J john.h skrev:
Stämmer, den är inget vidare. :)
Inte ens som ficklampa?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte ens som ficklampa?
Den fungerar men den är svag.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
B
Funderar om jag ska köpa en för att slakta, använd ahamdtaget och stoppa på en annan led-strålkastare...
 
Jag hat två st. Frugan tyckte den var bättre än allt vi hade tidigare. Billig och lagom smidig. Helt klart köpvärd om man inte förväntar sig stadiumstrålkastare.
 
Hejsan.
Fråga här åt en jobbarkompis som villhöver en Makita mutterdragare. Någon som har erfarenhet av Makita DTW300Z om 300newton räcker till typ hjul byte mm.
 
Rickard.
putte22 putte22 skrev:
Hejsan.
Fråga här åt en jobbarkompis som villhöver en Makita mutterdragare. Någon som har erfarenhet av Makita DTW300Z om 300newton räcker till typ hjul byte mm.
Jag har en 285 (äldre variant antar jag) som jag i princip bara använder till hjulbyten och den duger fint till det men inte till så mycket mer. Den är för svag för att vara en "problemlösare" och jag föredrar nästan alltid handverktyg över att spara 1/2 sekund när jag skruvar.

Inte mitt bästa verktygsköp direkt med tanke på hur lite tid den sparar mig ;)
 
putte22 putte22 skrev:
Hejsan.
Fråga här åt en jobbarkompis som villhöver en Makita mutterdragare. Någon som har erfarenhet av Makita DTW300Z om 300newton räcker till typ hjul byte mm.
300Nm så gäller det att muttrarna inte sitter hårt.
Kan räcka att snurra muttrarna med men inget man drar loss hjulmuttrar som satt sig hårt.
 
Dtw300 har 580 Nm som lossningsmoment. 330 är åtdragning.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Dtw300 har 580 Nm som lossningsmoment. 330 är åtdragning.
Bra med rätt Info men för TS kollega så är 580Nm fortfarande lågt om bultar sitter åt.
Om gängorna är rena och inte uttöjda av däckverkstäder, ingen rost eller oxid på fälgarna så duger det.
 
Ok tack för svar. Men om man endast kör själv dra loss/åt med den maskinen så borde det väl funka då. Dvs att ingen däckverkstad har dragit åt.
 
putte22 putte22 skrev:
Ok tack för svar. Men om man endast kör själv dra loss/åt med den maskinen så borde det väl funka då. Dvs att ingen däckverkstad har dragit åt.
Kombinera med en lämplig momentstav för ca 100 kr också (y)
 
Oki. då tror du det kommer funka?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag har en 285 (äldre variant antar jag) som jag i princip bara använder till hjulbyten och den duger fint till det men inte till så mycket mer. Den är för svag för att vara en "problemlösare" och jag föredrar nästan alltid handverktyg över att spara 1/2 sekund när jag skruvar.

Inte mitt bästa verktygsköp direkt med tanke på hur lite tid den sparar mig ;)
Så har jag resonerat också; för mindre skruvförband och lättare skruvning använder jag därför adapter och långhylsor till vanliga slagskruvdragaren, för hjulmuttrar och ”problem” har jag en >1100 Nm-maskin. Dessa överlappar varandra så jag har inte känt behov av någon mellanmaskin :)
 
putte22 putte22 skrev:
Oki. då tror du det kommer funka?
Hjulbultar på bilar brukar ha rekommenderat moment på 110-130Nm så om de är korrekt åtdragna, t.ex. med momentstav, så bör en sådan mutterknack fungera för att byta hjul.

Jag är mer av "köp dyrt, gråt EN gång" så man inte står där och bulten inte lossar.
Eller att jag blir missnöjd och får köpa en bättre maskin senare och står då med en enklare maskin som kostade pengar men nu bara samlar damm
 
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Såg att det va ok pris även på 700 modellen. Kanske värt att grina en gång för alla:crysmile:.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.