A
T toyboy skrev:
Fast r32 ligger redan rätt så lågt och den lägre energiförbrukningen är till dess fördel. Tror att dom kommer samköras under en längre tid, varmare klimat r290 kallt klimat r32
R32 ligger på GWP 675
nu (2025) går gränsen vid 750, det är lätt hänt att EU vid nästa möte säger 500 eller mindre. allt för att minska CO2. och då ryker R32
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, nu har mängden domesticerade djur
Det där diagrammet säger ju allt om hur väl man kommer att lyckas med klimatmålen, tyvärr...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja vi får se...
Så här ser ju fgasnedtrappningen ut
[bild]
Och prognosen för antal värmepumpar/ac anläggningar i eu, går åt andra hållet. Känns som en tuff ekvation...
Särskilt när den stora expansionen av AC kommer att ske i u-länderna i afrika, asien och sydamerika, där man struntar i F-gasernas skadeverkningar och väljer effektivaste lösning per "krona". DÄR kommer kineserna att sälja F-gaser för miljarder ton CO2-ekvivalent.
 
Jag är lite som du, som vill spara dyra pengar på hantverkare om man kan göra det bättre själv.

Men är det verkligen bara att koppla ihop och sen är allt klart? Jag kan tänka mig det kan behöva sugas ut luft(som nämns i tråden) även på den modell du köpt, eftersom det är omöjligt koppla samman något utan att luft slinker in. Det är troligen luftbubblorna man vill få bort så att maskinen inte brakar samman eller slits snabbare.

Sen lär det handla om säkerhet eftersom apparaten innehåller miljöfarliga kemikalier. Det kanske handlar om att barn inte ska suga på slangarna, att ingen ska få vätska i ögonen, att ingen tappar apparaten i golvet. Det kanske finns ett större säkerhetstänk hos någon som är kunnig på ett bredare plan. Nu fattar väl de flesta att barn inte ska leka med kemikalier men jag vet att det finns folk där ute som knappt kan knyta skorna eller tror att socialbidrag kommer från ymnighetshorn i Rosenbad.

Jag gör antaganden nu bara.
 
Dracula Dracula skrev:
Jag är lite som du, som vill spara dyra pengar på hantverkare om man kan göra det bättre själv.

Men är det verkligen bara att koppla ihop och sen är allt klart? Jag kan tänka mig det kan behöva sugas ut luft(som nämns i tråden) även på den modell du köpt, eftersom det är omöjligt koppla samman något utan att luft slinker in. Det är troligen luftbubblorna man vill få bort så att maskinen inte brakar samman eller slits snabbare.

Sen lär det handla om säkerhet eftersom apparaten innehåller miljöfarliga kemikalier. Det kanske handlar om att barn inte ska suga på slangarna, att ingen ska få vätska i ögonen, att ingen tappar apparaten i golvet. Det kanske finns ett större säkerhetstänk hos någon som är kunnig på ett bredare plan. Nu fattar väl de flesta att barn inte ska leka med kemikalier men jag vet att det finns folk där ute som knappt kan knyta skorna eller tror att socialbidrag kommer från ymnighetshorn i Rosenbad.

Jag gör antaganden nu bara.
Det kommer normalt inte in någon luft eller fukt då det är ett svagt övertryck i båda delarna.
 
Dracula Dracula skrev:
Jag är lite som du, som vill spara dyra pengar på hantverkare om man kan göra det bättre själv.

Men är det verkligen bara att koppla ihop och sen är allt klart? Jag kan tänka mig det kan behöva sugas ut luft(som nämns i tråden) även på den modell du köpt, eftersom det är omöjligt koppla samman något utan att luft slinker in. Det är troligen luftbubblorna man vill få bort så att maskinen inte brakar samman eller slits snabbare.

Sen lär det handla om säkerhet eftersom apparaten innehåller miljöfarliga kemikalier. Det kanske handlar om att barn inte ska suga på slangarna, att ingen ska få vätska i ögonen, att ingen tappar apparaten i golvet. Det kanske finns ett större säkerhetstänk hos någon som är kunnig på ett bredare plan. Nu fattar väl de flesta att barn inte ska leka med kemikalier men jag vet att det finns folk där ute som knappt kan knyta skorna eller tror att socialbidrag kommer från ymnighetshorn i Rosenbad.

Jag gör antaganden nu bara.
Problemet är nog mest en garantifråga för producenterna - Fgasförordningen är bara ett påtryckningsmedel för att minska risken för garantikostnader pga felaktiga installationer. Hur många ids lusläsa manualen? I fallet Qlima pumparna är det ju viktigt att koppla in slangarna i rätt ordning, med rena kontaktytor i kopplingarna, inget vinkelfel vid montage, rätt åtdragsmoment, öppna ventilerna i rätt ordning och sedan driftsätta pumpen enligt instruktion.
 
electroluxaren skrev:
R32 ligger på GWP 675
nu (2025) går gränsen vid 750, det är lätt hänt att EU vid nästa möte säger 500 eller mindre. allt för att minska CO2. och då ryker R32
ja vem vet vad dom hittar på för tokigheter. Men absolut, det är inte omöjligt
 
Någon som vet om Julas SC-JA2519 har någon inställning för underhållsvärme eller är det minsta man kan ställa den på 17 grader?
 
Lulaua Lulaua skrev:
Någon som vet om Julas SC-JA2519 har någon inställning för underhållsvärme eller är det minsta man kan ställa den på 17 grader?
Den har underhållsvärme läge på ca 8C, som du når via menyn i appen som "FP" om du "drar upp menyn" under "horizontal swing" har funkat klockrent hela förra vintern och nu i några veckor igen. FP funkar BARA om du är i "Heat" läge (vars lägsta inställbara temp är just 17C).
 
N Nisken skrev:
Den har underhållsvärme läge på ca 8C, som du når via menyn i appen som "FP" om du "drar upp menyn" under "horizontal swing" har funkat klockrent hela förra vintern och nu i några veckor igen. FP funkar BARA om du är i "Heat" läge (vars lägsta inställbara temp är just 17C).
Grymt får testa det, tack!
 
Ajajaj.

Idag blev det en värmepump installerad, Inselo hade dock en ledig dag. Skickade efter en pump via eBay, från Tyskland. Simando heter säljaren som har en massa pumpar i sortimentet, tog väl en vecka att få hem en av modellerna som har snabbkoppling, "Quick-Connect", hemkört av Postnord i tre kollin.

Tog längre tid att installera än jag tänkte mig. Framför allt hade jag problem med genomföringen genom ytterväggen och monteringen av utedelen då fasaden är korrugerad plåt, det gick bli lite slöjd för att få till allt. Men själva installationen av pumpen var inga problem annars. Läcktestat och provkört, inga problem.

Fick till och med in den i Home Assistant då den hade en Wifi-modul med sig.
Det verkar som att i praktiken nästan alla billiga luft-luft-pumpar, inklusive Simandos "Dimstal"-märke och Julas pumpar är tillverkade av kinesiska Midea Group Co.
 
  • Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Ajajaj.

Idag blev det en värmepump installerad, Inselo hade dock en ledig dag. Skickade efter en pump via eBay, från Tyskland. Simando heter säljaren som har en massa pumpar i sortimentet, tog väl en vecka att få hem en av modellerna som har snabbkoppling, "Quick-Connect", hemkört av Postnord i tre kollin.

Tog längre tid att installera än jag tänkte mig. Framför allt hade jag problem med genomföringen genom ytterväggen och monteringen av utedelen då fasaden är korrugerad plåt, det gick bli lite slöjd för att få till allt. Men själva installationen av pumpen var inga problem annars. Läcktestat och provkört, inga problem.

Fick till och med in den i Home Assistant då den hade en Wifi-modul med sig.
Det verkar som att i praktiken nästan alla billiga luft-luft-pumpar, inklusive Simandos "Dimstal"-märke och Julas pumpar är tillverkade av kinesiska Midea Group Co.
Frågan är väl om de är anpassade efter Tysklands eller Nordens klimat.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Frågan är väl om de är anpassade efter Tysklands eller Nordens klimat.
Är det någon större skillnad på skånskt och tyskt klimat?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det någon större skillnad på skånskt och tyskt klimat?
Det är väl samma avstånd till Tyskland från Skåne som jag har till Skåne.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det är väl samma avstånd till Tyskland från Skåne som jag har till Skåne.
Jo men @tompaah7503 som installerade pumpen bor i Skåne enligt profilen. Klimatet skiljer nog mindre mellan Skåne och Tyskland jämfört med Skåne och dig.

Några minusgrader ska väl produkten klara.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.