A ArneTW skrev:
Nä, men så verkar det väl inte vara i detta fallet...?

/ATW
Det kan du ha rätt i, men ett ordentligt bud på den del man önskar förvärva kanske ändrar den saken.
 
F fribygg skrev:
Det kan du ha rätt i, men ett ordentligt bud på den del man önskar förvärva kanske ändrar den saken.
Visst, men jag förstår inte vad det har med TS att göra...
 
T Toden skrev:
Han går inte med på avstyckningen vi vill göra. /…/ Någon som har råd hur man löser detta.
Det låter ju som om ni främst är oense om vad respektive del är värd, men du skriver inget om vad ni vill ha och hur det står sig mot resten. Det verkar också som om båda parter har knappt om resurser och helst inte vill att något ska kosta i onödan. Samtidigt har ni en tredje part som kanske helst bara vill ha sina pengar och till slut kan tänkas tröttna på att sitta i limbo och kan krävs tvångsförsäljning.

Så det ligger i bådas era intresse att ni kammar er och försöker komma överens, annars riskerar ni nog alla att tvingas sälja ert arvegods, vilket ni inte verkar vilja.
 
  • Gilla
Gavialen och 3 till
  • Laddar…
Så länge kusinen inte överbelånat sin andel av fastigheten är det inte farligt att gå med på att denne får låna. Jag tror att TS är orimligt orolig eller utnyttjar situationen för att lägga press på kusinen.
 
D Daniel 109 skrev:
Så länge kusinen inte överbelånat sin andel av fastigheten är det inte farligt att gå med på att denne får låna. Jag tror att TS är orimligt orolig eller utnyttjar situationen för att lägga press på kusinen.
Fast om kusinen inte betalar för sitt lån, så blir det exekutiv auktion av hela fastigheten.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Båda är alltså nöjda med lösningen att dela fastigheten i två delar men ni är oense om värderingen där ni vill att en byggnad ska ha ett (högt) värde och kusinen vill ha en mer formell och påkostad värdering av hela fastigheten?

Den som blir mest ledsen vid tvångsförsäljning av det hela får vika sig mer. Den som har mer bråttom får kanske också den vika sig mer.

Ni bör så klart komma överrens.

Ingen kan hjälpa er med värderingen utan mycket mer information.
 
H hempularen skrev:
Fast om kusinen inte betalar för sitt lån, så blir det exekutiv auktion av hela fastigheten.
Det är extremt osannolikt när det finns ett värde att lösa lånet för.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det är inte alls säkert att det går att klyva skogsfastigheten. Varje klyvd del måste bära sig som skogsfastighet. Du har egentligen 2 alternativ; 1) Köp ut dina syskon. 2) Om det inte går, tvinga fram en försäljning av fastigheten på offentlig auktion och köp fastigheten då eller köp ngn annan fastighet.

[länk]

Det är sällan ngn vits att samäga en fastighet med släkten. Om ingen gör något över tiden så kommer fastigheten till slut att ägas av kusiner, tremänningar eller fyrmänningar som kanske aldrig har träffats överhuvud taget. Om 3 syskon inte kan komma överens så blir det inte bättre när säg 7 kusiner i nästa led ska komma överens.
Om klyvningsdelarna inte blir skogsfastigheter utan tomter eller fritidsfastigheter kanske det bättre. Står klyvningsreglerna över ärvdabalken förresten?
 
Maskintok skrev:
Går väl att lösa ut honom... Vilket låter som bland det bästa..
Det vill han inte. Men vi vill stycka av våra procent. Blir ca 50-60 ha
F fribygg skrev:
Klyvning om fastigheten är stor nog, annars är det försäljning enl samäganderättslagen som kvarstår om ni inte kan komma överens
 
Maskintok skrev:
ja:thinking:det är nog enda vägen för mannen i denna bild om han inte får lån..
samtidigt så vad är det som hindrar någon av de andra att köpa den andelen som är till salu...? 35%..
är inte dåligt...
Får inte köpa den. Det står i testamentet att brodern ska ha den.
 
A
T Toden skrev:
Det vill han inte. Men vi vill stycka av våra procent. Blir ca 50-60 ha
Det är väl bara begära det då..eller att han löser ut er.. det går ju åt 2 håll...
 
A
T Toden skrev:
Får inte köpa den. Det står i testamentet att brodern ska ha den.
står och står.. det är en fråga om hans andel isåfall.. Inte att han ska äga mer än den..
Men han ska ju isåfall kunna betala, annars får ni begära försäljning..
 
  • Gilla
Miter
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Om klyvningsdelarna inte blir skogsfastigheter utan tomter eller fritidsfastigheter kanske det bättre. Står klyvningsreglerna över ärvdabalken förresten?
Det kan gå att stycka av en tomt för fritidshus på säg 2-3000 m2 och möjligtvis större med hänvisning till "eget veduttag" på ca 1-2 ha. Jag vet om ett fall där den typen av styckning diskuterades. Vet ej om det gäller generellt. Din andra fråga kan jag inte svara på.
 
T Toden skrev:
Det vill han inte. Men vi vill stycka av våra procent. Blir ca 50-60 ha
Om hela fastigheten är på 150 hektar är det så mycket pengar att en riktig skoglig värdering bör göras.

Den är också tillräckligt stor att klyva om ni vill det.

/ATW
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
T Toden skrev:
Får inte köpa den. Det står i testamentet att brodern ska ha den.
Om det där ska gälla formellt så bör det stå som ett förbehåll i fastighetsregistret. Gå in på lm.se på "Mina Sidor" och kolla vad det står på skogsfastigheten. Annars är det att betrakta som en skogsfastighet med flera delägare och då är det jag skrev tidigare som gäller.

Tyvärr är risken stor att ni hamnar i en limbosituation och det enda som kommer att hända är att fastigheten med byggnader förfaller sakta men säkert.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.