När man inte får köra sin bil själv, ska jag gräva min grav.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Absolut måste detta till också. D.v.s. man angriper det från två håll. Både fordonet och infrastrukturen.
Sedan får man ju fråga sig om det ska bli förbjudet att köra bil själv? Det finns ju trots allt många som har det som hobby eller iaf tycker om det. Är det rätt att ta ifrån dem den möjligheten?
Jag är inte främmande för det. Jag ser säkerhet på vägarna som viktigare än individernas rätt att nöjesåka.

Jag kan faktiskt tänka mig att det i en inte alltför avlägsen framtid kommer att vara ett krav på vissa vägar. Exempelvis större motorvägar.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
jovisst bara det är med i kalkylen så är det helt ok för min del..
men många vet inte om att dessa saker drar ström.. Utan blir förvånade när batteriet är tomt... ;)
Varför ska dessa system dra ström när fordonet inte körs?
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men när jag tog körkort stod det i teoriboken att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna, det gör det nog inte längre eller skiter folk i den regeln. Men nu kan det då vara på plats med lite teknik. Sensorer på så att det inte går att köra så nära att man inte hinner stanna. Tycker mig minnas att det har prövats. Det blir egentligen som självbromsande men med mer distans.
Sett med skygglappar en ganska bra tanke. Men sedan var vi tillfällen när det kan gå att rädda en potentiellt farlig situation genom att minska avståndet till bilen framför eller kanske till och med klämma sig in mellan två bilar på en tvåfilig väg.

Sen har vi det här med halka och även vattenplaning. Bilen måste då konstant på något sätt bedöma aktuell bromssträcka med hänsyn till väggreppet.

Det senaste har jag faktiskt varit med om och gjort själv. Det var en mindre lastbil bakom som pga halka inte fick stopp på bilen vid ett rödljus. Jag lyckades i sista sekund och med hjärtat i halsgropen klämma in fronten på min bil mellan två filer/bilar och undvek med en halvmeters marginal att få last bilen i baken.
 
S Styrman_jansson skrev:
Fast det kan väl inte vara så svårt att föreställa sig?

Det springer upp ett rådjur på vägen och tätt bakom dig ligger en timmerbil. Kanske bättre att ta rådjuret än att få en timmerbil i baken? Eller rent av bättre att styra undan?
Låter som du missat att tesla faktiskt undviker faran på de sätt som är lämpliga, den kan även accelerera om den är på väg att bli påkörd bakifrån.
 
A
R RoAd skrev:
Det kan ju vara en väldigt bra funktion i en situation där det plötsligt dyker upp ett hinder framför bilen. Exempelvis ett barn som rusar ut i vägen. Reaktionstiden är i praktiken noll i ett sådant system jämfört med människans ca 200ms.

Så nej, inte för att jag vill det.

Är det fler, liknande, saker som du inte heller vill ha? ABS, antisladd? Lane assist vågar jag inte ens fråga om :)



Du skrev i #275: "självbromsande mm finns ju de med... Varför skulle man vilja ha en sådan..? sluta kör överhuvudtaget..."

Jag frågade i #303: "Att du ifrågasätter varför man skulle vilja ha en bil som själv undviker att köra in i något går över mitt förstånd."

Du svarar något superluddigt i #334

Varpå jag återigen i #342 frågar: "Jag undrar fortfarande varför du tycker det är dåligt att en bil bromsar av sig självt om den detekterar ett hinder"

Då svarar du helt plötsligt, i #346: "vet jag inte att jag har skrivit.. :thinking: har inte uttryckt mig alls i den frågan.."

Har det blivit för många Arboga idag eller ;)
Nej har inte druckit alls.. har du?
Men nej jag svarade på ett inlägg..
Och om man nu inte vill styra eller bromsa själv... Så tycker jag att man bör låta bli att köra bil överhuvudtaget.

Nej jag vill inte ha självbromsande..
Om andra vill det, kul för dem... Där av frågan..

har du jobbat som bilmekaniker?
Isåfall skulle du vetat varför inte mekaniker tycker om sensorer...
 
R
Marike Marike skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men när jag tog körkort stod det i teoriboken att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna, det gör det nog inte längre eller skiter folk i den regeln. Men nu kan det då vara på plats med lite teknik. Sensorer på så att det inte går att köra så nära att man inte hinner stanna. Tycker mig minnas att det har prövats. Det blir egentligen som självbromsande men med mer distans.
Det är redan verklighet i många bilar, bl.a. min, redan idag. Aktiverar jag automatisk avståndshållning så följer bilen framförvarande fordons hastighetsförändringar och jag behöver inte riskera att hamna för nära för att det plötsligt började gå långsammare.

Skulle alla bilar använda den tekniken skulle den "gummibandseffekt" som ofta uppstår med många bilar på rad kunna minskas eller helt elimineras.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Sittställning
S Styrman_jansson skrev:
Sett med skygglappar en ganska bra tanke. Men sedan var vi tillfällen när det kan gå att rädda en potentiellt farlig situation genom att minska avståndet till bilen framför eller kanske till och med klämma sig in mellan två bilar på en tvåfilig väg.

Sen har vi det här med halka och även vattenplaning. Bilen måste då konstant på något sätt bedöma aktuell bromssträcka med hänsyn till väggreppet.

Det senaste har jag faktiskt varit med om och gjort själv. Det var en mindre lastbil bakom som pga halka inte fick stopp på bilen vid ett rödljus. Jag lyckades i sista sekund och med hjärtat i halsgropen klämma in fronten på min bil mellan två filer/bilar och undvek med en halvmeters marginal att få last bilen i baken.

Det där hade ju varit roligare om bilarna i hela bilden kommunicera med varandra, alla kan röra sig som ett, din bil hade fått sig från bilen bakom långt innan du själv insett något... Kanske kanske i en inte allt för avlägsen framtid så får vi se något sånt
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Varför ska dessa system dra ström när fordonet inte körs?
skrev jag det?
:thinking:eller har ni lyckats att missförstå något som inte är skrivet.. grattis...
Annars var det under körning jag avsåg..

Och ni undrar om det är jag som druckit... :thinking:
hur vill ni att jag ska tolka den frågan?
trams eller påhopp? :thinking:
 
Sittställning
Maskintok skrev:
skrev jag det?
:thinking:eller har ni lyckats att missförstå något som inte är skrivet.. grattis...
Annars var det under körning jag avsåg..

Och ni undrar om det är jag som druckit... :thinking:
hur vill ni att jag ska tolka den frågan?
trams eller påhopp? :thinking:

Haha har du kommit till insikt och frågar andra hur du bör reagera, äntligen fattar du att ditt egna sätt inte fungerar så bra ;) kanske du behöver några sensorer som rengör sig själv.
 
R
Maskintok skrev:
Nej har inte druckit alls.. har du?
Men nej jag svarade på ett inlägg..
Och om man nu inte vill styra eller bromsa själv... Så tycker jag att man bör låta bli att köra bil överhuvudtaget.

Nej jag vill inte ha självbromsande..
Om andra vill det, kul för dem... Där av frågan..

har du jobbat som bilmekaniker?
Isåfall skulle du vetat varför inte mekaniker tycker om sensorer...
Ok, ska jag tolka det som att du är mot alla dylika hjälpmedel i bilar? Det ska vara svårt och en utmaning att manövrera sitt fordon? En riktig karl reder sig själv eller något i den stilen?

Jag är glad att de flesta inte delar din åsikt utan välkomnar säkerhetshöjande funktioner. Jag hade exempelvis inte velat köra en bil idag som saknar ABS och antisladd.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
När man inte får köra sin bil själv, ska jag gräva min grav.
Du har 2 som verkar vara villiga och ivriga att det ska ske inom en snar framtid... ;)
 
R
Maskintok skrev:
skrev jag det?
:thinking:eller har ni lyckats att missförstå något som inte är skrivet.. grattis...
Annars var det under körning jag avsåg..

Och ni undrar om det är jag som druckit... :thinking:
hur vill ni att jag ska tolka den frågan?
trams eller påhopp? :thinking:
Hur blir batteriet tomt om fordonet körs och generatorn m.a.o. laddar det?
 
A
Sittställning Forlowt skrev:
Haha har du kommit till insikt och frågar andra hur du bör reagera, äntligen fattar du att ditt egna sätt inte fungerar så bra ;) kanske du behöver några sensorer som rengör sig själv.
Nä inte alls.. Men på den nivån som ni läser och tolkar.. Så verkar nästan det behövas både det ena och det andra...
 
Sittställning
Maskintok skrev:
Nä inte alls.. Men på den nivån som ni läser och tolkar.. Så verkar nästan det behövas både det ena och det andra...
Haha jag gillar dig för jag tänker att du skriver mycket med glimten i ögat... Men ibland undrar jag om du är helt seriös eller om du bara vill retas.

Jag läser vad du skriver men du skriver inte vad du menar verkar det som, det eller så vinklar du allt i efterhand för att det ska passa ditt argument.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.