Båtar kommer säkert att gå att ha men både båtkonstruktionerna och materialen kommer att förändras totat när 8 hästar blir en jättestor motor
 
Vi kommer att kunna fortsätta att åka i våra bilar, forsatt fossilt där det successivt blir mera eldrift och om utvecklingen går vidare kommer vissa fordon troligvis också att drivas av vätgas. Biogasen blir nog bara ett övergångsalternativ.
Sedan kan säkert vissa stadsområden begränsas till vissa fordonslag.
 
B b8q skrev:
Vänta nu, menar du att jag inte kan ha min 70-åriga träsegeleka längre?
Den är byggd av svensk ek på 1950-talet, drivs med vind eller muskelkraft, målas med linolja och trätjöra, och kostade mig 1500 kr i inköp...
Nej, inte om du måste frakta den land och rike runt. Du vet att trätjära kommer från död ved. Det är ju bättre att låta trä förmultna i naturen tänk på artrikedomen.

/ATW
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ser inte varför man ine kan ha sommarstuga, dom är ju ganska vanliga här. Gamla hus på landsbygden blir ofta sommarstugor också. Känns som ett bra alternativ till Thailand eller Kanarieöarna. Stugor av den typen kan kallställas allt som oftast och drar inga resurser under större delen av året.
Vi kan inte slösa resurser på dubbla bostäder när det finns bostadsbrist...

Sekundärbostaden (sommarstugan) bör beskattas rejält.... ca 5%.
Det är ju kostar rejält med CO2 att bygga bostäder och har vi inte råd att låta bilar stå oanvända hur motiverar vi att bostäder står tomma.

kanske ska outnyttjade sovrum också extrabeskattas.

/ATW
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nej, inte om du måste frakta den land och rike runt. Du vet att trätjära kommer från död ved. Det är ju bättre att låta trä förmultna i naturen tänk på artrikedomen.

/ATW
Varför skulle jag vilja frakta den någonstans? Meningen är ju att segla och ro den på vattnet, inte frakta den på någon väg.
 
B b8q skrev:
Varför skulle jag vilja frakta den någonstans? Meningen är ju att segla och ro den på vattnet, inte frakta den på någon väg.
Läs ArneTWs senaste inlägg som ironi.
 
A ArneTW skrev:
Vi kan inte slösa resurser på dubbla bostäder när det finns bostadsbrist...

Sekundärbostaden (sommarstugan) bör beskattas rejält.... ca 5%.
Det är ju kostar rejält med CO2 att bygga bostäder och har vi inte råd att låta bilar stå oanvända hur motiverar vi att bostäder står tomma.

kanske ska outnyttjade sovrum också extrabeskattas.

/ATW
SSU och V har tyvärr framfört nått liknande på riktigt
 
  • Wow
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
SSU och V har tyvärr framfört nått liknande på riktigt
Följer inte politiken men är inte det några enskilda individers tankar motsvarande "uppfinnaren i Sundbyberg"? :cool::D
 
B b8q skrev:
Varför skulle jag vilja frakta den någonstans? Meningen är ju att segla och ro den på vattnet, inte frakta den på någon väg.
Då så.. ligger den på gångavstånd från ditt boende kan du väl ha den kvar.

/ATW
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
F fribygg skrev:
SSU och V har tyvärr framfört nått liknande på riktigt
De har väl rätt om du tycker att alla borde byta till elbil?

Vad gör mer skada en bostad i onödan eller en dieselbil?

/ATW
 
D djac skrev:
Jag har absolut inget bilhat, kör alldeles för mycket själv, jag är bara faktuell och kan konstatera att iom att marginalkostnaden är försumbar så väljer jag oftast bilen, det hade jag gjort mer sällan om det hade kostat en märkbar slant.
Tiden för slentriankörning var flera år sedan. Nuera är det bara eknomiskt oberoende som tar bilen för att köpa cigg. Oavsett vilket så är fokus helt fel, även om några bilresor är onödiga så är det mkt mer att vinna på att fokusera på andra områden om vi vill minska CO2utsläpp.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Vettefan, jag tror generationsskiftet snart har löst det där. Bilen som annat än transport tror jag är på väg att bli väldigt nischat. Många unga skulle nog tycka det var skönt att inte ens äga skiten. Tänker äldre efter tror jag det är samma sak.

Det tröttsamma med realistiska alternativ är dock det kaos av reklamdrivna freakshowfordon som prackar på dig tjänster du inte vill ha, spelar jinglar på hög volym, låtsas vara omåttligt fantastiska och just för dig samt säljer all data om dina resor och samtal i bilen till högstbjudande.

En låda (sa nån Lada?) med fyra hjul skulle vara en dröm i jämförelse.
Bilkörandet, körkort mm ökar nu i unga åldrar.
 
D
K karlmb skrev:
Tiden för slentriankörning var flera år sedan. Nuera är det bara eknomiskt oberoende som tar bilen för att köpa cigg. Oavsett vilket så är fokus helt fel, även om några bilresor är onödiga så är det mkt mer att vinna på att fokusera på andra områden om vi vill minska CO2utsläpp.
Det stämmer inte, ser det hela tiden, en bil kostar redan många tusen i månaden och en tur till affären 2km bort kostar några kronor, detta förhållande utgör inte en tröskel för flertalet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Tiden för slentriankörning var flera år sedan. Nuera är det bara eknomiskt oberoende som tar bilen för att köpa cigg. Oavsett vilket så är fokus helt fel, även om några bilresor är onödiga så är det mkt mer att vinna på att fokusera på andra områden om vi vill minska CO2utsläpp.
Det som är att vinna något på är att se till att de idag (mer eller mindre) nödvändiga resorna inte behöver göras. Transportsektorn som helhet är en enorm energislukare här i världen, och då står privatbilismen för den största andelen.
Så det finns mycket att göra, men tyvärr kräver det både en omstöpning av samhället och våra värderingar, dvs finns ingen quick fix
20190507PHT44987-cl.jpg
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Precis, använder bil när jag tycker det passar och ännu värre, har mera än en:cool:
Räknas jag då som ekonomiskt oberoende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.