Mikael_L
Maskintok skrev:
Så du har ingen förlust vid motorbroms?
alla elfunktioner slås av vid detta tillfälle?
Så då återregenerar den.. annars så blir det samma noll summe spel... ;)
Naturligtvis har inte laddningen 100% verkningsgrad, den ligger kanske något runt 85-95%, och det som i övrigt förbrukas i bilen är försumbart.
OK, kör man kupévärme eller AC just då börjar det ta några procent till, som får adderas till verkningsgradsförlusten.

Med en bränslebil blir förlusten dock 100%, inte 10%.

Du kan få en siffra, mitt BMS-system loggar allt möjligt.
Jag ser att 15% av laddningen av mina batterierna kommer ifrån regenerad energi, och alltså 85% kommer från vägguttaget.
Skulle elbilen fungerat som en bränslebil så skulle jag även behöva tanka dessa 15%, då bränslebilen inte kan göra om rörelseenergi till bensin eller diesel, utan det blir endast värme någonstans.

Och detta gäller min körning, med typ 70% landsväg, där bromskraftsåtervinning inte sker.
Körde jag ren stadstrafik så skulle nog återvinning kunna närma sig 50% antar jag.
Någon annan med elbil här kanske kan ange en siffra?


Edit:
Jag tror dock inte att elbil är något för dig riktigt än, Maskintok. Men kanske om något enstaka år, det händer mycket nu.
Ja samma gäller Wildeside, Nerre och en massa andra, som använder sina fordon på sätt som dagens elbilar och laddinfrastruktur inte kan möta.

Men alltfler kommer det passa för, allteftersom utvecklingen går vidare.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
wildeside
A Alexn72 skrev:
Du kör väl dit med din vanliga fossilbil.
Min nissan leaf kan ladda 20kw vid bogsering och då är ni dessutom på väg mot ett mål under tiden.
Säg att ni behöver köra 3mil till er destination. Du behöver då ladda i ca 6kwh från ditt elverk vilket tar ca 30min.
Sen ska dessa 3 mil köras.
Bogserar man så har ni kommit 1.5mil och fått laddat in runt 10kwh och då är där bara 1.5mil kvar att köra...

Eller varför inte.... bogsera 1 mil sen klarar elbilen sig själv på den uppladdade energin.
Hur ska jag få med mej 2 bilar menar du?
Känner en skepsis till att bogsera i typ 100 km i timmen.
Lite svårt att få med elverket som står på släpet 2,5 ton om jag åker elbil.
Jag har tittat på alternativet transportbilar med dom lyckas bara att prestera 10-15 mil på en laddning, vilket blir ohållbart om man ska åka 50 mil enkel resa för att jobba.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Låter som man jämför Nokia 3110 med samsung galaxy 9....
Båda är telefoner..
Ehh..va?
 
wildeside wildeside skrev:
Hur ska jag få med mej 2 bilar menar du?
Känner en skepsis till att bogsera i typ 100 km i timmen.
Lite svårt att få med elverket som står på släpet 2,5 ton om jag åker elbil.
Jag har tittat på alternativet transportbilar med dom lyckas bara att prestera 10-15 mil på en laddning, vilket blir ohållbart om man ska åka 50 mil enkel resa för att jobba.
varför ska du få med dig 2 bilar?
Du kör en bil till ditt jobb, förslagsvis en stor sak med minst 400hk diesel eller bensin;)
En elbilsägare har lyckats tömma batteriet helt, du kommer dit, kopplar på bogserlinan och börjar bogsera i runt 30-50kmh( vet inte var du fick 100ifrån?)
 
A Alexn72 skrev:
Den versionen han kör är inte totalt självkörande.
Den stänger inte bara av sig utan varnar först med både ljud och meddelande.
Dessutom tillåter den inte att starta självkörning om sensorerna är smutsiga
Dessutom är den inte idag programmerad att klara halka. Så vi får nog börja med att bedöma den på vad den ska klara...
Nej det är den inte, och ingen annan Tesla heller, för det finns idag ingen bil som är totalt självkörande oavsett vad de marknadsförs som.

Läs gärna;
https://www.vibilagare.se/nyheter/teslas-kunder-testar-ofardig-autonom-teknik-inte-okej

Citat ”Selika Josiah Talbott, en universitetsprofessor i Washington, D,C. som studerar självkörande bilar, liknar i en intervju med konsumentorganisationen Consumer Reports bilens system med en rattfyllerist.
– Den vinglar till höger och den vinglar till vänster, säger hon, och fortsätter:
– Medan högersvängarna ser bra ut är vänstersvängarna nästan vilda.”

eller;
” …under samma åktur skrapade den också i en buske, la sig i fel fil efter en korsning och satte vid en tidpunkt kurs rakt mot en parkerad bil.”

Jag vidhåller att system har en bra bit kvar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
wildeside wildeside skrev:
Hur ska jag få med mej 2 bilar menar du?
Känner en skepsis till att bogsera i typ 100 km i timmen.
Lite svårt att få med elverket som står på släpet 2,5 ton om jag åker elbil.
Jag har tittat på alternativet transportbilar med dom lyckas bara att prestera 10-15 mil på en laddning, vilket blir ohållbart om man ska åka 50 mil enkel resa för att jobba.
Nej, naturligtvis kan du inte ha elbil och planera resor att bogsering ska vara en del.
Bogsering, med eller utan laddning, är som vanligt en nödåtgärd, som tas till när något oförutsett skett. Dvs med flera års mellanrum för de flesta bilägare.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ehh..va?
du jämför 2 olika bilar som är helt åtskilda i vad de förväntas klara, vad de är byggda att klara och framför allt vilken programvara de har och hur den förväntas uppdateras.
 
S Styrman_jansson skrev:
Nej det är den inte, och ingen annan Tesla heller, för det finns idag ingen bil som är totalt självkörande oavsett vad de marknadsförs som.

Läs gärna;
[länk]

Citat ”Selika Josiah Talbott, en universitetsprofessor i Washington, D,C. som studerar självkörande bilar, liknar i en intervju med konsumentorganisationen Consumer Reports bilens system med en rattfyllerist.
– Den vinglar till höger och den vinglar till vänster, säger hon, och fortsätter:
– Medan högersvängarna ser bra ut är vänstersvängarna nästan vilda.”

eller;
” …under samma åktur skrapade den också i en buske, la sig i fel fil efter en korsning och satte vid en tidpunkt kurs rakt mot en parkerad bil.”

Jag vidhåller att system har en bra bit kvar.
Den artikeln är fullständigt irrelevant.,,. det är inte en programversion klar för allmänheten. det är en testversion...

Betaversion...
"En betaversion är inom programvaruutveckling ett datorprogram eller ett datorsystem som fortfarande är under utveckling, men har nått en så pass stabil status att man anser att den uppfyller merparten av de (be)ställda kraven. Betaversion innehåller buggar och/eller kan vara något ofullständig. Programmet släpps till utomstående användare, som testar produkten, rapporterar fel och brister och lämnar önskemål om saknade funktioner till utvecklingsteamet, som gör förbättringar som sedan släpps i den slutliga produkten."
 
Mikael_L
Sen kommer det knappast troligt vara lika billiga driftkostnader för elbil i framtiden som nu.
Skattefrälset försvinner troligen när tillräckligt många har elbil.
Och elpriser lär stadigt stiga. Det kan möjligtvis hända att det ibland kommer bli lika dyrt (eller billigt) som avgasbil.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
A Alexn72 skrev:
varför ska du få med dig 2 bilar?
Du kör en bil till ditt jobb, förslagsvis en stor sak med minst 400hk diesel eller bensin;)
En elbilsägare har lyckats tömma batteriet helt, du kommer dit, kopplar på bogserlinan och börjar bogsera i runt 30-50kmh( vet inte var du fick 100ifrån?)
Jag åker oftast ensam till arbetsplatsen jobbar 1-2 dagar åker sedan till nästa plats, så jag förstår inte hur jag ska få elbilen till arbetsplatsen för att ladda den.
Är det någon annans elbil så kan jag säkerligen bjuda på laddningen från elverket.
Sällan jag kör under 100 km i timmen mellan arbetsplatserna så det är lite vanskligt att bogsera någon elbil känner jag.

Jag har konstaterat att för min verksamhet så är inte elbil i någon form användbar och det ser inte ut som utvecklingen av elbilen hinner lösa min situation innan jag säljer verksamheten.
 
Det är tydligt hur de flesta kommentarer fastnar i tekniksnack och andra former som följer det mönster de lärt sig tänka och prata. Bekvämt och precis som vanligt handlar det bara om att projicera sin identitet. Som om frågeställningen är på samma nivå som valet av skruvdragare eller något fotbollslags problem eller möjligheter. Hela tänket är så fast i lådan att det är smärtsamt att se.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Ahhh... du menar... Att fossilbilen laddar 12v batteriet..... en vanlig generator på en modern fossilbil är på 12v och 100a. Det ger hela 1,2kw bromskraft.... hoppas du har lång tid på dig att bromsa :crysmile:
Dessutom klarar bara batteriet av att ta emot runt 0,5kwh i absoluta bästa tänkbara scenario
Elbilen bromsar enbart med motorn och då i nissan leaf fallet med 20kw....
Jo då. jag kör inte tesla;)
så det är ingen nyexaminerad körkorts nisse..
Varför tror du att jag kör Volvo från 1994?
enkelheten slår allt.. även en gas galning som teslan... Och den slår även teslan i miljöhänsyn ..:cool:;)
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Naturligtvis har inte laddningen 100% verkningsgrad, den ligger kanske något runt 85-95%, och det som i övrigt förbrukas i bilen är försumbart.
OK, kör man kupévärme eller AC just då börjar det ta några procent till, som får adderas till verkningsgradsförlusten.

Med en bränslebil blir förlusten dock 100%, inte 10%.

Du kan få en siffra, mitt BMS-system loggar allt möjligt.
Jag ser att 15% av laddningen av mina batterierna kommer ifrån regenerad energi, och alltså 85% kommer från vägguttaget.
Skulle elbilen fungerat som en bränslebil så skulle jag även behöva tanka dessa 15%, då bränslebilen inte kan göra om rörelseenergi till bensin eller diesel, utan det blir endast värme någonstans.

Och detta gäller min körning, med typ 70% landsväg, där bromskraftsåtervinning inte sker.
Körde jag ren stadstrafik så skulle nog återvinning kunna närma sig 50% antar jag.
Någon annan med elbil här kanske kan ange en siffra?


Edit:
Jag tror dock inte att elbil är något för dig riktigt än, Maskintok. Men kanske om något enstaka år, det händer mycket nu.
Ja samma gäller Wildeside, Nerre och en massa andra, som använder sina fordon på sätt som dagens elbilar och laddinfrastruktur inte kan möta.

Men alltfler kommer det passa för, allteftersom utvecklingen går vidare.
Nej det kommer inte att vara något för min del alls... Så länge som det är el funktioner som en massa dravel... Som t, ex självkörning, självbromsande...
hastighetskontroll, massa lampor som ska lysa för allt och inget... Det är allt sånt här man har fått reda upp och rättat till i moderna bilar som gjort att motstånd finns till el och kablar..

Det är säkert trevligt när det är nytt men fan inte när åldern tar ut sin rätt med vägsalt och rost... ;):p

Eller är det tänkt att vi inte ska renovera dessa utan bara köpa nya konstant? :thinking:

några saker till..

Jag har 400.000 kr i lån... På min fastighet.
16 ha skog 8 ha åker..
Varför skulle jag ta ett eller flera lån för att köpa elbilar?
Och inte baka in amorteringen i vad dessa kostar att äga och köra?
:thinking:låter som just status och nippon pippon grejer... Med en verklighet som jag absolut inte delar... ;)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Det är svårt att följa en sån här tråd om man kommer in någon gång då och då. Ibland är det skoj att läsa all aggressivitet men man tröttnar snart.
Den ursprungliga frågan handlade om vägarnas underhåll och om elbilar kommer att öka belastningen och hur skattepengar används för att hålla vägarna i skick.
Den största delen av vägnätet i landet sköts av vägsamfälligheter som ofta har bidrag från staten enligt en fast taxa - i vår samfällighet står det för ca 20% av de verkliga kostnaderna - resten betalar vi själva - men då har vi inte eller några potthål och korrugeringar. Statens egna vägar sköts ju enligt långsiktig plan och med de resurser som våra politska organ ställer till förfogande.
Att fossil energi är på väg ut är väl helt klart och behöver knappast diskuteras - inte ens oljebolagen tror på det längre (utom möjligen Lundin oil) - dock kommer fossil energi att användas under lång tid framåt men CO2 kompenseras genom andra åtgärder. Det är ju nettoutsläppen som är intressanta. Fossil energi kommer att bli dyr eftersom just kompensationen kostar.
Slitage på vägar kommer antagligen att minska då självkörande elbilar kommer att ta över och då minskar belastningen på underlaget eftersom de kör bättre än medelbilisten. Vi kommer också att köra mindre bil eftersom energin kommer att bli dyrare varför kollektiva lösningar blir intressantare. Glesbygd där bil blir enda alternativet måste subventioneras om man vill ha några som bor där - men då ska också levnadskostnader i stort räknas in. I framtiden kommer laddning/batteribyte att kunna göras på oerhört många ställen - men framför allt hemmavid med bilar som kan köra 50+ mil på en laddning - tror det är mycket få även i glesbygd som kör mer än det varje dag (körsträcka över 10 000 mil per år). inköpskostanden för en ny elbil kommer att sjunka radikalt över tid - var glad över att de som har råd redan nu köper en vilket ger resurser för att öka produjktionen så att den blir effektivare.
Man brukar säga att det enda vi inte kan förutsäga något säkert om är framtiden. Kanske kommer man att kunna fånga in CO2 i framtiden, kanske kommer det att komma nya batterier/sätt att lagra energi, osv. Men riskerna med att inte göra drastiska åtgärder mot CO2 utsläpp redan nu är för stora för att vänta in de nya uppfinningarna.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen kommer det knappast troligt vara lika billiga driftkostnader för elbil i framtiden som nu.
Skattefrälset försvinner troligen när tillräckligt många har elbil.
Och elpriser lär stadigt stiga. Det kan möjligtvis hända att det ibland kommer bli lika dyrt (eller billigt) som avgasbil.
Finns chanserna så kommer det som du skriver säkert att bli så.. Vilket i sig är en lite otrevlig sak...

borde finnas någon form av stopp på hur mycket de folkvalda kan lägga på i avgifter och skatter... :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.