Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
R
Snailman Snailman skrev:
Vet inte när han sa det, kollade lite på honom i början på coronan, så det bör ha varit då, men det är ju nåt år sedan nu. Det lär ju ha varit rätt länge sedan, internet var väl inte så utbyggt då och om han aldrig deltog så är det ju svårare att hitta än om han deltagit.
Så du har egentligen ingen aning. Inte ett så starkt argument m.a.o. :rolleyes:

Och har han verkligen sagt det så var det nog som så mycket annat den mannen sagt, rent skitsnack. Det låter ju trots allt konstigt om regeringen skulle skicka någon som inte håller med dem till ett klimatmöte som representant, eller hur?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Snailman
R RoAd skrev:
Så du har egentligen ingen aning. Inte ett så starkt argument m.a.o. :rolleyes:

Och har han verkligen sagt det så var det nog som så mycket annat den mannen sagt, rent skitsnack. Det låter ju trots allt konstigt om regeringen skulle skicka någon som inte håller med dem till ett klimatmöte som representant, eller hur?

Så här står det
Ledamot: Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin och tidigare Kungliga Vetenskapsakademins miljökommitté.

Det borde ju gå att kolla upp, I mina öron så låter det ju inte helt omöjligt att de skickar sådana.

Jag har hört honom säga det i en video har jag för mig, men mitt minne är inte direkt fotografiskt.
 
R
Snailman Snailman skrev:
Så här står det
Ledamot: Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin och tidigare Kungliga Vetenskapsakademins miljökommitté.

Det borde ju gå att kolla upp, I mina öron så låter det ju inte helt omöjligt att de skickar sådana.

Jag har hört honom säga det i en video har jag för mig, men mitt minne är inte direkt fotografiskt.
"inte helt omöjligt"? Så lät det minsann inte i inlägg #8548 :rolleyes:

Jag anser fortfarande att det är osannolikt att regeringen skulle skicka någon med motsatt åsikt i en fråga för att representera dem på en konferens. Tills du har ett uns av bevis så antar jag att du hade fel. Och att Lars B själv sagt något är förstås inte i närheten av ett bevis. Nästan motsatsen :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Snailman
R RoAd skrev:
"inte helt omöjligt"? Så lät det minsann inte i inlägg #8548 :rolleyes:

Jag anser fortfarande att det är osannolikt att regeringen skulle skicka någon med motsatt åsikt i en fråga för att representera dem på en konferens. Tills du har ett uns av bevis så antar jag att du hade fel. Och att Lars B själv sagt något är förstås inte i närheten av ett bevis. Nästan motsatsen :)
Jag är väldigt säker på att när det var aktuellt att skicka honom så fanns det säkert inga sådana klimatalarmister motsvarande dem idag, han är ju ganska gammal, som ni kanske har märkt, så hans åsikter var säkert inte så avvikande mot andras som den anses vara idag.

Jag är så säker på att han sa ungefär som min minnesbild är, som jag har möjlighet att vara.
 
R
Snailman Snailman skrev:
Jag är väldigt säker på att när det var aktuellt att skicka honom så fanns det säkert inga sådana klimatalarmister motsvarande dem idag, han är ju ganska gammal, som ni kanske har märkt, så hans åsikter var säkert inte så avvikande mot andras som den anses vara idag.

Jag är så säker på att han sa ungefär som min minnesbild är, som jag har möjlighet att vara.
Om detta var för några decennier sedan, och han höll med dåtidens forskning, så har det ju ingen relevans för om han är en vetenskapsförnekande clown idag så ditt argument faller m.a.o. även i det fallet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
R RoAd skrev:
Om detta var för några decennier sedan, och han höll med dåtidens forskning, så har det ju ingen relevans för om han är en vetenskapsförnekande clown idag så ditt argument faller m.a.o. även i det fallet.
Enligt Wikipedia var han med i Vetenskapsakademien 1994-96 men de har ingen källa till det.

Han verkar ha många strängar på sin lyra, skriver böcker om ledarskap, miljö, hälsa, läkemedel, vad man ska äta, geopolitik osv. Verkar ha spårat ut kring 1990, någon sorts medelålderskris kanske.

2008 kallade han sig för direktör, företagskonsult och författare när han satt i Svenska Dagbladets stiftelse.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Graffen Graffen skrev:
Trodde man kunde få ett väl underbyggt svar, inte åsikter från någon....
Så alla biverkningar finns inte enligt dig? Hur pantad är du?
Det är väl ingen som har påstått att vaccinerna inte har några biverkningar.
Bara att det är mycket större risk för skador av att få covid än att vaccinera sig mot covid.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Fast det vet du inte om du inte kollar upp mig, och i stället bara går på min kompis ord.

Poängen är att jag inte har behörighet, men någon säger att jag har det.
Okej ja det är jag med på och kollade upp vederbörande och fattade som att hon skrev i läkartidningen men verkar som inte det hon skrev inte publicerades i läkartidningen. Har inte hört talas om henne tidigare eller den andra herren lars bern som det skrivs om.
 
Redigerat:
undine
BirgitS BirgitS skrev:
Bara att det är mycket större risk för skador av att få covid än att vaccinera sig mot covid.
Beror på vem det är du tänker på.. för vissa personer är det livshotande med vaccin, alt att de blir sängliggande. Jag känner flera sådana personer tyvärr.
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
J
undine undine skrev:
Beror på vem det är du tänker på.. för vissa personer är det livshotande med vaccin, alt att de blir sängliggande. Jag känner flera sådana personer tyvärr.
Det är helt sant. Samma gäller personer som blivit sängliggande av gluten, nötter, bistick, penicillin, eller faktiskt i ovanliga fall av vanligt vatten. Trots det fortsätter vi att ha det runt oss i vardagen. Därför kan man inte se anekdotiskt på sjukdomar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
undine undine skrev:
Beror på vem det är du tänker på.. för vissa personer är det livshotande med vaccin, alt att de blir sängliggande. Jag känner flera sådana personer tyvärr.
Vet du hur just de personerna skulle ha reagerat om de hade blivit smittade?
Eller hur andra personer som du känner skulle ha reagerat om de hade blivit smittade i stället för vaccinerade?
Att bli sängliggande pga. covid är ju rätt vanligt.

Så länge man inte i förväg vet hur en viss person kommer att reagera på att bli sjuk i covid eller bli vaccinerad så får man hålla sig till vad som händer i genomsnitt i stället.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Har du förstått frågeställningen i artikeln
M mickef skrev:
Hann du uppfatta frågan i artikeln?
Det finns ingen fråga i artikeln.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl mer hysterisk av den gruppen som inte är barnläkare att uttala sig så om barns vaccinering genom att dra upp irrelevanta fakta.
Irrelevanta fakta, ja jösses, skygglappar på den saken är klar, lycka till.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
Snailman Snailman skrev:
Regeringen valde ju ut honom till att åka på en klimatkonferens som representant för Sverige, så jag antar att du tycker regeringen är clowner också? :thinking:

(Har för mig han blev sjuk så han inte kunde åka)
Jag har synnerligen svårt att tro att det är sant.
Snailman Snailman skrev:
Vet inte när han sa det, kollade lite på honom i början på coronan, så det bör ha varit då, men det är ju nåt år sedan nu. Det lär ju ha varit rätt länge sedan, internet var väl inte så utbyggt då och om han aldrig deltog så är det ju svårare att hitta än om han deltagit.
Det är möjligt att han sagt så, men hans trovärdighet är inte särskilt hög.
De senaste 25 åren åtminstone får man väl säga att internet varit väl spritt i Sverige.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och du har inte tänkt på att om 90 % i en åldersgrupp är vaccinerad så är allt som visar att färre än 90 % av de bekräftade fallen en framgång för vaccinet?

Graferna du klistrade in visade ju hur mycket överrepresenterade de ovaccinerade är bland de bekräftade fallen resp. bland de allvarliga fallen.

Mycket tydligt att vaccin hjälper både mot sjukdom över huvud taget och mycket bra mot att bli allvarligt sjuk.

Som denna tabell från samma dokument visar:
[bild]
Har jag misstolkat graferna? I så fall är jag inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag trodde, och tror forfarande, att de visar fall per 100000 vaccinerade respektive ovaccinerade och då är det ju inga imponerande siffror för vaccinen om man ser till smittspridningen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Att siffrorna ser betydligt bättre ut när det gäller sjukhusinläggning och död håller jag med om och skrev väl också det i inlägget. Om det nu är så att det är vanligare med sjukdom hos vaccinerade så tycker jag man ska sluta skylla virusmutationer på ovaccinerade.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.