Jonas Persson
Demmpa Demmpa skrev:
På 90-talet fick jag (vi) sexsiffrigt nummer, 55xxx blev 565xxx, detta genomfördes troligen över hela landet, på vissa stationer lades det till en siffra i början.
Det verkade variera om alla nummer blev längre eller inte. T ex vill jag påstå att 08/1n nn nn fortfarande bara är sexsiffrigt.

Sammantaget var allt mekaniskt och minst sagt hårdkodat.
 
Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var LM Ericssons 500-väljare som var basen i hela Svenska telenätet, nästan helt utan konkurrens mellan 1924 och början på 80-talet.
[länk]
Då farsan var televerkare så har jag tillbringat mina timmar (vid skollov) i telefonstationer och hört knattret från dessa.
En mycket klurig konstruktion som fungerade i många årtionden. Att kunna se hur armen följde telefonens sifferskiva siffra efter siffra var fascinerande.

Finns växlarna kvar på Telemuseet i Stockholm eller har de som så mycket annat gömts undan i något lager?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varje telestation har/hade en fast telefon, alla slutade på samma nummer, tex 0485-5(6)5x99, har glömt tredje siffran från slutet. (Fick jag reda på när jag 2005 jobbade som teletekniker efter Gudrun.)
99nr hadde jag glömt, men det var som vpl på sent 80tal jag kom i kontakt med dem
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte att det oftast var så även förr? ;) Fast möjligen inte när man ringde sin bästa kompis och hoppades att hans syrra skulle svara... :oops::love:
Hm, man ville kontakta en person som befann sig på en viss plats (förhoppningsvis). Att just den personen svarade var inte givet.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En nolla betydde att det var riks, numret var inte i din växel. En efterfäljande trea och du kom till Göteborgstrakten, en fyra för Skåne och åtta eller sju Stockholm. Efter sjuan kom en siffra som pekade ut växlar i kranskomuner i Stockholmstrakten (0753, 0760).
Stockholm hade från början 010 (sen kan man följa stigande riktnummer som en orm genom landet) men fick tidigt byta till 08 (och 07xx antar jag), då systemet var byggt för max niosiffriga nummer och man såg att man behövde mer än sex siffror inom riktnummerområdet.

Gamla Stockholmsnummer, som Vasastans 3-serie minner fortfarande om 010-tiden, som jag själv inte minns. I den mån nu Vasastan har kvar sina sexsiffriga nummer; själv har jag glömt alla telefonnummer utom de egna som hålls i minnet då de måste fyllas i ibland när någon byggt osmarta formulär och man måste skriva i saker själv som datorn (google) egentligen vet åt en.
 
Maria T
trähandtag trähandtag skrev:
En sak som numera är borta är Ekströms, creme brulle, på ca halvliters förpackning.
det vara att hälla upp och baka i ugn, sedan bränna av med socker. Smidigt som tusan.
Ahhhh, Ekströms citronfromage av pulver, bara blanda med vatten och låta stelna. Gjort av alla upptänkliga
E-nummer men så himla gott!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
I och med automatiseringen fungerade det inte med olika långa nummer utan alla fick samma längd.
Demmpa Demmpa skrev:
På 90-talet fick jag (vi) sexsiffrigt nummer, 55xxx blev 565xxx, detta genomfördes troligen över hela landet, på vissa stationer lades det till en siffra i början.
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det verkade variera om alla nummer blev längre eller inte. T ex vill jag påstå att 08/1n nn nn fortfarande bara är sexsiffrigt.
Än idag finns det både fem, sex och sjusiffriga nummer i Sverige. Kanske längre nummer än så till och med. Att alla nummer någonsin skulle haft samma längd kan inte stämma.

Bild på kontaktinformation till Handelsbanken i Lycksele med telefonnummer i olika format.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Än idag finns det både fem, sex och sjusiffriga nummer i Sverige. Kanske längre nummer än så till och med. Att alla nummer någonsin skulle haft samma längd kan inte stämma.

[bild]
Ja, lokala bankkontor fanns ju förut ;)!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Ahhhh, Ekströms citronfromage av pulver, bara blanda med vatten och låta stelna. Gjort av alla upptänkligaE-nummer men så himla gott!
Och för att undvika fatala missförstånd måste jag påpeka att denna produkt lever i högönsklig välmåga och inte på minsta sätt är bortglömd.

Ekströms citronfromage förpackning på en webbsida med produktinformation och inköpslänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skärmdump av Citronfromage från Ekströms, 80g, listad på City Gross för 18,95 SEK.

För övrigt förmodar jag att påhoppen om E-nummer från @Maria T måste bero på hennes relation med tillverkaren av någon konkurrerande produkt för vad jag kan se innehåller den gula sörjan enbart ett litet E-nummer... :rofl::crysmile::p

Ingredienslista för en produkt med socker, gelatin och emulgeringsmedel E472a framhävt, totalt 2% citronjuice.
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och för att undvika fatala missförstånd måste jag påpeka att denna produkt lever i högönsklig välmåga och inte på minsta sätt är bortglömd.

[bild]

[bild]

För övrigt förmodar jag att påhoppen om E-nummer från @Maria T måste bero på hennes relation med tillverkaren av någon konkurrerande produkt för vad jag kan se innehåller den gula sörjan enbart ett litet E-nummer... :rofl::crysmile::p

[bild]
Det är åtminstone två e-nummer, bara det att man valt att skriva ut namnet istället för numret. Citronsyra har nummer E330.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En mycket klurig konstruktion som fungerade i många årtionden. Att kunna se hur armen följde telefonens sifferskiva siffra efter siffra var fascinerande.

Finns växlarna kvar på Telemuseet i Stockholm eller har de som så mycket annat gömts undan i något lager?
"This museum is(not) obsolete" har gjort en hel del videos på det senaste om telefonväxlar, vet inte om UK hade samma system som här, men kul är det!

Samma person som driver museumet är "Look mum no computer"
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Det är åtminstone två e-nummer, bara det att man valt att skriva ut namnet istället för numret. Citronsyra har nummer E330.
Skönt att man inte är ensam Besserwisser här. :crysmile::p Du verkar dock ha glömt bort att markera din titel. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Bassrunner och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Än idag finns det både fem, sex och sjusiffriga nummer i Sverige. Kanske längre nummer än så till och med. Att alla nummer någonsin skulle haft samma längd kan inte stämma.
Det var inte det jag menade, men inom ett riktnummer är de oftast lika långa. Men det finns även där undantag, t ex 08-1n nn nn där övriga har sju eller åtta siffror. Det är därmed olika växlar.

Idag finns det inte samma (mekaniska)begränsningar för var i Sverige ett nummer finns. Enda begränsningen är var i trädet (växel) med alla nummer du befinner dig. Tänk så här, hur vet växeln att du vill komma till 08-1234 56 och inte 08-1234 567. Hur vet växeln att du bara är långsam med att slå den sista sjuan och därmed inte klar? Därför kan inte båda dessa nummer finnas, antingen är serien sexsiffrig eller sjusiffrig.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det var inte det jag menade, men inom ett riktnummer är de oftast lika långa.
Då hänger även jag med. :)
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
så här såg förpackningen ut!
Förpackning av Ekströms Crème Brulée med texten 'Nyhet' och bild på en skål med dessert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.