Sittställning
TRJBerg TRJBerg skrev:
Utveckla gärna dina argument själv.
Är ganska säker på att du vet exakt vad jag menar.

Nepp, men då avfärdar jag hela din kommentar eftersom det är svårt att lägga fram det.
"Spegel tillbaka " pfft..
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De är sjukt mycket miljövänligare eftersom de inte spyr ut gifter i miljön. Men du kanske menar klimatet? Där är de också bättre, fast kravet är såklart att de laddas på kärnkraftsel inte kolkraft
Och i praktiken sker inte det förrän sista kolkraftverket har stängts ... eller hur ..?
Jag brukar säg att jag bytt bränsle, från bensin till kol.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
El är kanske inte rätt lösning för 100% av transportbehovet i världen. Men ju fler som kan lösa sina transporter på ett miljövänligare sätt än idag bättre chanser finns det att de sista få procenten även på lång sikt kan lösa en del av sitt transportbevov baserat på bränslen i flytande form i en förbränningsmotor. Antingen för att omständigheterna kräver det eller i rena entusiastfordon.

Och alla kommer inte köpa elbil nästa vecka... men om några år lär en stor andel av nyförsäljningen vara elbilar med batterier eftersom de är tillräckligt bra för väldigt stor andel av nybilsköparna.
 
  • Gilla
jcoboy och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
För mig handlar det inte bara om att räkna hem.. skulle allt handla om att räkna hem så får vi ge upp mycket mer än elbil.
Ok. Lite som höginkomsttagare som ska rädda världen genom att köpa ekologisk mat?

Ska vi göra något åt världsproblemen så behövs det lagar och regler.
Individuella val och goda gärningar må vara hjärtansvärda men det är knappast vad som räddar världen.
 
  • Gilla
Martin 85 och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok. Lite som höginkomsttagare som ska rädda världen genom att köpa ekologisk mat?

Ska vi göra något åt världsproblemen så behövs det lagar och regler.
Individuella val och goda gärningar må vara hjärtansvärda men det är knappast vad som räddar världen.
Svårt att förstå hur det handlar om höginkomsttagare. Jag är inte en höginkomsttagare t.ex. jag känner dock inte att jag räddar världen för jag äger en elbil, jag är långt ifrån en miljömupp men elbil är grymt skön att köra, resten är en god bonus.

Menar du att man ska skita i att göra något fram tills det kommer lagar och regler, svårt att förstå vad du menar ?

Så det är allt eller inget ?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Svårt att förstå hur det handlar om höginkomsttagare. Jag är inte en höginkomsttagare t.ex. jag känner dock inte att jag räddar världen för jag äger en elbil, jag är långt ifrån en miljömupp men elbil är grymt skön att köra, resten är en god bonus.

Menar du att man ska skita i att göra något fram tills det kommer lagar och regler, svårt att förstå vad du menar ?

Så det är allt eller inget ?
Jag menar att det inte spelar någon större roll för omvärlden om några rika i Sverige eller ens Europa köper ekomat eller köper en ny bil som går på el.
Allt för många lever utan extra resurser och har tomt på kontot när månaden är slut.

När lagar och regler kommer som får den breda massan att göra bra val ur ett miljö och klimatperspektiv så kommer saker att betyda något.
Själv kommer jag gladeligen att köpa en elbil när kalkylen visar plus.
Att EU slutar importera råolja från skurkländer som Mellanöstern, Ryssland etc ser jag som mycket positivt!
 
A
TRJBerg TRJBerg skrev:
Dom flesta...
I min bekantskapskrets, av de som lever på landet, vet jag flera vars ekonomi tillåter en bil i 10000:- klassen, eller i bästa fall kring 30000:-. (De kan mecka själv med bilen.)
vilket är det mest miljövänliga man kan göra (y)
återbruka bilar....
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Problemet med elbilar (vad gäller klimatomställningen) är att införandet iofs minskar användningen av olja, men elen produceras mest med kol, så det blir ju bara att vi byter en fossil energi mot en annan fossil energikälla.

Kolla detta diagram, och inse att det är tänkt att vi på 10-15 år ska få bort nästan 80% av världens energiproduktion, helst byta ut den till annan - om det finns en chans att det går.
Ni inser kanske problemet:
Total_World_Energy_Consumption_by_Source_2013.png

Det här är 2013, det ser nästan lika ut idag, andelen Renewable har minskat lite, andelen kärnkraft har ökat något. I absoluta tal har Renewable ökat, men fossil energi har ökat ännu mer de senaste 8 åren, så andelen förnyelsebar energi har alltså minskat.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Ni har väl inte missat att det finns grymt stora maskiner runt om som faktiskt går på el ?..

Bör man hitta ett mer effektivt drivmedel än fossilt ? Eller ni slår näven i bordet för ni vill ha det som det är ?.. "de va bättre förr"
Jo det finns grävmaskiner i Aitik med flera ställen som går på el...fast då har de elkabel till maskinen
 
  • Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Jo det finns grävmaskiner i Aitik med flera ställen som går på el...fast då har de elkabel till maskinen
Jajemän.. batteri hade inte räckt länge där... ;)(y)
 
Maskintok skrev:
hörde att det var tusan inte billigt att byta batteri i dessa...
nästan så att man undrar... är det så att när dessa är slut så ska man ekonomiskt sätt köpa ny bil... :thinking:...
klart köper alla nya bilar så går ju svensk bilprovning miste om en massa pengar... ;)
Då alla äldre bilar inte används eller till och med är förbjudna.. Men är det så miljövänligt med slit och släng metoden:thinking:
...
Bara som ett exempel. Teslabilar har vanligen drygt 7100st 18650-celler i sitt batteripack. Retailpris per cell ligger på ungefär en hundring. Så 710.000kr
Dock tar ovan exempel ej hänsyn till mängdrabatt på battericeller eller arbetskostnaden för renovering av batteripacket.
 
Mikael_L
C Carl.Alm skrev:
Bara som ett exempel. Teslabilar har vanligen drygt 7100st 18650-celler i sitt batteripack. Retailpris per cell ligger på ungefär en hundring. Så 710.000kr
Dock tar ovan exempel ej hänsyn till mängdrabatt på battericeller eller arbetskostnaden för renovering av batteripacket.
Då får de kanske snart upp ögonen att det är halva priset i Sverige:
https://www.batterikungen.se/batteri/18650-batterier/samsung-inr18650-15q-1-500-mah-18-a.html


Eller mellan 1,5$ och 3$ per styck
https://detail.en.china.cn/provide/p102947045.html
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ser man på Naturskyddsföreningens hemsida står det :
Beräkningar från Chalmers och Naturvårdsverket konstaterar att svenskarnas totala flygresande orsakar lika stor klimatpåverkan som hela den svenska bilismen. Enligt forskare på Chalmers riskerar utsläppen från flyget att bli större än Sveriges totala officiella utsläpp redan år 2040 om inte effektiva klimatstyrmedel införs för flyget.

Vanliga frågor om flygets klimatpåverkan   - Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)

Så flygtrafiken är ju ett stort problem också , men fokuset ligger ofta på fordonstrafiken.
Folk måste ju kunna ta sej till sina jobb för att tjäna sitt uppehälle och dra in skattekronor
men många kanske kunde strunta i resan till Thailand t.ex för att dra sitt strå till stacken.

En bekant berättade att han cyklade till jobbet för han tänker på miljön men reagerar inte på
att de charterresor han gör varje år också belastar miljön med utsläpp via flyget.

Men det är bra att man tittar på nya tekniker för att minska utsläpp i miljön. I Holland
t.ex byggs ju bilar om till gasdrift men om det är bättre för miljön är ju osäkert.
Bra...då kan jag fortsätta köra diesel, har aldrig flugit
 
  • Haha
galento och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag menar att det inte spelar någon större roll för omvärlden om några rika i Sverige eller ens Europa köper ekomat eller köper en ny bil som går på el.
Allt för många lever utan extra resurser och har tomt på kontot när månaden är slut.

När lagar och regler kommer som får den breda massan att göra bra val ur ett miljö och klimatperspektiv så kommer saker att betyda något.
Själv kommer jag gladeligen att köpa en elbil när kalkylen visar plus.
Att EU slutar importera råolja från skurkländer som Mellanöstern, Ryssland etc ser jag som mycket positivt!
Så klart att det inte spelar stor roll, det påstår jag inte alls att det gör. Och som sagt jag är inte så miljömedveten men dom förändringar man kan göra, kan man göra. Jag förstår din poäng och håller med om att en liten del känns obetydlig och det är den när man resonerar så också..

Jag skulle inte komma billigare undan med motsvarande bil med fossilmotor, bränslet skulle göra att det tippar över för mig. Kör dock inte mycket ca 1500mil.
 
Sittställning
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då får de kanske snart upp ögonen att det är halva priset i Sverige:
[länk]

7100 blir 39kw ? Om jag nu räknar rätt.. Tesla kör nog en dyrare variant.
 
  • Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.