Väldigt fint kök och fantastisk färg. :love:

Vi blir mycket inspirerade när vi precis nu håller på att riva ett gammalt kök.

Har för mig att det i den här tråden kom upp funderingar på vad som kan kallas platsbyggt och inte. Det kök vi river nu är nog att definiera som platsbyggt. Det finns egentligen inte några skåp utan allt är byggt på plats. Hyllplanen är spikade rätt genom väggen och så sitter det en list runt om där gångjärnen sitter fast. Platsbyggt kök under rivning med nakna träväggar, tomma hyllplan och en kvast vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket spik kan man säga...
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Inte helt enkelt att riva förstår jag :surprised:
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Inte helt enkelt att riva förstår jag :surprised:
Spikutdragaren är vårt bästa verktyg. :rofl:
 
  • Haha
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
A
Jiji Jiji skrev:
Väldigt fint kök och fantastisk färg. :love:

Vi blir mycket inspirerade när vi precis nu håller på att riva ett gammalt kök.

Har för mig att det i den här tråden kom upp funderingar på vad som kan kallas platsbyggt och inte. Det kök vi river nu är nog att definiera som platsbyggt. Det finns egentligen inte några skåp utan allt är byggt på plats. Hyllplanen är spikade rätt genom väggen och så sitter det en list runt om där gångjärnen sitter fast. [bild]
Mycket spik kan man säga...
Man behöver inte gå till gymmet iaf, man blir ju helt slut av att riva sådana kök.
 
  • Älska
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Idag monterar elektrikern alla uttag samtidigt som leverantören av bänkskivan är här och måttar/mallar.

Det är väldigt många saker att ta ställning till. Hur brett ska stänkskyddet vara? Hur höga kanter på bänkskivan? Hur mycket ska den sticka ut? Och hur gör vi för att spisen ska liva exakt med skåpen/bänkskivan?

Elektriker arbetar med installation i kök medan två personer diskuterar vid köksskåp och måttar för bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
Janetgorgis och 8 till
  • Laddar…
Q
Superfint, bra färgval.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Bra att se hur lång tid det REALISTISKT tar att bygga nytt kök. Inga två dagar som folk kan tro när de sett byggprogram på TV.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
B b8q skrev:
Bra att se hur lång tid det REALISTISKT tar att bygga nytt kök. Inga två dagar som folk kan tro när de sett byggprogram på TV.
Jag brukar tänka att det kostar minst ungefär lika mycket att montera köket (komplett med allt) som köket kostar, om köket är från IKEA. Har stämt ganska bra när jag och anhöriga har renoverat kök.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Idag monterar elektrikern alla uttag samtidigt som leverantören av bänkskivan är här och måttar/mallar.

Det är väldigt många saker att ta ställning till. Hur brett ska stänkskyddet vara? Hur höga kanter på bänkskivan? Hur mycket ska den sticka ut? Och hur gör vi för att spisen ska liva exakt med skåpen/bänkskivan?
Intressant att dessa frågor inte var lösta innan köket beställdes, när jag byggde kök var ju jag både beställare och utförare, så jag var väl extra petig att lösa alla frågetecken innan beställning och jag tror det bara var en enda sak som inte blev rätt (jag lade golvet med fris och lyckades läsa fel 1cm på ritningen så jag fick göra en liten justering på bänken. Men elen drogs infällt i väggen (likaså uttagen) innan köket sattes på plats, och belysningen i snickerier matchade med där jag placerat dosorna... Likaså var ju rostfri diskbänk och ekskivor matchade i bakkant och även mot lösningen vid fönstret i bänken... Men så la jag också jävligt många timmar på att planera det och den köksleverantör jag hade var otroligt tålmodig att fixa så allt matchade.

T TobiasStockholm skrev:
Jag brukar tänka att det kostar minst ungefär lika mycket att montera köket (komplett med allt) som köket kostar, om köket är från IKEA. Har stämt ganska bra när jag och anhöriga har renoverat kök.
Då blir det ju procentuellt sett billigare med ett platsbyggd, då det kostar mer än dubbelt mot ett IKEA... :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Intressant att dessa frågor inte var lösta innan köket beställdes, när jag byggde kök var ju jag både beställare och utförare, så jag var väl extra petig att lösa alla frågetecken innan beställning och jag tror det bara var en enda sak som inte blev rätt (jag lade golvet med fris och lyckades läsa fel 1cm på ritningen så jag fick göra en liten justering på bänken. Men elen drogs infällt i väggen (likaså uttagen) innan köket sattes på plats, och belysningen i snickerier matchade med där jag placerat dosorna... Likaså var ju rostfri diskbänk och ekskivor matchade i bakkant och även mot lösningen vid fönstret i bänken... Men så la jag också jävligt många timmar på att planera det och den köksleverantör jag hade var otroligt tålmodig att fixa så allt matchade.


Då blir det ju procentuellt sett billigare med ett platsbyggd, då det kostar mer än dubbelt mot ett IKEA... :)
Så är det ju absolut. Kanske monteringen kostar 25-50% av priset av ett platsbyggt kök? Kan det vara rimligt?
 
Har byggt runt 100 kök. Har ingen statistik men magkänslan säger att genomsnittsköket går på 170 timmar med alla skrån inräknat. Nästan alltid kommer det till prylar som inte ingår i själva köket, kan vara riva väggar/ byta golv/ slipa övriga golv etc. Låt säga 160 timmar i snitt är min gissning.
 
J JohanLun skrev:
Intressant att dessa frågor inte var lösta innan köket beställdes, när jag byggde kök var ju jag både beställare och utförare, så jag var väl extra petig att lösa alla frågetecken innan beställning och jag tror det bara var en enda sak som inte blev rätt (jag lade golvet med fris och lyckades läsa fel 1cm på ritningen så jag fick göra en liten justering på bänken. Men elen drogs infällt i väggen (likaså uttagen) innan köket sattes på plats, och belysningen i snickerier matchade med där jag placerat dosorna... Likaså var ju rostfri diskbänk och ekskivor matchade i bakkant och även mot lösningen vid fönstret i bänken... Men så la jag också jävligt många timmar på att planera det och den köksleverantör jag hade var otroligt tålmodig att fixa så allt matchade.


Då blir det ju procentuellt sett billigare med ett platsbyggd, då det kostar mer än dubbelt mot ett IKEA... :)
Jag är expert på att vilja bestämma saker efter hand, när jag ser hur det ser ut. Det är säkert inte det effektivaste. Elen drog vi dock innan köket sattes. Han var "bara" här och kopplade in dosorna idag.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag är expert på att vilja bestämma saker efter hand, när jag ser hur det ser ut. Det är säkert inte det effektivaste. Elen drog vi dock innan köket sattes. Han var "bara" här och kopplade in dosorna idag.
Haha, jag är nog lite tvärtom, vill ha allt klart i huvudet inkl alternativ scenarion. Nackdelen är att planeringsfasen tar tid, eller man inte får tummen ur. Att köra på blir saker gjorda men tenderar bli dyrare än de behövt. Bäst är väl de som vet vilka moment som måste klaffa och vilka man kan ta efter hand. Tyvärr tror jag den erfarenheten kommer efter många liknande projekt, så renoverar man bara ett hus kommer man kanske aldrig dit. :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Haha, jag är nog lite tvärtom, vill ha allt klart i huvudet inkl alternativ scenarion. Nackdelen är att planeringsfasen tar tid, eller man inte får tummen ur. Att köra på blir saker gjorda men tenderar bli dyrare än de behövt. Bäst är väl de som vet vilka moment som måste klaffa och vilka man kan ta efter hand. Tyvärr tror jag den erfarenheten kommer efter många liknande projekt, så renoverar man bara ett hus kommer man kanske aldrig dit. :)
Jag håller med @Marlen Eskilsson :love:.

Fast jag tror att jag är värre ändå, nu när det gäller typ fjärde huset. Jag orkar inte planera så mycket längre, det blir ändå en massa överraskningar, både vad gäller hus och livet i allmänhet. En övergripande idé och sen får det lösa sig lite efter hand. :crysmile:

Ingenjörer jag lever med tycker nog att det borde vara mer planering, men är inte villig att göra den så då blir det så här. :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag håller med @Marlen Eskilsson :love:.

Fast jag tror att jag är värre ändå, nu när det gäller typ fjärde huset. Jag orkar inte planera så mycket längre, det blir ändå en massa överraskningar, både vad gäller hus och livet i allmänhet. En övergripande idé och sen får det lösa sig lite efter hand. :crysmile:

Ingenjörer jag lever med tycker nog att det borde vara mer planering, men är inte villig att göra den så då blir det så här. :heart:
Haha, jag är ingenjör... Lite yrkesskadad är man väl. Viss utveckling sker ju genom experiment (DOE kallar vissa det väl) men det mesta sker ju ändå genom planering. Men, hus innehåller mycket överraskningar och jag misstänker även professionella "byggnadsingenjörer" (vilket jag inte är, jag rör mig närmare ettor och nollor, volt och ampere) går på många minor som fördyrar eller förändrar.

Men... Det är jättebra ni som gör så fina projekttrådar, då man kan följa dessa och lära sig undvika endel minor. Jag har ibland tänkt jag skulle lägga upp nån tråd, men då både exponerar jag hur långsamt jag egentligen framskrider och det är även ganska "personligt" att dela detta i sin helhet.... Så kudos till er som orkar, vågar och vill dela bilder, misstag och framgångar! :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.