M Myckling skrev:
Så du tänker fly din fegis! Själv kommer jag stanna och slåss för att försvara kvinnor, barn och elproducenter.
Nä jag fäktar hellre än illa flyr. Men folk behöver troligtvis fly från städerna när striderna rasar, vi har ju inte 80-talets totalförsvar där nästan alla var krigsplacerade på något sätt.
 
A
T TheGame skrev:
Ja men det var inte det jag pratade om från början.
Självklart kommer det produceras annars så blir det ju inget.
På allvar undrar jag om du och andra verkligen tror att utveckling inte kommer ske? Kommer vi stå och stampa på samma hela tiden?
Det har inte varit så historiskt och det kommer inte bli så i framtiden.
Man brukar säga att problem är till för att lösas.
inte det alls jag argumenterar om..

utan att vi har politiker som tror detta är en lätt sak att ändra på och det enda som krävs är att alla kör på batteri..
Vi har sedan en miljöbalk som hindrar gruvnäringen att kunna ha verksamhet i detta land..

att påstå att utveckling inte ska ske, gör jag ej. däremot så skriver jag att det är mer komplex fråga än att ge alla en elbil och sedan påstå att alla har råd med detta och att alla förutsättningar finns färdiga för denna lösning... en lite sak är att inte ens elnätet är utbyggt och kraftigt nog för det flöde som krävs..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Bland oss som lever utanför de högavlönade storstadsbornas komfortkordong så är det mer eller mindre nödvändigt att ha en bil som går att dra en släpkärra med.
Samtidigt så får den bilen inte kosta mer än allra högst 20000 kronor i inköp och om man satsar så pass stora pengar i en bil så borde den hålla i 10 år.

Tillsvidare kan inte elbilarna uppfylla de här kraven. Tyvärr.

Förutom bilen skall man dessutom hålla igång traktorn. Där är vi mer eller mindre bundna vid flytande dieselliknande (i enstaka fall fotogenliknande) bränslen. Det går inte för en självverksam småskogsägare att hosta upp en miljon kronor till en ny traktor och skrota trotjänaren från 70-talet bara sådär för att någon säger det. Det går att konvertara den gamla traktormn för andra bränslen om konverteringsdelar blir tillgängliga för ett rimligt pris men det är ungefär vad som är möjligt.

Som jag ser det är de fossila bränslena på väg ut men vi skall inte stirra oss blinda på elektriciteten som ensam lösning på problemet.
 
  • Gilla
  • Älska
AAkermo och 8 till
  • Laddar…
A
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Nä jag fäktar hellre än illa flyr. Men folk behöver troligtvis fly från städerna när striderna rasar, vi har ju inte 80-talets totalförsvar där nästan alla var krigsplacerade på något sätt.
Tänk Finland under ryska invasionen..
Så vet man vad som krävs... ;)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
inte det alls jag argumenterar om..

utan att vi har politiker som tror detta är en lätt sak att ändra på och det enda som krävs är att alla kör på batteri..
Vi har sedan en miljöbalk som hindrar gruvnäringen att kunna ha verksamhet i detta land..

att påstå att utveckling inte ska ske, gör jag ej. däremot så skriver jag att det är mer komplex fråga än att ge alla en elbil och sedan påstå att alla har råd med detta och att alla förutsättningar finns färdiga för denna lösning... en lite sak är att inte ens elnätet är utbyggt och kraftigt nog för det flöde som krävs..
Men jag pratade inte alls om politiker i början.
Politiker kommer och går men utvecklingen går framåt oavsett.
Jag tror knappast tex Elon Musk bryr sig om var politiker hittar på eller inte, det inte i politiken kraften för förändring bara ligger.

Miljöbalk regler osv måste så klart ses över om det behövs. Men det var som jag skrev tidigare inte nått jag tog upp.
Marknadskrafterna driver utvecklingen mer än politikerna.
 
Sittställning
Maskintok skrev:
Vart har jag påpekat fel hos er alla?
är det gällande att det fattas halvledare och att batteriproducerande bolag måste strida om tillstånd?
gruvnäringen måste ha dessa tillstånd..
Men okej... ni är alltså som alla andra prylnissar och batteritokar...
Så fort man ställer fram fakta och motargument så vänder ni det till angrepp på er personliga övertygelse om batterier..

Va seriöst... Och sedan kallar ni de som för diskussion för påhoppare och oseriösa...

Maskintok skrev:
Vart har jag påpekat fel hos er alla?
är det gällande att det fattas halvledare och att batteriproducerande bolag måste strida om tillstånd?
gruvnäringen måste ha dessa tillstånd..
Men okej... ni är alltså som alla andra prylnissar och batteritokar...
Så fort man ställer fram fakta och motargument så vänder ni det till angrepp på er personliga övertygelse om batterier..

Va seriöst... Och sedan kallar ni de som för diskussion för påhoppare och oseriösa...
Du pekar fel hela tiden, kolla tråd namnet och se sedan hur pass mycket du avviker från ämnet, visst att det är relaterat men det är ju inte cementa tråden detta.

Jag säger att vi måste sluta konsumera en jävla massa. Det gäller batteri och fossil. Men du läser det du vill läsa och påstår jag har mina status prylar och annat, Jo visst chefen du är så saklig och duktig på att argumentera.

Hade jag inte vetat du trollar in i mellan så....;)
 
  • Gilla
  • Arg
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Men jag pratade inte alls om politiker i början.
Politiker kommer och går men utvecklingen går framåt oavsett.
Jag tror knappast tex Elon Musk bryr sig om var politiker hittar på eller inte, det inte i politiken kraften för förändring bara ligger.

Miljöbalk regler osv måste så klart ses över om det behövs. Men det var som jag skrev tidigare inte nått jag tog upp.
Marknadskrafterna driver utvecklingen mer än politikerna.
Elon musk får nog tänka om att etablera en marknad där marknaden inte har bästa möjlighet att utvecklas..

miljöbalken ser man inte över hursomhelst..
speciellt inte med de gröna vid regerande placering..

Ska vi alla bekosta en utbyggnad av elnäten eller bara de fattiga som ändå inte kommer ha råd med en elbil under sin livstid?

Detta kommer bli en ännu dyrare lösning än vad folk är medvetna om...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Tänk Finland under ryska invasionen..
Så vet man vad som krävs... ;)
Gengasdrivna lastbilar. Vedeldade ånglok. Arbetshästar i massor. Folk som var vana att ro långa sträckor och båtar som gick att ro. Ville man fly satte man sig i båten och rodde till Sverige.
Framför allt hade vi ett samhälle som inte var byggt kring bilen!
Tyvärr tror jag att första skedet i lösningen på det här problemet är just att minska bilberoendet.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
H heimlaga skrev:
Bland oss som lever utanför de högavlönade storstadsbornas komfortkordong så är det mer eller mindre nödvändigt att ha en bil som går att dra en släpkärra med.
Samtidigt så får den bilen inte kosta mer än allra högst 20000 kronor i inköp och om man satsar så pass stora pengar i en bil så borde den hålla i 10 år.

Tillsvidare kan inte elbilarna uppfylla de här kraven. Tyvärr.

Förutom bilen skall man dessutom hålla igång traktorn. Där är vi mer eller mindre bundna vid flytande dieselliknande (i enstaka fall fotogenliknande) bränslen. Det går inte för en självverksam småskogsägare att hosta upp en miljon kronor till en ny traktor och skrota trotjänaren från 70-talet bara sådär för att någon säger det. Det går att konvertara den gamla traktormn för andra bränslen om konverteringsdelar blir tillgängliga för ett rimligt pris men det är ungefär vad som är möjligt.

Som jag ser det är de fossila bränslena på väg ut men vi skall inte stirra oss blinda på elektriciteten som ensam lösning på problemet.
Du har helt rätt, man får börja någonstans. Konsumera mindre är en bra start. Jag bor lantligt och har behov för släp många ggr. Men väljer att inte ha det, obekvämt många ggr men när 99% av mina resor görs utan släp blev valet enkelt.
Jag kan t.ex låna när det behövs istället, så vi är några ST som lånar när det behövs... Riktigt obekvämt men det funkar för mig.
Sen går det inte om man har företag eller annat bla bla bla bla
 
Maskintok skrev:
Elon musk får nog tänka om att etablera en marknad där marknaden inte har bästa möjlighet att utvecklas..

miljöbalken ser man inte över hursomhelst..
speciellt inte med de gröna vid regerande placering..

Ska vi alla bekosta en utbyggnad av elnäten eller bara de fattiga som ändå inte kommer ha råd med en elbil under sin livstid?

Detta kommer bli en ännu dyrare lösning än vad folk är medvetna om...
Jag har inget att uttala mig om miljöbalkar och regler, jag är rätt säker på att allt löses sig som det brukar.
Och klart det kommer kosta, allt kostar mer eller mindre.
I långa loppet handlar det om framtiden.
Vilka fattiga kommer drabbas?
 
A
Sittställning Forlowt skrev:
Du pekar fel hela tiden, kolla tråd namnet och se sedan hur pass mycket du avviker från ämnet, visst att det är relaterat men det är ju inte cementa tråden detta.

Jag säger att vi måste sluta konsumera en jävla massa. Det gäller batteri och fossil. Men du läser det du vill läsa och påstår jag har mina status prylar och annat, Jo visst chefen du är så saklig och duktig på att argumentera.

Hade jag inte vetat du trollar in i mellan så....;)
Nä jag må ju anse i detta samhälle med denna klassning som finns med klyftor att det är ett statusägande och jagande att välja elbil, elmaskiner..
precis som det är status att köpa en ny röjsåg när den äldre går att renovera..

Vad har jag valt?

Hur menar du att jag trollar när jag skriver argument som är relaterade och sakliga inom just ämnet..?

För att kunna finns bästa vägen framåt så krävs öppenhet inför de svåra hinder som finns... Ingen utveckling som blivit av har stannat inför dessa hinder..

Men när jag nämner några hinder som finns redan idag då blir ni som galna som om man kommit med personangrepp... Eller värre. ;)
 
  • Gilla
kela018 och 2 till
  • Laddar…
Marike
T tompaah7503 skrev:
Bilägare betalar idag inte i närheten av vad deras bilkörande kostar.
Bilismen är kraftigt subventionerad av dagens och framtidens skattebetalare.

Privatbilismen behöver minska kraftigt oavsett om bilarna kommer att rulla utan utsläpp eller inte. Denna minskning kommer att behöva göras främst i och omkring större städer men även de mindre tätorterna behöver anpassa sig.
Vad för framtida kostnader avser du? Sedan vågar jag påstå att förbränningsmotorn har varit och är ett verktyg för utveckling. Stoppa all trafik och se var vi hamnar. Visst är det gulligt med häst o vagn men klarar transportbehovet gör det inte. Det blir inte ett batteri tillverkat utan förbränningsmotor.
Det krävs en mjuk övergång. Kan dra parallell till att den miljövänliga hötter mot Kina för att de använder kol och slår sig själva för bröstet för att de sätter upp solceller, ( som kommer från Kina, framställda med hjälp av kol ).
Är det co2 det handlar om måste skogar bevaras och utökas även om alla kör elbil. Världens befolkning har på 50 år fördubblats, om 50 år har den gjort det igen. Syre måste betraktas som en råvara, utan co2 blir det ingen syre.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Marike Marike skrev:
Vad för framtida kostnader avser du? Sedan vågar jag påstå att förbränningsmotorn har varit och är ett verktyg för utveckling. Stoppa all trafik och se var vi hamnar. Visst är det gulligt med häst o vagn men klarar transportbehovet gör det inte. Det blir inte ett batteri tillverkat utan förbränningsmotor.
Det krävs en mjuk övergång. Kan dra parallell till att den miljövänliga hötter mot Kina för att de använder kol och slår sig själva för bröstet för att de sätter upp solceller, ( som kommer från Kina, framställda med hjälp av kol ).
Är det co2 det handlar om måste skogar bevaras och utökas även om alla kör elbil. Världens befolkning har på 50 år fördubblats, om 50 år har den gjort det igen. Syre måste betraktas som en råvara, utan co2 blir det ingen syre.
Befolkningsökningen har väl avtagit eller minns jag fel. Har för mig jag hörde det någonstans nyligen hmm
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Jag har inget att uttala mig om miljöbalkar och regler, jag är rätt säker på att allt löses sig som det brukar.
Och klart det kommer kosta, allt kostar mer eller mindre.
I långa loppet handlar det om framtiden.
Vilka fattiga kommer drabbas?
Du menar att alla i detta landet idag är rika?
att det inte finns de som måste välja mellan bilen och jobbet eller att betala för elen?

att dessa helt magiskt ska finns kapital till att köpa en elbil... Och denna absolut inte kommer att beläggas med avgifter och skatt på avgiften... ;)?


Vad gäller miljöbalken så har Sverige ett stort jobb för att ens kunna ha en industri levande.. Och att då vilja utöka med mer eldrift och ändå inte börja med att satsa i stort vad det gäller dels elnätet, marknaden över detta... Där bör vi lära oss av de länderna som säljer dyrt men inte till inhemska köpare... Och sedan omvärdera miljöbalkens dödande hand i frågan...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du menar att alla i detta landet idag är rika?
att det inte finns de som måste välja mellan bilen och jobbet eller att betala för elen?

att dessa helt magiskt ska finns kapital till att köpa en elbil... Och denna absolut inte kommer att beläggas med avgifter och skatt på avgiften... ;)?


Vad gäller miljöbalken så har Sverige ett stort jobb för att ens kunna ha en industri levande.. Och att då vilja utöka med mer eldrift och ändå inte börja med att satsa i stort vad det gäller dels elnätet, marknaden över detta... Där bör vi lära oss av de länderna som säljer dyrt men inte till inhemska köpare... Och sedan omvärdera miljöbalkens dödande hand i frågan...
Dom flesta är "rika" nog att köpa en elbil.
Jag menar inte att alla helt plötsligt ska skrota sina bensin dieselbilar och köpa nya elbilar, vart får du det ifrån?
Man kan komma billigare undan och hålla sig till bensin och diesel så länge det går.
Du kommer kanske göra det livet ut, dina barn och barnbarn kommer ha andra alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.