D Djurmo skrev:
Nej, inte svårt alls, jag brukar inte klampa omkring i folks trädgårdar, och hundbajs är inget problem då jag aldrig umgås med hundar. Vad fick du det ifrån?
Om du tror att enda skyldigheten i allemansrätten är att inte klampa omkring i trädgårdar har du sorgligt fel.

Kanske ta kontakt med det lokala Friluftsfrämjandet så de kan utbilda dig eftersom dina föräldrar misslyckats.

/ATW
 
MathiasS MathiasS skrev:
Menar du verkligen att detta är den typiska hundägaren? Att de flesta missköter sig?

Jag är rätt säker på att du har fel.

Det låter nästan som du tror att hundägare uppskattar att andra hundägare inte plockar upp skiten efter sig, eller inte har ordning på sin hund. Det är ett lika stort problem för mig som hundägare, som för dig som inte är det, eller hur? Det är nästan ett större problem för mig egentligen, eftersom många har en förutfattad mening om hur jag sköter mitt djur baserat på hur några få idioter beter sig.

Fortsätt att säga till när du ser skit som blir liggande. Jag gör det alltid om jag råkar ertappa någon och det blir varje gång en onödigt lång och utdragen dialog för att säkerställa att det var obekvämt att inte plocka upp.
Nej jag skrev många nu här.
När jag är i skogen så är det 99% som inte sköter sig, absolut. Det är så det är här.

Självklart kan jag inte hoppa på dig specifikt om jag inte personligen ser dig låta skiten ligga. Jag hoppar på de som gör det. Vare sig det på trottoaren eller ner i mina vallar i tomtgränsen.

Jag uppfattar det som att du tror att jag tar första bästa hundägare och beskyller den för att det ligger en skit? Jag måste ju se händelsen.

Bästa händelsen i området var när en man var ute med sin hund, lät den skita på grannens tomt som låg 2 hus bort.
Tanten i det utsatta huset tog skyffeln och la det i hans brevlåda. Tror faktiskt hon även kastat hundskiten på hans dörr.

För att tillägga så säger jag mycket syrligt till hundägare som går på byn utan koppel med. Vi har nämligen den regeln i hela byn och ingen av de jag sagt till har koll på hundarna.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej jag skrev många nu här.
När jag är i skogen så är det 99% som inte sköter sig, absolut. Det är så det är här.

Självklart kan jag inte hoppa på dig specifikt om jag inte personligen ser dig låta skiten ligga. Jag hoppar på de som gör det. Vare sig det på trottoaren eller ner i mina vallar i tomtgränsen.

Jag uppfattar det som att du tror att jag tar första bästa hundägare och beskyller den för att det ligger en skit? Jag måste ju se händelsen.

Bästa händelsen i området var när en man var ute med sin hund, lät den skita på grannens tomt som låg 2 hus bort.
Tanten i det utsatta huset tog skyffeln och la det i hans brevlåda. Tror faktiskt hon även kastat hundskiten på hans dörr.

För att tillägga så säger jag mycket syrligt till hundägare som går på byn utan koppel med. Vi har nämligen den regeln i hela byn och ingen av de jag sagt till har koll på hundarna.
ja du skrev ”många” men är det verkligen många? Är det hälften av alla hundägare eller var tjugonde? 1 på 100? Det ser ut som att du generaliserar och antyder att det vanliga är att man inte plockar upp. Jag tror att de flesta sköter sig. Ej heller behövs det speciellt många för att det ska bli skit överallt, men jag föreslår att hundägare i allmänhet är måna om att plocka upp och inte störa andra.

Nej jag tolkar dig inte som att du säger till alla oavsett glömd skit eller inte.

”byregler” får jag lite rysningar av men det är ju inte min sak….
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja du skrev ”många” men är det verkligen många? Är det hälften av alla hundägare eller var tjugonde? 1 på 100? Det ser ut som att du generaliserar och antyder att det vanliga är att man inte plockar upp. Jag tror att de flesta sköter sig. Ej heller behövs det speciellt många för att det ska bli skit överallt, men jag föreslår att hundägare i allmänhet är måna om att plocka upp och inte störa andra.

Nej jag tolkar dig inte som att du säger till alla oavsett glömd skit eller inte.

”byregler” får jag lite rysningar av men det är ju inte min sak….
Här har vi drygt 10 hundar i området. 3 st får stå ute och skälla, 1 brukar komma ensam farandes, 2 låter sina skita överallt (vad jag sett) 1 av de brukar gå och leka med sin hund på lekplatsen när där är barn de inte känner.

Byareglerna är alltså kommunens regler för att förtydliga.
 
R Rkarlsson skrev:
Här har vi drygt 10 hundar i området. 3 st får stå ute och skälla, 1 brukar komma ensam farandes, 2 låter sina skita överallt (vad jag sett) 1 av de brukar gå och leka med sin hund på lekplatsen när där är barn de inte känner.

Byareglerna är alltså kommunens regler för att förtydliga.
:) Ok, då får du kanske vidga dina vyer något utanför byn för att få ett representativt underlag för hur hundägare beter sig.....!
 
MathiasS MathiasS skrev:
:) Ok, då får du kanske vidga dina vyer något utanför byn för att få ett representativt underlag för hur hundägare beter sig.....!
Ja jag brukar ju cykla i skogarna långt utanför byn? Samma visa överallt inom 5 mils radie i skogen. Förbannat tråkigt :D Kompisen var en hårsmån från att biten av en stor hund i somras för att den korkade hundägaren släppte hunden trots han såg oss.
 
Kunnasebilderna Kunnasebilderna skrev:
Exakt! Det är därför jag aldrig har säkringen på på mitt gevär, jag har ju inte skjutit någon än! Än sen om alla andra i jaktlaget blir obekväma för det, jag VILL ju inte ha säkringen på och min vilja i en situation som jag själv valt att skaffa mig är ju mycket viktigare än hänsyn till andra. Vissa människor...
Fast det är ju inte riktigt samma sak du bryter medvetet mot lagen och jämför det med att i värsta fall en gråzon där en hundägare går utan koppel. Har ni koppel på jakthundar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.