D djac skrev:
Du får läsa sammanhanget, det är för billigt för att alternativen ska vara attraktiva. Det är också för billigt sett till konsekvenserna och om vi ska kunna nå de målen vi behöver, det gäller inte bara bilkörning men även bilkörning.
Det finns effektivare sätt att nå målet än att tokblockera bilism.
Men det är på modet med bilhat nu.
 
T tompaah7503 skrev:
Spårvagnarna i Lund har främst haft problem med att de behövt tvärnita, hjulen tar skada av det och vagnarna måste in på hjulsvarvning.

Anledningen till att de behövt tvärnita?
Korkade bilister som kör rakt ut framför.. true story.
Problemet var att de inte löste en svarv, stod massvis med det i tidningen.
Göteborg har samma problem, även med spårvagnsgubbar som inte bromsar för bilar. =) Min föredetta bil blev mosad av en spårvagn och det var uteslutande spårvagnsförarens fel. (utredningen visade det utfallet, inte jag som ägde bilen då)
 
D
K karlmb skrev:
Det finns effektivare sätt att nå målet än att tokblockera bilism.
Men det är på modet med bilhat nu.
Jag har absolut inget bilhat, kör alldeles för mycket själv, jag är bara faktuell och kan konstatera att iom att marginalkostnaden är försumbar så väljer jag oftast bilen, det hade jag gjort mer sällan om det hade kostat en märkbar slant.
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Tråden blir svår att följa då man inte vet gällande förutsättningar, vissa ger svar troligvis utifrån plats med hyfsad kollektivtrafik och andra där den knappt existerar, sedan argumenteras det utifrån olika förutsättningar.:thinking:
 
A AndersS skrev:
Tråden blir svår att följa då man inte vet gällande förutsättningar, vissa ger svar troligvis utifrån plats med hyfsad kollektivtrafik och andra där den knappt existerar, sedan argumenteras det utifrån olika förutsättningar.:thinking:
Som så många andra har jag erfarenhet av båda. Gick en buss om dagen där jag växte upp och släkten fortfarande bor, nu går de nog ännu mer sällan. 3km bort gick fler bussar, så man cyklade dit genom snön på vintern utan dubbdäck.

Problemet är dock att de som bor där nu kör bil hela tiden. Glömde en krydda till middagen, kör bil 3mil. Servicen är nerdragen så de måste köra längre. Fram till 70-talet fanns butik som tjänade 20 hus. Sedan försvann den och centraliserades till 3km bort. Sedan försvann den. Nu är det dryga milen enkel väg och de bor relativt centralt... Norrbotten.

Det är bilen som möjliggjort att icahandlarna har så stora hus. Det är inga problem att organisera om detta igen och skära lite i ICA fläsket. Jämförelsevis inga problem med de andra mycket stora utmaningar som finns.

Det måste gå att lista ut vilken bilanvändning som är samhällskritiskt och låta den fortgå. Resten kan fasas ut. Då måste dock främst arbetsplatserna anpassas för andra tider och sätt att jobba för att möjliggöra planering och samkörning.
 
Tittar man framåt lite längre så tror jag man beställer en autonom bil i en app när man glömt kryddan. Relativt få äger egen bil. Men jag ger mig inte på att sia om när.

Jag jobbar inom samhällsbyggnad och där förekommer att vakna fastighetsutvecklare väger in den framtiden när de planerar nya parkeringar. Tex bygga parkeringsgarage som går att använda till annat när behovet försvinner (bilarna står ju i princip aldrig stilla).
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Tittar man framåt lite längre så tror jag man beställer en autonom bil i en app när man glömt kryddan. Relativt få äger egen bil. Men jag ger mig inte på att sia om när.

Jag jobbar inom samhällsbyggnad och där förekommer att vakna fastighetsutvecklare väger in den framtiden när de planerar nya parkeringar. Tex bygga parkeringsgarage som går att använda till annat när behovet försvinner (bilarna står ju i princip aldrig stilla).
Den här lösningen har funnits i åtminstone 100 år och kallas "taxi" i folkmun...

Trots denna extremt långa historik så verkar folk vilja ha egna fordon att åka runt i. Inte alla, och inte för alla, men jag ser inte i min kristallkula att det kommer att ändras på något betydande sätt de närmsta decennierna. Tur det, jag gillar att köra bil särskilt om det är litet pulver under huven :)

Att jag skulle investera i boende utan parkeringsmöjlighet är inte heller något jag ser som intressant alls för min del.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Den här lösningen har funnits i åtminstone 100 år och kallas "taxi" i folkmun...

Trots denna extremt långa historik så verkar folk vilja ha egna fordon att åka runt i. Inte alla, och inte för alla, men jag ser inte i min kristallkula att det kommer att ändras på något betydande sätt de närmsta decennierna. Tur det, jag gillar att köra bil särskilt om det är litet pulver under huven :)

Att jag skulle investera i boende utan parkeringsmöjlighet är inte heller något jag ser som intressant alls för min del.
En taxi är väl inte ens i närheten jämförbart, speciellt inte med tanke på kostnaden.

Du utgår helt från personliga preferenser, det gör man inte vid samhällsplanering.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Tittar man framåt lite längre så tror jag man beställer en autonom bil i en app när man glömt kryddan. Relativt få äger egen bil. Men jag ger mig inte på att sia om när.

Jag jobbar inom samhällsbyggnad och där förekommer att vakna fastighetsutvecklare väger in den framtiden när de planerar nya parkeringar. Tex bygga parkeringsgarage som går att använda till annat när behovet försvinner (bilarna står ju i princip aldrig stilla).
Det stora problemet med den autonoma bilen är detsamma som med dagens bilar, alla vill ha den ungefär samtidigt. Detta gör att det behövs nästan lika många bilar som idag och dessutom så skall de köra både in/ut från de platser där de hämtar lämnar, vilket ger många fler mil än idag. Det blir inte så bra...
 
W witten skrev:
En taxi är väl inte ens i närheten jämförbart, speciellt inte med tanke på kostnaden.

Du utgår helt från personliga preferenser, det gör man inte vid samhällsplanering.
Men borde inte en samhällsplanerare utgå ifrån vad medborgarna vill ha?
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men borde inte en samhällsplanerare utgå ifrån vad medborgarna vill ha?
Nej, vad de och samhället behöver.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Nej, vad de och samhället behöver.
Hur känner de till dessa behov utan att ha kontakt med de individer som utgör samhället, och betalar deras lön?
 
W witten skrev:
En taxi är väl inte ens i närheten jämförbart, speciellt inte med tanke på kostnaden.

Du utgår helt från personliga preferenser, det gör man inte vid samhällsplanering.
Nja, gör man inte som majoriteten av väljarna önskar lär du få täta besök av politiken. Kanske med orden, självklart ett tjänstemannaarbete, men.....;) och sedan ska det hanterad av nämden.:cool:
 
D
makhno_ makhno_ skrev:
Som så många andra har jag erfarenhet av båda. Gick en buss om dagen där jag växte upp och släkten fortfarande bor, nu går de nog ännu mer sällan. 3km bort gick fler bussar, så man cyklade dit genom snön på vintern utan dubbdäck.

Problemet är dock att de som bor där nu kör bil hela tiden. Glömde en krydda till middagen, kör bil 3mil. Servicen är nerdragen så de måste köra längre. Fram till 70-talet fanns butik som tjänade 20 hus. Sedan försvann den och centraliserades till 3km bort. Sedan försvann den. Nu är det dryga milen enkel väg och de bor relativt centralt... Norrbotten.

Det är bilen som möjliggjort att icahandlarna har så stora hus. Det är inga problem att organisera om detta igen och skära lite i ICA fläsket. Jämförelsevis inga problem med de andra mycket stora utmaningar som finns.

Det måste gå att lista ut vilken bilanvändning som är samhällskritiskt och låta den fortgå. Resten kan fasas ut. Då måste dock främst arbetsplatserna anpassas för andra tider och sätt att jobba för att möjliggöra planering och samkörning.
Vi är ju tillbaks till att såklart körs det oändligt med bil när det är så billigt, men om kostanden skulle ändras så ändras ju allt, det kommer kanske gå snabbare i storstäder men det betyder inte att det är fritt fram bara för att man bosatt sig avsides.
 
D djac skrev:
Vi är ju tillbaks till att såklart körs det oändligt med bil när det är så billigt, men om kostanden skulle ändras så ändras ju allt, det kommer kanske gå snabbare i storstäder men det betyder inte att det är fritt fram bara för att man bosatt sig avsides.
Enkla ekonomiska styrmedel som att göra det svindyrt slår väldigt ojämnt. Bilen är oftast viktigast för lågavlönade. Lämnar man hur samhälle, arbete och boende är organiserat och höjer priserna på bilkörning utan att erbjuda alternativ så drämmer man till de som redan ligger på marginalen.

Samhället har de facto tvingat in folk i bilberoende. Det har behövs för rörligheten på arbetsmarknaden och alla centraliserande/sparande/vinstmaximerande åtgärder. Det måste lösas i samma veva som bilen fasas ut och det måste påbörjas nu.
 
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.