E Evamag skrev:
Vår är monterad i köksö. [bild]
Är det svårt att göra rent kolfiltret ? För antar att dom har kolfilter ?
 
Nej det skulle jag inte säga. Allt är väldigt enkelt att plocka isär och allt utom själva gallret som ligger överst går att tvätta i diskmaskinen.
 
M Merkava skrev:
Nej det skulle jag inte säga. Allt är väldigt enkelt att plocka isär och allt utom själva gallret som ligger överst går att tvätta i diskmaskinen.
tusen tack för snabbt svar . Hur ofta ska filtret bytas och kostnad ?
 
Är det någon av er som har IKEA Metod-kök och annan häll med fläkt en deras egna? Deras sockel är ju bara 8 cm och de flesta andra märken kräver 10 cm om kolfilter ska användas.
 
P pezlin skrev:
Är det någon av er som har IKEA Metod-kök och annan häll med fläkt en deras egna? Deras sockel är ju bara 8 cm och de flesta andra märken kräver 10 cm om kolfilter ska användas.
Jag har Metod-stommar men har gjort egna socklar på ca 12cm i vårt kök.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jag har Metod-stommar men har gjort egna socklar på ca 12cm i vårt kök.
Hur gjorde du socklarna? Gjorde du dom utifrån täcksidor i samma färg som luckorna som du sågade till eller har du socklar i helt annan kulör?
 
M Merkava skrev:
Härligt Ja jag stod också och snurrade på den här extra biten och kunde inte komma på varför den är med. Men man kan ju välja olika sidor och sätta utblåset på, så förmodligen ska den användas beroende på om man väljer ett annat installations sätt.
Tips. Har kört hällen några veckor nu och den fungerar hur bra som helst. Men man kan hjälpa matos/ånga att komma ner i utsugshålet utan att köra fläkten på max hela tiden. Lägg lock på med öppningen mot utsughålet så driver man matoset mot fläkten. Vi har även skaffat såna här små kastrullgubbar som man hänger på stekpanna eller kastrull. Så ligger locket med perfekt öppning mot fläkten. Man kan då dra ner avsevärt på fläkthastigheten.
Jag fattar inte: inte fungerar det väl "hur bra som helst", om man måste "glänta på locket", för att fläkten ska kunna ta hand om vattenånga/os?

I viss matlagning så vill man ju absolut inte ha ett "delvis öppet lock"...
 
Man måste inte, men om man steker något som osar väldigt mycket så underlättar det. Den drar ner det även utan att glänta på locket.
 
Hej. Har länge spanat på Ikea fördelaktig. Nu står köket äntligen färdigt & hällen är inkopplad. Vi kör med kolfilter. Men jag är BESVIKEN??
Teststekte bacon, & det blev helt osigt i hela rummet? Runt spottarna i taket såg man oset fara runt. Lägger man sig på golvet & luktar vid ”utblås-gallret”, så luktar det ju os från det med?
Är den inte bättre än såhär? Tyckte jag läst att folk är nöjda hit & dit, men inte fan kan man vara nöjd med detta?! Hoppas jag gjort fel någonstans, fått ett trasigt ex eller liknande!
 
A
J J0ck3 skrev:
Hej. Har länge spanat på Ikea fördelaktig. Nu står köket äntligen färdigt & hällen är inkopplad. Vi kör med kolfilter. Men jag är BESVIKEN??
Teststekte bacon, & det blev helt osigt i hela rummet? Runt spottarna i taket såg man oset fara runt. Lägger man sig på golvet & luktar vid ”utblås-gallret”, så luktar det ju os från det med?
Är den inte bättre än såhär? Tyckte jag läst att folk är nöjda hit & dit, men inte fan kan man vara nöjd med detta?! Hoppas jag gjort fel någonstans, fått ett trasigt ex eller liknande!
Sällan någon erkänner ett dåligt köp...
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Bacon är väl kanske det som osar och sprätter mest av allt. Som sagt tidigare i tråden så är det inte bara att köra på som vanligt, alltså med fläkt ovanför. Man får tänka om lite, jag har t ex köpt ett sånt här stort universallock på IKEA till stekpannor. Lägger man på det med en liten glipa mot fläkten så är det inga problem. Samma med kastruller, är man lite listig så är det inga problem.
Att det osar i köket när man fräser på bacon gör det ju med vilken fläktkåpa som helst med.
Jag har kört vår nu i flera månader och är hur nöjd som helst.
 
Düsseldorff
M Merkava skrev:
Bacon är väl kanske det som osar och sprätter mest av allt. Som sagt tidigare i tråden så är det inte bara att köra på som vanligt, alltså med fläkt ovanför. Man får tänka om lite, jag har t ex köpt ett sånt här stort universallock på IKEA till stekpannor. Lägger man på det med en liten glipa mot fläkten så är det inga problem. Samma med kastruller, är man lite listig så är det inga problem.
Att det osar i köket när man fräser på bacon gör det ju med vilken fläktkåpa som helst med.
Jag har kört vår nu i flera månader och är hur nöjd som helst.
Helt orimligt för mig att jag skulle "tänka om" vad gäller matlagning. Jag lagar ofta, mycket och länge. Behöver en bra spis och en bra fläkt. Skulle aldrig falla mig in att köpa en häll och verkligen inte en häll med inbyggd fläkt. Vad jag tycker om att köpa en häll med inbyggd fläkt från Ikea låter jag vara osagt...
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Nä det är ju inget tvång, tycker man att det rubbar cirklarna för mycket att lägga på ett lock så kanske man ska titta på andra alternativ. Det är som med allting, har man redan bestämt sig för att något är skit så blir det oftast så med.
 
AndemoreSchelin AndemoreSchelin skrev:
Vi köpte Ikeas häll med fläkt häromdagen. Tyvärr inte provat den än då köket inte riktigt är klart. Att dom fläktarna är sämre har man läst lite överallt men vi vill verkligen inte ha en stor fläkt hängandes från taket.

Har ni hunnit prova den än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.