Sittställning Forlowt skrev:
För mig handlar det inte bara om att räkna hem.. skulle allt handla om att räkna hem så får vi ge upp mycket mer än elbil.
Många vill nog räkna med att inte lägga en halv miljon på en bil. Utan nöjer sig med att casha bilen och vara fri från lån.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
R Rkarlsson skrev:
Många vill nog räkna med att inte lägga en halv miljon på en bil. Utan nöjer sig med att casha bilen och vara fri från lån.
Leasing erbjudande blir allt mer poppis, då slipper man casha något.. förutsatt att man inte sliter itu bilen få så kommer det kosta som 3 bilar och då kan man lika gärna ha 3 bilar som kan dra tunga släp för tunga släp är viktigt att kunna dra.
 
Mikael_L
Sittställning Forlowt skrev:
7100 blir 39kw ? Om jag nu räknar rätt.. Tesla kör nog en dyrare variant.
Ja det var sant, den billiga cellen på svenska sidan var sällsynt klen med sina 1500mAh
Den kinesiska däremot är på 2600mAh, så där blir det åtminstone 66kWh.
Och 7100 * 1,5 * 8,57 (dagens kurs) = 91300 SEK för ett helt batteripack, om man köper rätt stora volymer av batterierna (för att få priset 1,5$/st).
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De är sjukt mycket miljövänligare eftersom de inte spyr ut gifter i miljön. Men du kanske menar klimatet? Där är de också bättre, fast kravet är såklart att de laddas på kärnkraftsel inte kolkraft
Så kärnbränslet är miljövänligt?
Batterierna i elbilar, är de miljövänliga?
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Leasing erbjudande blir allt mer poppis, då slipper man casha något.. förutsatt att man inte sliter itu bilen få så kommer det kosta som 3 bilar och då kan man lika gärna ha 3 bilar som kan dra tunga släp för tunga släp är viktigt att kunna dra.
Jo jättebilligt.
Vw id4, 36 månader med dragkrok och dubbade däck. Max 1500 mil
201744 kr.

Var det något om att man inte ville binda sig till något jag missade skriva ;)
 
  • Wow
galento och 1 till
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
El är kanske inte rätt lösning för 100% av transportbehovet i världen. Men ju fler som kan lösa sina transporter på ett miljövänligare sätt än idag bättre chanser finns det att de sista få procenten även på lång sikt kan lösa en del av sitt transportbevov baserat på bränslen i flytande form i en förbränningsmotor. Antingen för att omständigheterna kräver det eller i rena entusiastfordon.

Och alla kommer inte köpa elbil nästa vecka... men om några år lär en stor andel av nyförsäljningen vara elbilar med batterier eftersom de är tillräckligt bra för väldigt stor andel av nybilsköparna.
Miljön och klimatet är redan kört så varför satsa på elbil?
 
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så kärnbränslet är miljövänligt?
Batterierna i elbilar, är de miljövänliga?
Nej, men klimatvänligt. Det klarar både jag och Anders Malmgren av att hålla isär.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
R Rkarlsson skrev:
Jo jättebilligt.
Vw id4, 36 månader med dragkrok och dubbade däck. Max 1500 mil
201744 kr.

Var det något om att man inte ville binda sig till något jag missade skriva ;)
Rimligt pris :crysmile:

Men prova räkna på kona electric eller E-niro för runt 3500kr i månaden, vissa med vinterhjul på 1500mil om året, försäkring ingår första halvåret hos vissa efter det ca 150-200kr månaden mot att äga motsvarande bilar med värdeminskning, risk, bränsle osv..
 
W witten skrev:
En positiv uppsida med elbilen är att det är en jäkligt mycket bättre bil på nästan alla sätt än en förbränningsmotorbil.
är de egentligen? Räckvidd är betydlig sämre och oftast (om man räknar bort tesla) är elbilar plastiga
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Rimligt pris :crysmile:

Men prova räkna på kona electric eller E-niro för runt 3500kr i månaden, vissa med vinterhjul på 1500mil om året, försäkring ingår första halvåret hos vissa efter det ca 150-200kr månaden mot att äga motsvarande bilar med värdeminskning, risk, bränsle osv..
Hitta du en motsvarande riktig kombi (STORKOMBI) och inte mellanklasskombi =)
Då kan vi snacka. Niro och kona tvingar ju en till att ha takbox, cykelställ och husvagn för att ha med det jag får in i kombin :p
Sätter jag mig fram i niron så får vi ha 2 bilar om vi ska på utflykt :D
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Sittställning
R Rkarlsson skrev:
Hitta du en motsvarande riktig kombi (STORKOMBI) och inte mellanklasskombi =)
Då kan vi snacka. Niro och kona tvingar ju en till att ha takbox, cykelställ och husvagn för att ha med det jag får in i kombin :p
Sätter jag mig fram i niron så får vi ha 2 bilar om vi ska på utflykt :D
Woop, storväxta undanbedes att jämföra då :crysmile:
 
Sittställning
P prebbs_se skrev:
är de egentligen? Räckvidd är betydlig sämre och oftast (om man räknar bort tesla) är elbilar plastiga
Kartläggning har gjorts, man behöver faktiskt inte en lång räckvidd eller som flesta behöver ej det iaf. Jag har 35 verkliga mil, längre om jag lugnar mig men det e svårt :rofl:
 
  • Gilla
prebbs_se
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Woop, storväxta undanbedes att jämföra då :crysmile:
:(
Vi är exkluderade det mesta. Kläder, skor, bilar.

Första gången jag provflög ett litet flygplan, många år sen nu. Så satt man ju som i handsken.

Aja. Huvudsaken är väl att det händer något i framtiden, så förbrukar vi upp det vi redan har och köper inte nytt i onödan.
 
  • Haha
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Woop, storväxta undanbedes att jämföra då :crysmile:
Jag är inte storväxt, vill och kan inte heller lägga så mycket pengar på en vardagsbil, åker en fabia kombi från - 18 i dag med max 1000kg på släp minst ett ett par ggr i månaden och kan tänka mig att jämföra, tittar till exempel på en ny fabia, en clio eller en Dacia Spring, elbilen klarar inte
släpkärran och har svårt med räckvidden, priset är inte avskräckande och jag uppfattar den som direkt billig med tyska subventioner. Men inte kan jag få kombi och det hjälper inte att byta till en kärra med bara 750kg totalvikt så elbil lär jag få vänta med att beställa om jag inte kan dubbla eller trippla bilbudgeten.
 
Maskintok skrev:
Jajemän.. batteri hade inte räckt länge där... ;)(y)
Fanns att läsa för ett tag sen. En 20 tons JCB grävare skulle behöva 8 ton batterier för att göra samma jobb som en dieseldriven.
Sen behöver den gissningsvis en stund för att laddas oxå.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.