Alfredo Alfredo skrev:
Ja, är ditt uttag fullkopplat, det vill säga har tre olika faser, nolla och skyddsjord, kan alla "normala" spisar som säljs "normalt" till vanliga konsumenter och levereras med en anslutningskabel försedd med perilexstickkontakt användas. Är ditt uttag dessutom "normalt" avsäkrat kan spisen användas "fullt ut". Var det det du frågade om?
Att jag inte visste varför och vad som mixtrades med för att denna spis skulle fungera ( numera sönder jordfelsbrytare utlöses när ugnen sätts på ) och därför inte vet om han tog bort något i vägguttaget nån viktig 0:a eller jord eller vad det nu är för att den ska vara fullkopplad. För när han satte i den 400 v spisen så fungerade det inte så bra så han mixtrade med nåt. Här är bild på spisens baksida. Vad kan det tänkas vara han mixtrat med om det nu bara är plugga in .vilket det ju inte var . Kan han tagit bort nån viktig grej i väggen för att detta schemat skulle fungera? Eller kanske han bara mixtrade i perilexkontakten som tillhör spisen ? Klistermärke på baksidan av en spis med elektriskt schema för 400V anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska du ha en vanlig spis med ugn och plattor. Köp en ren 400V spis med sladd och stickpropp monterad på, så är det bara att plugga in och laga mat, det med alla olika framförande om elektriker och nolla i uttaget, glöm allt som sägs om det. En stor skillnad om du ska ha en spis med häll eller en ren häll och separat ugn, då behövs nog en elektriker som kollar vad som finns i uttaget, då dessa har 230V spänning på plattar/ugn och elektronik

J jonaserik skrev:
Ska du ha en vanlig spis med ugn och plattor. Köp en ren 400V spis med sladd och stickpropp monterad på, så är det bara att plugga in och laga mat, det med alla olika framförande om elektriker och nolla i uttaget, glöm allt som sägs om det. En stor skillnad om du ska ha en spis med häll eller en ren häll och separat ugn, då behövs nog en elektriker som kollar vad som finns i uttaget, då dessa har 230V spänning på plattar/ugn och elektronik
Ska ha en vanlig spis med glaskeramikhäll och ugn under. Alltså vanlig fristående. Blir så nervös här vet inte hur jag ska kolla i vägguttag det med nolla osv och orolig han pillat där med. Alla säger så olika ...köp 230 V det är det nya och nån säger köp 400 V , ligger fan o gråter av förtvivlan fattar inget och redan kollat en elektriker tar hur mycket som helst bara för kolla detta uttag . Skärmbild av mejl med erbjudande från elektriker om att installera spis, inkluderar pris och information för bokning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F Fattarnoll skrev:
Ska ha en vanlig spis med glaskeramikhäll och ugn under. Alltså vanlig fristående. Blir så nervös här vet inte hur jag ska kolla i vägguttag det med nolla osv och orolig han pillat där med. Alla säger så olika ...köp 230 V det är det nya och nån säger köp 400 V , ligger fan o gråter av förtvivlan fattar inget och redan kollat en elektriker tar hur mycket som helst bara för kolla detta uttag . [bild]
Ingen förstår min fråga...vad kan han logiskt blivit tvungen pilla med och isåfall var ? Troligen bara i stickkontakten väl ?

F Fattarnoll skrev:
Ska ha en vanlig spis med glaskeramikhäll och ugn under. Alltså vanlig fristående. Blir så nervös här vet inte hur jag ska kolla i vägguttag det med nolla osv och orolig han pillat där med. Alla säger så olika ...köp 230 V det är det nya och nån säger köp 400 V , ligger fan o gråter av förtvivlan fattar inget och redan kollat en elektriker tar hur mycket som helst bara för kolla detta uttag . [bild]

Det finns säkert fler elektriker på orten du bor, kolla med dem. Bor du i Västra Götaland tro?

Fairlane
Är du säker på att det bara är två säkringar till spisen?

Vad expojkvännen gjorde när han mixtrade är omöjligt att veta. Var det någon som var kunnig i el eller något som testade sig fram och fick det att fungera?

Du känner ingen som har lite koll på el som kan kolla uttaget?

Karlia
Eller kanske fråga expojkvännen vad han gjorde?

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F Fattarnoll skrev:
Ingen förstår min fråga...vad kan han logiskt blivit tvungen pilla med och isåfall var ? Troligen bara i stickkontakten väl ?
Var inte så nervös, det finns bot på nästan allt, du vill ha en spis med keramikhäll och ugn. Det finns ett flertal att väja på, det som är lite avgörande är bredden( finns 60 eller 70 cm ) Så för att göra det enklare för dig så gå in på den här länken, så finner du flera olika som är rena 400V och då ska sen vara kopplad med sladd och stickpropp. bara kasta ut den gamla och sätta dit den nya. Enligt skylten du visar så det en ren 3 fas 400 V du har. Här är länken https://www.pricerunner.se/sp/spis-60-cm-400v.html

Karlia Karlia skrev:
Eller kanske fråga expojkvännen vad han gjorde?
Det gjorde jag . Ringde upp ( var 10 år sen han mixtrade) och han kom inte ihåg men var 100 procent säker på att det var en 230 V spis jag hade och skulle ha. Jag drog sen ut spisen och den är 400 V. Så han minns ju inte ett dugg.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Var inte så nervös, det finns bot på nästan allt, du vill ha en spis med keramikhäll och ugn. Det finns ett flertal att väja på, det som är lite avgörande är bredden( finns 60 eller 70 cm ) Så för att göra det enklare för dig så gå in på den här länken, så finner du flera olika som är rena 400V och då ska sen vara kopplad med sladd och stickpropp. bara kasta ut den gamla och sätta dit den nya. Enligt skylten du visar så det en ren 3 fas 400 V du har. Här är länken [länk]
Jag är med dig så långt. Tror det kan vara så att han fick mixtra bort nån nolla ??? Kan han ha tagit bort nollan i vägguttaget då ? För den funkade inte först när vi kopplade in.

J jonaserik skrev:
Var inte så nervös, det finns bot på nästan allt, du vill ha en spis med keramikhäll och ugn. Det finns ett flertal att väja på, det som är lite avgörande är bredden( finns 60 eller 70 cm ) Så för att göra det enklare för dig så gå in på den här länken, så finner du flera olika som är rena 400V och då ska sen vara kopplad med sladd och stickpropp. bara kasta ut den gamla och sätta dit den nya. Enligt skylten du visar så det en ren 3 fas 400 V du har. Här är länken [länk]
Kan jag sätta in en ren trefas i vägguttaget utan veta om finns en nolla i vägguttaget eller inte ? Spelar det nån roll ?

En 400V spis funkar med nolla. Det är bara att den inte används.

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Ett sätt för en lekman att kolla, år att ta ur propparna ( 3 st ) för spisen. Lossa dom två skruvar som är i uttaget och se hur många ledningar som är inkopplade, samt hur färgerna är på dom. Du behövernog en ficklampa för att se in. Inget farligt bara observation. Beroende på ålder av huset, så kan det vara lite olika färger. Normalt en blå uppe till vänster ( ingen garanti för blå ) , en gulgrön eller en röd ( riktigt gammalt ) rakt upp klockan 12, och dom andra 3 har ingen betydelse.

Med mystiska fel och någon som mixtrat och som inte verkar veta vad han gör skulle jag säga ta dit någon som kan mäta och förstå har du tur funkar spisen sen. Om inte annat vet du vad du ska köpa.

jag hade börjat med att mäta i uttaget så ingen lagt in jord som nolla etc.

Fairlane
Sitter det en nolla i uttaget och spisen inte behöver det (en 400V spis) så är det ändå vansinnet att ta bort den nollan, det gör man bara inte.

Lite förenklat så har man tre hål med fas och en med noll (samt jord) i uttaget (om det är fullkopplat). En 400V spis ansluts helt enkelt då bara på de tre faserna (och jord). Det saknas en pigg pigg som går in i nollan, så det gör inget att den sitter där. OBS!, Det är en grov förenkling, men det visar på bortkoppling av nollan gör man inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.