Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
T Texan skrev:
Det värsta är inte var vi står utan var vi är på väg. Redan på så här kort tid har tonen och fundamentalismen tagit ett grepp om oss. Inte ens dem som är närmast våra barn när vi är på jobb kan följa barnkonventionen när FHM skickar ut nya riktlinjer som ska tolkas och följas på kort tid.

Jag har förbjudit min dotters skola att "vaccinera" henne, hon går första året på gymnasiet inom vård och omsorg. Från dag ett har de tryckt på fördelarna att vara vaccinerad när de ska ut och praktisera för det är inte säkert att man får göra sin praktik ovaccinerad. I nästa mening förklarar man att utan fullgjord praktik så kan man inte få en godkänd utbildning. De flesta barn tar nog inte detta som en positiv upplevelse! När sen skolan tolkat FHM:s rekomendationer klart (veckan innan praktistart) så skickar man ett meddelande till alla elever att alla som inte är fullvaccinerade måste självtesta sig varje morgon innan praktikstart och att detta ska ske utanför skola/praktikplats. Att man inte inser att detta är diskriminerande och strider mot FN:s barnkonvention kan jag inte tolka på något annat sätt än att fundamentalismen nu har tagit ett hårt tag om oss. Det rätta (vilket jag påtalat för skolan) är att alla oavsett om man är vaccinerade/ovaccinerade testas på samma sätt. Det ger dessutom en ännu högre grad av smittskydd eftersom även en vaccinerad person kan smitta någon i sin omgivning.

Utdrag ur barnkonventionen som alla medlemsstater undertecknat att följa:
  • Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.
Konventionsstaterna ska vidta alla lämpliga åtgärder för att säkerställa att barnet skyddas mot alla former av diskriminering eller bestraffning på grund av föräldrars, vårdnadshavares eller familjemedlemmars ställning, verksamhet, uttryckta åsikter eller tro.
  • Skolan ska hjälpa barnet att utvecklas och lära barnet om mänskliga rättigheter.
Fundera på hur du själv stödjer ditt eget barns rättigheter till vård, skola och att bestämma över sig själv.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Men det är ett av de största sjukhusen i Sverige skulle jag tro, kanske det största. Så ditt påstående att sjukvården i Sverige är väldigt dålig är inte sant helt enkelt.
Vi ska inte sopa under mattan att det finns problem i den svenska sjukvården. Mest organisatoriska problem, tror jag.
Min erfarenhet av svensk sjukvård är dock bara positiv. Min mesta erfarenhet av sjukvården består i besök på akuten och jag har varje gång blivit mycket väl omhändertagen även om jag har fått vänta ganska länge flera gånger. En spruta morfin gör dock att väntetiden inte känns så lång. :)

För ungefär ett år sen behövde jag dock beställa tid för ett besök på en vårdcentral pga en misstanke om en åkomma som måste behandlas i tid för att undvika komplikationer. Jag fick inte en läkartid utan en tid dagen efter telefonsamtalet hos den sköterska jag pratade med. Beskedet var att om det behövdes skulle sköterskan ragga upp en läkare, vilket också var vad som skedde. Läkaren såg lite förvånad ut men ställde upp och bekräftade misstanken samt ordinerade antibiotika.

Med tanke på att det var mitt under den värsta tiden för covidpandemin så är jag imponerad över hur snabbt de löste mitt problem. Improvisation var inte främmande för dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Jag kritiserade sjukvården i Sverige och får som svar att vi har ett sjukhus som är är jättebra och då har jag alltså fel.
Karolinska är en mätpunkt. Den mätpunkten säger att sjukvården är bra. Du får väl komma med med andra mätpunkter som säger något annat om du vill argumentera för din ståndpunkt.

Men helst bör du förstås ge oss en helhetsbild med hjälp av statistik. Annars blir det ju bara tyckande.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P Pin skrev:
Fundera på hur du själv stödjer ditt eget barns rättigheter till vård, skola och att bestämma över sig själv.
Min dotter har en egen vilja och den har jag och hennes mamma inte behövt motgå, som de flesta barn så formas de av sina föräldrar i väldigt hög grad. Anledningen att jag förbjudit skolan eller någon annan att vaccinera henne är för att de ska veta att en eventuell överträdelse från hennes vilja kommer innebära att de är ansvariga för sin handling och kommer att behöva stå till svars för densamma.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Åh herre gud du kan INTE va seriös? Tror du dom betalar lika mycket för sin vård som vi gör för vår?
Sverige betalar ungefär lika mycket för sjukvård som en ganska stor del av EUs medlemsländer.
https://www.statista.com/statistics/268826/health-expenditure-as-gdp-percentage-in-oecd-countries/

Om du vill jämföra med länder utanför EU så finns den här tabellen.
Centralafrikanska republiken och Sverige ligger ganska lika.
https://data.worldbank.org/indicator/SH.XPD.CHEX.GD.ZS?most_recent_value_desc=true
 
P
J JBa skrev:
Här har allt och alla skrikigt sig hesa över SD men sen sväljer man en av nazi-Tysklands mest utstuderade åtgärder för att söndra och härska.
Nu hamnar du i utvisningsbåset med hänvisning till Godwins lag.
Ett helhjärtat försök att utrota judarna i Europa (med ganska "lyckat" resultat) är faktiskt något annat än ett vaccinpass. Det är en aning osmakligt att jämställa dem.
Ovaccinerade kommer f.ö. inte att behöva bära ett märke som visar att de är ovaccinerade.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
T tergo skrev:
Endast vaccinationsbevis kommer att godtas, det vill säga vaccinationsdelen i EU:s digitala covidbevis, vilket innebär att man måste vara vaccinerad.
Det är lite dumt, tycker jag. Har du hittat en motivering till det?
 
P pmd skrev:
De ovanliga biverkningarna hittar man allt som oftast genom kliniska försök. Så går det till med all vaccinutveckling.
De ovanliga biverkningarna kan man interns förvänta sig hitta i fas 3 studierna.

Menar du de biverkningar som är listade som ovanliga i bipacksedeln och kända från studierna som godkännandet baserades på eller de ovanliga som det blev sådan uppståndelse över när tex folk började dö av blodproppar efter vaccination med Vaxzervia vaccinet?

Problemet var ju att vissa biverkningar kan bara allvarliga, men såpass ovanliga att de rent statistiskt inte förekommer i stadierna och inte ens är förväntade.

Nu hittar man ju inte dessa biverkningar genom att vänta med att använda vaccinen som godkänts utan man vaccinerar och rapporterar in biverkningar, konstaterade och misstänkta. Sen följer man upp och utreder statistiska avvikelser.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Ja vem fan är jag att komma här och kritisera svensk statsreligion?!
Det är (sen 1951) inte längre obligatorisk att tillhöra Svenska Kyrkan. Innan dess var man tvungen att gå med i ett annat av staten godkänt trossamfund om man ville lämna Svenska Kyrkan. (Före 1860-talet var alla trossamfund utanför Svenska Kyrkan olagliga).

Vi har alltså inte längre någon statsreligion i Sverige, men Svenska Kyrkan och staten är ännu inte helt åtskilda. All kritik mot det senare instämmer jag i.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
C Chrillechrill skrev:
Eller så är det precis tvärtom. För att lättlurade skall kunna sprida till andra lättlurade?
Nej, det har ju Youtube satt stopp för.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Om vi ska prata baktåtsträvare, varför upprepas historien om man inte är bakåtsträvare? Skapa rädsla för att kunna styra folket. Förbjuda preparat som kan fungera för behandling och se till att läkare blir avstängda om de inte följer rekommendationer, detta så att man måste nödgodkänna ett oprövat "vaccin" för att det inte finns något annan känd behandlingsmetod. Detta skapar en sanning hos folket och ingen/få kan stå emot denna enda sanning. Det är som religion, det finns inte EN sanning, bara olika sanningar.
En sanning är att vi alla kommer att dö fysiskt någon gång!
Det jag inte kan förstå är hur man inte kan se detta utan att kalla sig för fundamentalist!
Inget av de allmänt använda vaccinen mot covid-19 är oprövade. En bra bit över 7 miljarder doser har getts under det senaste året.
Vaccinering är det läkemedel om genom historien har räddad flest liv, så gå och vaccinera dig!
 
  • Gilla
  • Haha
växelventil och 5 till
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Nej, jag har inte läst hela tråden. Vad är fel menar du? Att det finns mer än en sanning? Att man är fundamentalist om man bara tror på en sanning? Att man förbjudit/förbjuder/mörkar/tystar alternativa sanningar? Eller att vi alla kommer dö fysiskt någon gång?
Det finns bara en sanning. Ibland kan det vara svårt att finna den, men 2+2 kan inte vara 3 och 5 samtidigt.
 
  • Wow
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
T Texan skrev:
Det värsta är inte var vi står utan var vi är på väg. Redan på så här kort tid har tonen och fundamentalismen tagit ett grepp om oss. Inte ens dem som är närmast våra barn när vi är på jobb kan följa barnkonventionen när FHM skickar ut nya riktlinjer som ska tolkas och följas på kort tid.

Jag har förbjudit min dotters skola att "vaccinera" henne, hon går första året på gymnasiet inom vård och omsorg. Från dag ett har de tryckt på fördelarna att vara vaccinerad när de ska ut och praktisera för det är inte säkert att man får göra sin praktik ovaccinerad. I nästa mening förklarar man att utan fullgjord praktik så kan man inte få en godkänd utbildning. De flesta barn tar nog inte detta som en positiv upplevelse! När sen skolan tolkat FHM:s rekomendationer klart (veckan innan praktistart) så skickar man ett meddelande till alla elever att alla som inte är fullvaccinerade måste självtesta sig varje morgon innan praktikstart och att detta ska ske utanför skola/praktikplats. Att man inte inser att detta är diskriminerande och strider mot FN:s barnkonvention kan jag inte tolka på något annat sätt än att fundamentalismen nu har tagit ett hårt tag om oss. Det rätta (vilket jag påtalat för skolan) är att alla oavsett om man är vaccinerade/ovaccinerade testas på samma sätt. Det ger dessutom en ännu högre grad av smittskydd eftersom även en vaccinerad person kan smitta någon i sin omgivning.

Utdrag ur barnkonventionen som alla medlemsstater undertecknat att följa:
  • Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.
Konventionsstaterna ska vidta alla lämpliga åtgärder för att säkerställa att barnet skyddas mot alla former av diskriminering eller bestraffning på grund av föräldrars, vårdnadshavares eller familjemedlemmars ställning, verksamhet, uttryckta åsikter eller tro.
  • Skolan ska hjälpa barnet att utvecklas och lära barnet om mänskliga rättigheter.
Hur strider det mot FNs barnkonvention att hindra smittspridning?
 
  • Wow
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Menar du de biverkningar som är listade som ovanliga i bipacksedeln och kända från studierna som godkännandet baserades på eller de ovanliga som det blev sådan uppståndelse över när tex folk började dö av blodproppar efter vaccination med Vaxzervia vaccinet?
Jag menar förstås de ovanliga biverkningar som upptäcktes under fas 3-försöken.
Problemet var ju att vissa biverkningar kan bara allvarliga, men såpass ovanliga att de rent statistiskt inte förekommer i stadierna och inte ens är förväntade.
Sådana biverkningar påverkar inte riskjämförelsen mellan vaccinering och sjukdomen i tillräckligt stor omfattning för att det ska vara signifikant.

Nu, efter att flera miljarder människor har vaccinerats, finns det ett mycket större underlag för riskanalys. Har det ändrat på något när det gäller om man bör vaccinera sig eller inte?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Detta har jag inte röstat för, jag har privat sjukvårdsförsäkring trots att jag har en marginalskatt på över 70%.
Bara en detalj, du har knappast 70% i marginalskatt, åtminstone inte om du inte räknar marginalskatt på något annat sätt.än övriga.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.