Hej på er functuraägare!
Har nån koll på bärighet i takkonstruktionen? Överväger solceller nästa år..
Hur ser era elräkningar ut förresten?
Vi har pool och spa iof men i år går vi mot 28.000 kilowatt för året..
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Hej på er functuraägare!
Har nån koll på bärighet i takkonstruktionen? Överväger solceller nästa år..
Hur ser era elräkningar ut förresten?
Vi har pool och spa iof men i år går vi mot 28.000 kilowatt för året..

För tidigt för mig att svara på tyvärr. Men den beräknade är låg.
Men så har vi ej pool.
Nyhet i huset är torktumlare och luft/vatten med elpatron samt laddare till bilen.
Kan tänka mig vi kommer öka på en del.

Ang. Taket så tror jag det är stabilt i varje fall, nästan alla på gatan här (inklusive jag) har lagt tak ovanpå tak.
 
Vägghängt uppvärmningselement med termostat märkt NOBO, i ett gammalt förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterat element i ett förråd med termostat, i behov av identifiering och prisuppskattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet vad för element detta är.
Skulle vilja veta kostnad. Jag har det i förrådet där tanken stått förut. Förrådet är kopplat till vidbyggt garage. Förbereder för vintern nämligen. Tänker kostnad kontra installation av annat.
 
El som el, kostar lika mycket ett värma upp med ett annat element
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
El som el, kostar lika mycket ett värma upp med ett annat element
Jo men det skulle kanske vara värt att veta hur starkt elementet är, vad det drar, dess specs...jag har nämligen ingen aning.
Sedan därtill ställa det mot att hitta en annan lösning (behöver inte vara el)
 
Det har en termostat så ställ den på önskat värde, den går igång då. Vad har ni för uppvärmning i resten av huset?
 
  • Gilla
Undertaker
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det har en termostat så ställ den på önskat värde, den går igång då. Vad har ni för uppvärmning i resten av huset?
så långt är jag med, den är igång.
Jag vill veta specsen så jag vet ungefär vad den kostar så jag kan jämföra med andra alt som kan fungera bättre.

I övriga huset har jag precis fått igång min luft/vatten, leker lite mer kurvan till den, det har varit lite struligt första månaden, men nu börjar vi få ordning. Det blir väl varmt i huset, men aning kalla golv i utkanterna (där inte luften når lika snabbt). Jungahusen är som sagt lite speciella, men allt är original
 
U Undertaker skrev:
så långt är jag med, den är igång.
Jag vill veta specsen så jag vet ungefär vad den kostar så jag kan jämföra med andra alt som kan fungera bättre.

I övriga huset har jag precis fått igång min luft/vatten, leker lite mer kurvan till den, det har varit lite struligt första månaden, men nu börjar vi få ordning. Det blir väl varmt i huset, men aning kalla golv i utkanterna (där inte luften når lika snabbt). Jungahusen är som sagt lite speciella, men allt är original
Du får väl skruva loss det och kolla baksidan, där brukar det stå specifikation.
Blir ju en kostnad att dra fram rör om det är svåråtkomligt, så då kanske el är att föredra ändå. Finns ju oljefyllda elelement också som inte blir så heta i ytan (vad jag förstått) om det finns risk att någon bränner sig på det (barn...).
 
T Tooth skrev:
Du får väl skruva loss det och kolla baksidan, där brukar det stå specifikation.
Blir ju en kostnad att dra fram rör om det är svåråtkomligt, så då kanske el är att föredra ändå. Finns ju oljefyllda elelement också som inte blir så heta i ytan (vad jag förstått) om det finns risk att någon bränner sig på det (barn...).
Inga barn och det står i förrådet, separat från hus.
Vi är sällan där (just nu). Det ska bli gym där nästa säsong. Men då ska vi fixa all fukt i tak o vägg som blev med läckor, måla om det spacklade golvet osv.
Men just nu vill jag bara att när det blir kallt så ska inte mina gasburkar (färgspray osv.) ska explodera eller typ möbler/elektronik bli dåliga.
 
Hej på er functurahusägare!
Hur har vintern varit med alla höga elpriser?
Vi fick 10.000 för dec och 4800 för nov. Tänker mest på hur er uppvärmning fungerat i ett kallare klimat?
Häls Andreas
 
tror vi hamnade på 3300 och 6600 ca när man kopplar ihop förbrukning med elnät.
Då har vi haft mellan 1500-2000 i förbrukning. Inte så farligt som jag trodde, men fortfarande aningen smärtsamt.
Varmt och skönt har det varit, lite väl ljudligt dock. Fläkten i huset verkar visserligen fungera, men undrar om det inte är så att den börjar bli gammal och ska fixas/bytas. Den drar säkert en del ström också!
 
Vi har faktiskt bytt ut fläkten..Håller med, den drar nog lite. Vi överväger också att börja mäta strömmen vad allt drar för att få lite mer koll. Börjar komma en del intressanta lösningar för sånt
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Vi har faktiskt bytt ut fläkten..Håller med, den drar nog lite. Vi överväger också att börja mäta strömmen vad allt drar för att få lite mer koll. Börjar komma en del intressanta lösningar för sånt
Hur bytte ni?
Vilken lösning blev de.
Thermia sa till mig att den ska köras 24/7 då elementet i är på ca 25 grader o fläkten kommer fördela der i hela huset. Stämmer me ritningen. Men jag tänker att det måste la gå att få samma effekt utan just den fläkten osv.
Hur har ni gjort ?
 
Vi bytte till en annan och den är ställbar. Alltså det är ett vred man vrider på. Den är inte avstängd nu såklart men går på rätt så låg hastighet ändå
 
  • Gilla
Undertaker
  • Laddar…
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Vi bytte till en annan och den är ställbar. Alltså det är ett vred man vrider på. Den är inte avstängd nu såklart men går på rätt så låg hastighet ändå
Något sådant låter ju toppen, kan man ställa ned när man sover t.ex.
Vi har vår vägg/vägg med sovrum och inuti tvättstuga, just nu verkar isolering samt fläkten kanske haft några år för mycket.
Vad kostade detta byte?
Vem utförde det åt er, jag letar alternativ så det vore jättekul att få tips.
Så länge man har någon form av fläkt så kommer den att flytta värmen i huset/isoleringen så ställbar vore ju givetvis brilljant (eller slå av den under vår/sommar om tempen är ok). Sen skulle de bli ordentligt kallt kan man köra på hårdare, lär säkert spara en del ström också, eftersom den som är original här (från asea) säkert inte är energieffektiv sett ur dagens grejer.
 
  • Gilla
LullLull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.