pacman42 pacman42 skrev:
Helt rätt att göra så, men då kommer ine biltillverkarna att ta på sig ansvaret. Av denna orsak så tror jag att denna typ av fordon inte kommer att säljas till privatpersoner.
De kanske tvingas av framtida lagstiftning?
 
S Styrman_jansson skrev:
De kanske tvingas av framtida lagstiftning?
Då slutar de nog helt att sälja fordon av detta slaget till privatpersoner. Ingen tvingar dem att sälja bilar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Helt rätt att göra så, men då kommer ine biltillverkarna att ta på sig ansvaret. Av denna orsak så tror jag att denna typ av fordon inte kommer att säljas till privatpersoner.
Fast det är ju samma gällande avgasrening idag, där ansvarar tillverkarna för att man uppfyller emissionerna iaf upp 8000mil har jag för mig. Trots det får icke-autktoriserade verkstäder och privatpersoner reparera innan dess.
 
Redigerat:
G
K karlmb skrev:
Fast det är ju samma gällande avgasrening idag, där ansvarar tillverkarna för att man uppfyller emissionerna iaf upp 8000mil har jag för mig. Trots det får icke-autktoriserade verkstäder och privatpersoner reparera innan dess.

Fast
Ja, det är 5år och max 80000km inom EU. Många verktäder som lurat sina kunder att betala tex ny lambdasond inom denna tid/km. Det var Kalifornien som drev igenom liknande krav först, att även oberoende verkstäder ska kunna serva-laga avgasrelaterade system, det blev tex OBDII.

Va det inte Volvos säkerhets chef som för ett par år sedan sa att väldigt många olyckor inte sker pga att människor undviker dem?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då slutar de nog helt att sälja fordon av detta slaget till privatpersoner. Ingen tvingar dem att sälja bilar.
…och avstår att vara med i en bransch som har en omsättning om ca. 750 miljarder om året?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
så hur ska vi få bättre verkstäder nu när el ska öka i våra bilar?

får vi hoppas på att tillverkarna börjar med egna verkstäder, eller kommer det bara öka kostnaderna?
eller får vi hoppas på att alla komponenter bara håller och inga defekter uppstår?
Jag tror att det blir så. Mest märkesverkstad som jobbar med elektroniken. Vanlig mekanik som bromsar kan nog andra fortsätta att jobba med. Det kommer att bli dyrt om något pajar med elektroniken, men förhoppningsvis håller det längre.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Jag tror att det blir så. Mest märkesverkstad som jobbar med elektroniken. Vanlig mekanik som bromsar kan nog andra fortsätta att jobba med. Det kommer att bli dyrt om något pajar med elektroniken, men förhoppningsvis håller det längre.
Jag är inte lika säker. Idag reparerar i princip inte märkesverkstäder elektronik. De byter bara enskilda komponenter. D.v.s. relativt okvalificerat arbete som tar kort tid.

Varför då? Jo därför att deras prisnivå är så hög att de flesta helt enkelt inte har råd att göra något kvalificerat reparationsjobb. Den erfarenhet de får är från enstaka försäkringsjobb.

Istället hänvisas man ofta till mindre specialist där det finns lite mer ekonomiskt utrymme att ordentligt felsöka och reparera enskilda komponenter.

T.ex, hade jag en motorstyrbox till min MC som pajade. Märkesverkstaden vill byta till en ny för runt 10k. Jag lämnade in den till en mindre firma som specialiserat sig på fordonsel som lagade den för 1200:-. Det rörde sig om 1,5h jobb och någon femtilapp i material…
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
En till synes spritt ny KIA EV 6 landade i området här om kvällen och släppte av en utomjording !!
Nä, den körde in här och släppte av ett barn, men bilens uppsyn och det ljud den gav ifrån sig, liknande det man som man på 1900 talet såg på film och tänkte sig framtiden.
Det var bara ett fel, bilen hade dubbdäck. Dubbarnas knarrande mot asfalten så fort bilen rullade lät inte framtid, utan förstörde hela föreställningen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag är inte lika säker. Idag reparerar i princip inte märkesverkstäder elektronik. De byter bara enskilda komponenter. D.v.s. relativt okvalificerat arbete som tar kort tid.
Ja, det du kallar bara byter, anser jag är en reparation, felsökning och byte av en modul är svårare än vad du tror och kräver utbildad personal. Men ja, i princip har du rätt men fel på vad det är.
Varför då? Jo därför att deras prisnivå är så hög att de flesta helt enkelt inte har råd att göra något kvalificerat reparationsjobb. Den erfarenhet de får är från enstaka försäkringsjobb.
äkta reparationsjobb på modulen kommer enbart bli något enstaka ställe i landet möjligen.
 
Isakare Isakare skrev:
Det var bara ett fel, bilen hade dubbdäck. Dubbarnas knarrande mot asfalten så fort bilen rullade lät inte framtid, utan förstörde hela föreställningen.
Lite oväntat för många så låter elbilar mer än motsvarande fossilbilar vid högre farter. Vid höga farter är det ljudet från däckens kontakt med körbanan som låter mest och då elbilar är tyngre så låter de mer. Så alla som tror att det kommer att bli tyst från motorvägen när elbilarna tagit över lär bli grymt besvikna.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
…och avstår att vara med i en bransch som har en omsättning om ca. 750 miljarder om året?
De kan ju sälja bilar som inte
S Styrman_jansson skrev:
…och avstår att vara med i en bransch som har en omsättning om ca. 750 miljarder om året?
Redan idag är mer än hälften leasing. Och det ökar hela tiden.
 
K karlmb skrev:
Fast det är ju samma gällande avgasrening idag, där ansvarar tillverkarna för att man uppfyller emissionerna iaf upp 8000mil har jag för mig. Trots det får icke-autktoriserade verkstäder och privatpersoner reparera innan dess.
Markant skillnad, de tar inte ansvar för olyckor som sker
 
L lbgu skrev:
Lite oväntat för många så låter elbilar mer än motsvarande fossilbilar vid högre farter. Vid höga farter är det ljudet från däckens kontakt med körbanan som låter mest och då elbilar är tyngre så låter de mer. Så alla som tror att det kommer att bli tyst från motorvägen när elbilarna tagit över lär bli grymt besvikna.
Tyst är det ju definitivt inte, men tycker du verkligen att det låter MER?
 
Nissens
L lbgu skrev:
Lite oväntat för många så låter elbilar mer än motsvarande fossilbilar vid högre farter. Vid höga farter är det ljudet från däckens kontakt med körbanan som låter mest och då elbilar är tyngre så låter de mer. Så alla som tror att det kommer att bli tyst från motorvägen när elbilarna tagit över lär bli grymt besvikna.
Va? Elbilar låter absolut inte mer än fossilbilar. Jag har en hybrid, och den låter definitivt mer när bensinmotorn går igång än på eldrift.

Däckljuden lär vara desamma. Med ditt resonemang borde däckljuden vara enorma från långtradare…
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Ja, det du kallar bara byter, anser jag är en reparation, felsökning och byte av en modul är svårare än vad du tror och kräver utbildad personal. Men ja, i princip har du rätt men fel på vad det är.
Nej det är inte svårare än jag tror efter som jag gjort det själv på flertalet fordon utan någon särskild utbildning. Bytt styrboxar på både bilen och motorcykelen. Det svåraste var att få bort plastsjoket över styrboxen till motorstyret på bilen. På en bilen bytte jag även programvara i boxen.

Även bytt koppling, lagat tankgivare och justerat den elektronisk insprutningen på bågen m.m.

Helt utan utbildningen men med hjälp av en verkstadsmanual och ett elschema.

Elektronik är inte magi.

Och när man tänker efter så vill väl även biltillverkare och i förläggningen märkesverkstäder inte göra det svårt för sig…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.