Rickard.
e02jr e02jr skrev:
Varför får man inte knyta kablar?
MAN får knyta kablar men MAN får också välja att inte göra det ;)

Jag skulle vilja påstå att alla som jobbat med nätdrivna verktyg "på riktigt" och under längre tid över hela världen gör knutar på sladdarna. Det var troligtvis en av dom första sakerna jag lärde mig när jag började då vi inte sällan hade 3-4 verktyg igång samtidigt med sladd ;)

Elverktygssladd knuten för att förhindra oavsiktlig urkoppling, ligger på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
MAN får knyta kablar men MAN får också välja att inte göra det ;)

Jag skulle vilja påstå att alla som jobbat med nätdrivna verktyg "på riktigt" och under längre tid över hela världen gör knutar på sladdarna. Det var troligtvis en av dom första sakerna jag lärde mig när jag började då vi inte sällan hade 3-4 verktyg igång samtidigt med sladd ;)

[bild]
Hujedamej, strängt förbjudet!
Så gjorde dock jag också innan jag fick lära mig hur fel knutar är.
Tråden kanske bör utökas med hur man knutlöst säkrar sladdar från att kopplas isär medan man jobbar med dom.

/Höghus
 
Steg ett är att lära sig over/under wrapping.

Lätt sätt att lära sig på är att gå in i en replokal för närmaste seriösa rockband och börja veva ihop alla kablar på fel sätt. Tar max en minut innan man åker på stryk.


Sen tar man lämpligen kardborreband eller korta spännband och sätter runt vid behov.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
U i CAR och 13 till
  • Laddar…
A
ni vet väl vad elektrikern sa när det var strömavbrott?
Det var knut på sladden:crysmile::crysmile:
 
tensiden tensiden skrev:
Steg ett är att lära sig over/under wrapping. [media]
Lätt sätt att lära sig på är att gå in i en replokal för närmaste seriösa rockband och börja veva ihop alla kablar på fel sätt. Tar max en minut innan man åker på stryk.


Sen tar man lämpligen kardborreband eller korta spännband och sätter runt vid behov.
Jättebra och tack för den!
Men helt OT för tråden. :D

/Höghus
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Köp ett gäng sådana här.
Funkar bra!
[länk]
Dom är säkert bra men hur skall man förvara den medan sladden används utan att försvinna.

/Höghus
 
C
tensiden tensiden skrev:
Tar max en minut innan man åker på stryk.
Hjälpte i min ungdom till i bland hos en stor firma som hyrde ut scenutrustning. Det som gällde där var att man slog en knut på alla trasiga kablar så att man inte skulle ta dem av misstag och för att hålla reda på vilken ände som var trasig. Sen när man packade ihop gick alla kablar med knut i en låda till verkstaden.

Och ja, det gick sönder fler kablar än vad man skulle kunna tro.

Hur som helst så var det enda tillfället man slog några knutar på kablarna.
 
C cpalm skrev:
Hjälpte i min ungdom till i bland hos en stor firma som hyrde ut scenutrustning. Det som gällde där var att man slog en knut på alla trasiga kablar så att man inte skulle ta dem av misstag och för att hålla reda på vilken ände som var trasig. Sen när man packade ihop gick alla kablar med knut i en låda till verkstaden.
.
Och ja, det gick sönder fler kablar än vad man skulle kunna tro.

Hur som helst så var det enda tillfället man slog några knutar på kablarna.
Synnerligen reglementsvidrigt om det var sladdar för nätspänning.
Nu vet jag inte vad reglerna föreskriver för sladd där knut förekommit, men rimligtvis borde den ju kasseras omgående.

/Höghus
 
C
Höghus Höghus skrev:
Synnerligen reglementsvidrigt om det var sladdar för nätspänning.
Nä nä, det var signalkablar. Strömkablar var det sällan något problem med. Men jag gissar att standardåtgärden var att de fimpade en bit av kabeln och kontakterade om den, så då blev ju knuten ändå bortklippt.
 
Redigerat:
Höghus Höghus skrev:
El Polis kommer och hämtar dig.
Är elpolisen kvickare än språkpolisen?
 
  • Haha
  • Gilla
thomasa88 och 6 till
  • Laddar…
Vanliga ljudkablar max typ 10m körde man på många ställen varianten att vika dubbelt några vändor till det gick att vika ihop allt i en stor knut på mitten. Inga skarpa vikningar då och då den inte är längre än 10m går dessa lätt all lägga ut.
 
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
Finns mycket skrönor kring ljudkablar, även jag tillhörde de som drog 6 mm2 och hur viktigt att de skulle gå i mjuka böjar, ja herre gud vad nördig man var utan någon fakta. :crysmile:
 
  • Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
Mja...en hård knut på en signalkabel kan påverka saker, det beror på vad det är för slags kabel, och vilken slags signaler det rör sig om. Koaxer med fluffig isolering och gigahertz inuti påverkas garanterat.
 
Sammanslingrad gul förlängningssladd på betonggolv med kopplad strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul förlängningssladd upprullad på betonggolv med klämma och stickpropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.