A
redarn redarn skrev:
Jag tycker du har en god inställning till hur företag bör kommunicera pris till konsumenter.

Jag tycker du förefaller ha fel i var det moraliska ansvaret hamnar om företaget har haft otur och därför kommunicerat detaljerna så konsumenten missförstått.

Vidare är lagens avsikt och flertalet föreskrifter skrivna så att konsumenten har fördelen om det har blivit missförstånd i kommunikationen.

Konsumenter köper dessa tjänster sällan och kan lite om innehållet, företagen säljer tjänsterna ofta, kan mycket om innehållet, skriver avtalen mm. Därför hamnar nästan hela ansvaret på företaget att det blir rätt. Företagen får då, som du, kommunicera väl, alternativt ta den ekonomiska smällen när det blivit fel.
gäller även att bevisa att företaget gjort fel.
Jag ser inte så mycket fel i detta som jag kan säga att där brister det..
moral är inget som lagen ska ta ställning till.

Du skriver om att företaget har med avsikt misslett kunden... en enorm skillnad emot att kunden missförstått något..
 
Maskintok skrev:
gäller även att bevisa att företaget gjort fel.
Jag ser inte så mycket fel i detta som jag kan säga att där brister det..
moral är inget som lagen ska ta ställning till.

Du skriver om att företaget har med avsikt misslett kunden... en enorm skillnad emot att kunden missförstått något..
Jag skrev "haft otur", en formulering för att fånga framförallt oavsiktliga ageranden utan att vara alltför elak och skriva "klantat till det".

Principiellt tillägg,

Lagar är givetvis skrivna för att följa den moraliska övertygelsen hos befolkningen. Ibland misslyckas detta så klart, men gå igenom brottsbalken och lista de handlingar som är förbjudna men du personligen anser moraliska och listan blir förhoppningsvis kort.

Lagar är så klart inte skrivna för att förbjuda alla omoraliska handlingar, framförallt handlingar som är tillräckligt omoraliska och påverkar andra människor är förbjudna.

Eftersom det (i tråden) finns en civilrättslig konflikt så nära nog måste lagen ta ställning (alternativet vore att skulder inte kan indrivas alls) och den försöker följa en kombination av att praktiskt fungera och god moral. Även om lagstiftaren sällan klarar av att uttrycka sig så klart och tydligt.

Edit.

Och det följer både av god moral och av lagen att det framförallt är företaget som har saker att bevisa, inte konsumenten. Det är också företaget som har praktiskt lättast att se till att det existerar bevis såsom väl skrivna kontrakt och korrekt tidrapportering.
 
Fattar det är en business men jag tänker också…ringer man som kund och säger att man bara har råd med en viss summa så säger man inte ca 3k för att sedan exkludera material?

När man ringer och får en offert så vill man ha totalkostnaden..

Eller har jag fel?
Om jag i framtiden ska byta central och dra nya kablar ute hos en kund och sedan säger 50 papp till kunden så fakturerar jag inte 100k…

max 60-65k om det nu skulle dyka upp komplikationer hos kund.

köper inte att det blir 3000kr dyrare.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A
redarn redarn skrev:
Jag skrev "haft otur", en formulering för att fånga framförallt oavsiktliga ageranden utan att vara alltför elak och skriva "klantat till det".

Principiellt tillägg,

Lagar är givetvis skrivna för att följa den moraliska övertygelsen hos befolkningen. Ibland misslyckas detta så klart, men gå igenom brottsbalken och lista de handlingar som är förbjudna men du personligen anser moraliska och listan blir förhoppningsvis kort.

Lagar är så klart inte skrivna för att förbjuda alla omoraliska handlingar, framförallt handlingar som är tillräckligt omoraliska och påverkar andra människor är förbjudna.

Eftersom det (i tråden) finns en civilrättslig konflikt så nära nog måste lagen ta ställning (alternativet vore att skulder inte kan indrivas alls) och den försöker följa en kombination av att praktiskt fungera och god moral. Även om lagstiftaren sällan klarar av att uttrycka sig så klart och tydligt.

Edit.

Och det följer både av god moral och av lagen att det framförallt är företaget som har saker att bevisa, inte konsumenten. Det är också företaget som har praktiskt lättast att se till att det existerar bevis såsom väl skrivna kontrakt och korrekt tidrapportering.
rätten ska tolka lagen emot förutsättningarna den är skriven.
moral har inget med detta att göra.
Tror inte heller rätten behöver väga in betalningsförmåga i detta då skulden är av mindre storlek.

Det blir betydligt dyrare att strida om detta än att ta en kopp kaffe och diskutera förutsättningarna över detta och om det blivit fel i kommunikationen...

att vänta till sista dagen och sedan börja bråka löser inget... Då blir det bara mer ont blod och även företaget låser sin inställning och position..
 
M MHK2 skrev:
Uppenbarligen så vet du inte vad du pratar om. Man måste alltid införskaffa mtrl till varje unikt jobb/kund. Tror du som du beskriver ”seriös vvs firma” kan ha tiotusentals artiklar i sin bil eller på sin firma?? Den bilen skulle jag vilja se
Därav finns det grossister. Sedan håller jag med dig om att det ser konstigt ut på fakturan mot det han lovade.
Klassisk hantverkare-argumentation.
När det kommer till rördragning och kopplingar i normalfallet för villor så är det inte prat om 10-tusentals olika artiklar, det vet du mycket väl om du jobbat en dag med VVS. Det finns bara ett par olika format och storlekar som gäller för de allra flesta bostadshus. Skulle säga att i undantagsfall så behöver man beställa / hämta något.
Om man åker till grossisten för att köpa en klämringskoppling eller ett T-rör så borde man få sparken från sitt jobb - i alla fall från sin kund. Men problemet är att arbetsgivaren gillar att det går åt timmar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varför inte?
kund har varit till märkesverkstad och servat bilen, där säger de att båda bromsrören är dåliga och att de ska bytas ut..

kunden tar kontakt med mig och frågar efter kostnadsförslag.. jag vill naturligtvis se vad jag ska ge förslag på eller hur?
seriöst annars? nä.

om jag då ser att nä dessa behöver inte bytas alls, utan klarar sig ett tag till och andra verkstaden bara ville ha jobb så säger jag inte åt kunden att de ska bytas bara för att..
Det ska vara seriöst..

Så om jag ska förstå dig rätt så byter du oavsett om det behövs eller ej, bara för att... :thinking: jag tycker inte att det känns rätt eller seriöst om inte hantverkaren varit på plats och gett kostnadsförslaget där..
Men jag förstår att det sker...
Visst är det bra att du kommer med råd till kunden och påpekar att vissa saker är onödiga.
Men det är en efterhandskonstruktion du kommer med, det påminner en del om det ursprungliga hanteringen av hantverkaren/prissättningen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
A Arne_Planka skrev:
Visst är det bra att du kommer med råd till kunden och påpekar att vissa saker är onödiga.
Men det är en efterhandskonstruktion du kommer med, det påminner en del om det ursprungliga hanteringen av hantverkaren/prissättningen.
Va ska man annars komma med?
TS klarar inte av att visa upp en verklighet och en bild över vem, hur, hon fått kostnadsförslaget..
Sedan håller man på med fjant om grossister och deras priser... Varför gör ni inte så när ni köper bil eller gräsklippare?
anlitar för service på bilen mm?
Nä utan just här och i andra trådar så sitter man och gnäller över priser.. att man inte fått offert.. mm har någon begärt en sådan för att skydda sin ekonomi?
Nä just det...

Jag har anlitat för installation mm men då är det en offert som gäller och jag har alltid betalat för hantverkarens tid när han eller hon kollat vad som behövs.. allt annat är för mig otänkbart.. Varför?
Jo jag vill också ha betalt för min tid...
 
Maskintok skrev:
Va ska man annars komma med?
TS klarar inte av att visa upp en verklighet och en bild över vem, hur, hon fått kostnadsförslaget..
Sedan håller man på med fjant om grossister och deras priser... Varför gör ni inte så när ni köper bil eller gräsklippare?
anlitar för service på bilen mm?
Jag tycker det framgår tydligt vad TS har fått till sig.
Att jämföra priser från olika ställen är i dag en självklarhet och dessutom lätt.

Att man betalar för sig och att man själv också vill ha betalt är det väl ingen som ifrågasatt
Jag betalar för övrigt för din hantverkare också.
 
A
A Arne_Planka skrev:
Jag tycker det framgår tydligt vad TS har fått till sig.
Att jämföra priser från olika ställen är i dag en självklarhet och dessutom lätt.

Att man betalar för sig och att man själv också vill ha betalt är det väl ingen som ifrågasatt
Jag betalar för övrigt för din hantverkare också.
Jaså.. hur då?
 
A
A Arne_Planka skrev:
Jag tycker det framgår tydligt vad TS har fått till sig.
Att jämföra priser från olika ställen är i dag en självklarhet och dessutom lätt.

Att man betalar för sig och att man själv också vill ha betalt är det väl ingen som ifrågasatt
Jag betalar för övrigt för din hantverkare också.
Jo ni ifrågasätter ju att vissa vill ha och kunna ta betalt..
 
Maskintok skrev:
Jo ni ifrågasätter ju att vissa vill ha och kunna ta betalt..
Har inte sett någon ifrågasätta att hantverkare måste ta betalt, men det är märkligt hur vissa kan försvara att man jobbar två timmar men debiterar för fem timmar, samt att man säger att "det blir billigast ifall du köper materialet av mig" när detta är ren lögn.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
A
M MartinP666 skrev:
Har inte sett någon ifrågasätta att hantverkare måste ta betalt, men det är märkligt hur vissa kan försvara att man jobbar två timmar men debiterar för fem timmar, samt att man säger att "det blir billigast ifall du köper materialet av mig" när detta är ren lögn.
Vart står det 5 tim..?
Det är något som TS uttalat sig om.
Jag ser endast en arbetskostnad på runt 3000 kr.. det är inte samma sak som 5 tim..
Vad är det som säger att det är mer än 2 tim?

Det egentligen TS ifrågasätter är just kostnaden för materialet.. För arbetskostnaden är just ungefär det som hantverkaren sa...

Så igen då för icke läskunniga..

Vart är det olagligt eller fel att ta betalt för material?
vill ni inte betala för hantverkarens material... köp själva men håll då käften om hantverkare i framtiden säger nej till er.

grossister säljer inte till privatpersoner, varför inte?
Ta och fundera ett tag på varför så få hantverkare vill jobba emot privata...
 
  • Gilla
foppa och 2 till
  • Laddar…
A
A Arne_Planka skrev:
Jag tycker det framgår tydligt vad TS har fått till sig.
Att jämföra priser från olika ställen är i dag en självklarhet och dessutom lätt.

Att man betalar för sig och att man själv också vill ha betalt är det väl ingen som ifrågasatt
Jag betalar för övrigt för din hantverkare också.
tänker du på rotavdrag?
Jag har jordbruksfastighet använder inga rotavdrag.
Jag ser ingen anledning..
 
Hur gick det här TS, några framsteg?
 
R Richard Bygg skrev:
Stå på dig!
Svenska hantverkarföretag är sviniga och försöker blåsa dig i alla led.
Garanterat har dom satt i system att släpa fötterna efter sig, ta en cigg med 15 min mellanrum och gå och botanisera i bland hyllorna hos grossisten medan dom slänger ett par ord med säljarna.

Såååååååååå många gånger när jag är hos grossister av olika slag så ser jag hantverkare som står och tjatar med säljarna, till och med sätter sig ner och fikar. Man kan säkert försöka försvara det med att "jo men de har ju rast, det vet ju inte du..." men det kan jag garantera att det hamnar ändå på kundens räkning.

Prispåslag på flera hundra procent med kickback-system från leverantörerna är också en sådan sak som gör att priserna skenar för kunden.
Och om du - gud förbjude - vill köpa in produkterna själv så kommer ingen hantverkare att vilja göra jobbet eller ge dig en oförskämd offert som motbud.

Som sagt, stå på dig!
Då kan man undra vad du gör hos grossisterna om du inte själv är hantverkare?
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.