A Alexn72 skrev:
Med den logiken så går din dator på kol.
Om Sverige producerar mer än sin totala förbrukning så blir din logik fel. Vad gör det mer rätt att köra på bensin än kol är jag dock nyfiken på.
Men jag håller med dig i en sak.... Sverige ska inte stänga någon kärnkraft utan konkurrera ut så mycket kol och fossilt som de går...
Sveriges elnät är inte statisk och enhetlig. Totalt kanske vi går plus., Men helt klart att vi importera smutsig el under året.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
wildeside
Sverige eldar även olja för att producera el periodvis.
Smart att stänga kärnkraftsverk och elda olja.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Marike
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
A Alexn72 skrev:
Med den logiken så går din dator på kol.
Japp, det stämmer också.

Men det blir tydligare i fallet med mitt bilbyte, när jag bytte från olja, till en viss mängd el som inte redan användes i energisystemet, utan blev en ny energikonsument. Den energin tas någonstans ifrån och betyder minskad export som skulle stängt ner lite kolkraft.

Visst går det att se energin, kilowatttimmen, även som ett genomsnitt av hela energisektorn. Men allt som förbrukas på marginalen kommer på sätt och vis ifrån den energikälla som startas sist och stoppas först.

A Alexn72 skrev:
Om Sverige producerar mer än sin totala förbrukning så blir din logik fel. Vad gör det mer rätt att köra på bensin än kol är jag dock nyfiken på.
Jag ser inget mer rätt med bensin. T.o.m kol (genom el) är något bättre, ty då kan jag vid varje givet ögonblick "tanka" det som är bäst i systemet, t.ex. en riktigt riktigt blåsig dag i hela norra europa så stängs kanske alla kolkraftverk som kan leverera till Sverige, och just den dagen så blev elbil ett lysande val.
Och ju mer vi ställer om våra energisystem, desto oftare blir min elbil bäst.

Sen är det rätt usel verkningsgrad på ottomotor med bensin, tillsammans med alla produktonsförluster. Då är kolkraft och elnätets transmissionsförluster något bättre totalt sett. Särskilt vid körning i stadstrafik.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Inte nästan. [länk]
står rättad:crysmile:
 
wildeside wildeside skrev:
Nu förtiden heter det inte skatt.
Det heter miljöavgift som påförs på allt.
Snart påtvingas vi en miljöavgift när vi går på toa antar jag!
Du har redan en miljöavgift när du går på toa. Det är inkluderat i den kommunala avfallsavgiften som du betalar. Har funnits i snart 50 år.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Marike
Jag har inget emot eldrivet. Men det finns fortfarande problem som behöver lösas. Vad gör man om man får soppatorsk med en elbil? Ringer bärgaren som i bästa fall kommer inom 2tim? En ottobil tar man fram reservdunken och fyller på. Vad får ni för känslor när skruvdragaren, gräsklipparen mm lägger av efter halva jobbet och ni inte har bytesbatterier? satan perkula skit och elände. Och då sitter man som regel inte i sjön.
Hade det inte varit för anskaffningskostnaden hade jag kunnat tänka mig solceller, (fristående från elnätet), som laddar ett fordon. Men jag har inte de pengarna, eller kontakter som någon här tydligen har då han påstod att alla har råd.
Jag har för övrigt haft både truck och skoter som gick på el. De skrotades p g av batterikostnad, jag försökte skänka bort dem utan framgång, helt enkelt för dyrt. Möjligen sjunker priserna radikalt i framtiden, just nu är det orimligt dyrt.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sveriges elnät är inte statisk och enhetlig. Totalt kanske vi går plus., Men helt klart att vi importera smutsig el under året.
Källa vattenfall.
"Under 2020 hade vi god tillgång på vattenkraft och Sverige exporterade nästan 37 TWh el, men under året importerades också drygt 12 TWh, vilket gav en nettoexport på knappt 25 TWh"

"grovt generaliserat säga att importen till Sverige under den aktuella timmen den 1 februari bestod av: 58 % vattenkraft, 28 % fossilkraft, 6 % vindkraft, 6 % övrigt och 2 % kärnkraft."

Källa energimyndigheten.
"Sveriges elproduktione uppgick till 158,8 terawattimmar (TWh) under 2020."

Grovt och felaktigt räknat så kan man konstatera. Att 2020 var 4twh fossilt av 160twh. Det är mindre än 3 % och då är det vid specifika tillfälle.
Dvs vi kan importera på dagen den 1 februari för de är kallt och inte blåser. Men på kvällen börjar det blåsa och vi exporterar igen. Idagsläget är dessa 2 scenario inte lösbara genom att kvitta. Men fullt möjligt.

En fossildriven bil drivs väl fossilt 100% av tiden....
 
  • Gilla
m04joano och 3 till
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Jag har inget emot eldrivet. Men det finns fortfarande problem som behöver lösas. Vad gör man om man får soppatorsk med en elbil? Ringer bärgaren som i bästa fall kommer inom 2tim? En ottobil tar man fram reservdunken och fyller på. Vad får ni för känslor när skruvdragaren, gräsklipparen mm lägger av efter halva jobbet och ni inte har bytesbatterier? satan perkula skit och elände. Och då sitter man som regel inte i sjön.
Hade det inte varit för anskaffningskostnaden hade jag kunnat tänka mig solceller, (fristående från elnätet), som laddar ett fordon. Men jag har inte de pengarna, eller kontakter som någon här tydligen har då han påstod att alla har råd.
Jag har för övrigt haft både truck och skoter som gick på el. De skrotades p g av batterikostnad, jag försökte skänka bort dem utan framgång, helt enkelt för dyrt. Möjligen sjunker priserna radikalt i framtiden, just nu är det orimligt dyrt.
Den som påstår att alla har råd, lever i frånvaro av verkligheten och borde vakna upp.. de enda maskiner som går på el och man kan lita sisådär på är det sladd på..
batteri kan när som helst börja hacka eller inte orka trots att man knappt använt det..

ladda bara för laddandets skulle gör jag inte.. Inte ens på traktorn i förebyggande syfte...
utan endast när jag behöver.. samma med motorvärmare..

göra av med energi i onödan är det som lett oss hit... Så varför fortsätta?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Källa vattenfall.
"Under 2020 hade vi god tillgång på vattenkraft och Sverige exporterade nästan 37 TWh el, men under året importerades också drygt 12 TWh, vilket gav en nettoexport på knappt 25 TWh"

"grovt generaliserat säga att importen till Sverige under den aktuella timmen den 1 februari bestod av: 58 % vattenkraft, 28 % fossilkraft, 6 % vindkraft, 6 % övrigt och 2 % kärnkraft."

Källa energimyndigheten.
"Sveriges elproduktione uppgick till 158,8 terawattimmar (TWh) under 2020."

Grovt och felaktigt räknat så kan man konstatera. Att 2020 var 4twh fossilt av 160twh. Det är mindre än 3 % och då är det vid specifika tillfälle.
Dvs vi kan importera på dagen den 1 februari för de är kallt och inte blåser. Men på kvällen börjar det blåsa och vi exporterar igen. Idagsläget är dessa 2 scenario inte lösbara genom att kvitta. Men fullt möjligt.

En fossildriven bil drivs väl fossilt 100% av tiden....
Jag är för elbil och för inhemsk kärnkraft.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Källa vattenfall.
"Under 2020 hade vi god tillgång på vattenkraft och Sverige exporterade nästan 37 TWh el, men under året importerades också drygt 12 TWh, vilket gav en nettoexport på knappt 25 TWh"

"grovt generaliserat säga att importen till Sverige under den aktuella timmen den 1 februari bestod av: 58 % vattenkraft, 28 % fossilkraft, 6 % vindkraft, 6 % övrigt och 2 % kärnkraft."

Källa energimyndigheten.
"Sveriges elproduktione uppgick till 158,8 terawattimmar (TWh) under 2020."

Grovt och felaktigt räknat så kan man konstatera. Att 2020 var 4twh fossilt av 160twh. Det är mindre än 3 % och då är det vid specifika tillfälle.
Dvs vi kan importera på dagen den 1 februari för de är kallt och inte blåser. Men på kvällen börjar det blåsa och vi exporterar igen. Idagsläget är dessa 2 scenario inte lösbara genom att kvitta. Men fullt möjligt.

En fossildriven bil drivs väl fossilt 100% av tiden....
Nej.. det går att bygga om för 100% etanol..
som är förnybart..
Så även Hvo100... ;)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Det fanns grävmaskiner redan 1939 som drevs med el så det är ingen ny revolution med elgrävmaskiner.
[länk]
Nä,men även den hade kabel... problemet är om man ska driva t.ex. en skogsmaskin,det finns dåligt med ström där
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
wildeside
skoge skoge skrev:
Nä,men även den hade kabel... problemet är om man ska driva t.ex. en skogsmaskin,det finns dåligt med ström där
Ähh man får väl ha skarvkabel:crysmile:
Vet att man grävde kraftverksdammar med eldrivna maskiner och det va ingen klen kabel till dom maskinerna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Marike
Maskintok skrev:
Den som påstår att alla har råd, lever i frånvaro av verkligheten och borde vakna upp.. de enda maskiner som går på el och man kan lita sisådär på är det sladd på..
batteri kan när som helst börja hacka eller inte orka trots att man knappt använt det..

ladda bara för laddandets skulle gör jag inte.. Inte ens på traktorn i förebyggande syfte...
utan endast när jag behöver.. samma med motorvärmare..

göra av med energi i onödan är det som lett oss hit... Så varför fortsätta?
Precis vad som hände med skotern jag köpte beg. Han som haft den hade inte underhållsladdat så batterierna var kass. Jag testade den med 8A batterier, 4st = 50km/h 5st= 75km/h men det gick bara 5km, nya originalbatterier kostade 8000. Synd ändå, den hade bara gått 5 mil. Men roligt hade jag.:)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Nä,men även den hade kabel... problemet är om man ska driva t.ex. en skogsmaskin,det finns dåligt med ström där
Så är det..
Jag som får åka och hämta och byta batterier på eldrivna skogsmaskiner lite då och då... vet hur jäkligt detta är..

sveaskog har dessa maskiner på prov från John deere.. detta är ännu demomaskiner.
av 8 Tim i skogen så jobbar maskinen ca 5-6 Tim på dessa batterier.. Sedan måste de bytas.. förut var det en diesel motor i dessa som drev hydraulpumpen nu el därmed..
vilket gjorde att det är nu 7 batterier som skall bytas.. tar ca 1.5 Tim varje gång...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.