


EDIT Det behövs ingen chansning med en 400 Voltare det fungerar.
Hej !! Har bytt proppar så alla till spis nu är 16 V. Provade sätta igång ugnen men nix jordfelsbrytarn slog av efter 15 sekunder som vanligt. Hade en som kollade här i uttaget i väggen men svårt se. I själva spisen och kontakten fanns 4 kablar. Ja jag kan köpa en 400 V men rädd få samma problem som när denna gamla installerades. Att bara någon platta fungerade. Men det är väl något som de som bör in och installerar kollar på ? Eller finns det 400 V spisar där 0:an finns med och ska användas . Kanske det är ett säkrare kort ???
 
F Fattarnoll skrev:
Hej !! Har bytt proppar så alla till spis nu är 16 V. Provade sätta igång ugnen men nix jordfelsbrytarn slog av efter 15 sekunder som vanligt. Hade en som kollade här i uttaget i väggen men svårt se. I själva spisen och kontakten fanns 4 kablar. Ja jag kan köpa en 400 V men rädd få samma problem som när denna gamla installerades. Att bara någon platta fungerade. Men det är väl något som de som bör in och installerar kollar på ? Eller finns det 400 V spisar där 0:an finns med och ska användas . Kanske det är ett säkrare kort ???
16A menar du:cool:

ja det finns 400V spis med nolla.
Kolla spisen innan du köper den. Är den märkt 3N~ så har den nolla (N = nolla,neutral) står det 3~ så har den ingen nolla. Kolla på märkskylt.

bilden har inte jag tagit utan bara lånat och skrivit nolla så du förstår att 400V 3N~ betyder 3fas med neutral.
 
  • Märkskylt på en spis med påskrift som indikerar 'nolla' som förklaring till 400V 3N~ elektrisk anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.