A
R Rkarlsson skrev:
Med tanke på vad en vettig traktor kostar idag så lär väl inte batteri vara under 3-4 miljoner. Roligt vid högsäsong där de ofta jobbar från tidig morgon till natten då. Ska de stå och vänta några timmar mellan varje pass då :D
Ja om dessa makter får välja så.. ;)
visar bara på hur dålig koll och hur lite insatta de är i detta...
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Glada nyheter!! Skörden hinner inte bli dålig för man måste stanna och ladda en stund ;)
skörden hinner dels förlora i värden samt den säd man tröskat hinner mögla innan man hunnit tagit redan på den för att alla rasterna blivit för många... ;)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Helt klart är det en klassfråga om vem som ska få köra bil i framtiden. [länk] .Batteribyte för 200000 efter 1600 mil, knappast troligt att man har råd med en begagnad bil heller. Sedan kan man lämna hybridbilarna därhän, de går ju mest på bensin/diesel.
Vägmaskinerna då? ska de gå på el?
Ja BMW är dyra att reparera
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...mw-rasade-vi-fixar-det-for-200-000-kr-127858/
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Marike
Jag har en gammal kolmonoxidmätare som jag testade mest på skoj, 0 utsläpp, originalkatalysatorn funkar fint efter 30000 mil. Koldioxiden ger jag till växterna, växer mossa på avgasröret nu. Förresten, kan någon förklara hur koldioxiden kommer upp i luften då den är tyngre än luft. Har fått förklarat hur det går till med hjälp av virvelvindar, Undrar om ballongflygning är säkert, alla i korgen borde bli koldioxidförgiftade, antar att co2 faller, i annat fall om den stiger och fyller ballongen borde den falla som en sten. Det blev lite OT , jag undrade bla om hur vägarna ska klara belastningen om alla bilar kommer att väga 2-3 ton som minst.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Sittställning
Ni har väl inte missat att det finns grymt stora maskiner runt om som faktiskt går på el ?..

Bör man hitta ett mer effektivt drivmedel än fossilt ? Eller ni slår näven i bordet för ni vill ha det som det är ?.. "de va bättre förr"
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Sittställning
Maskintok skrev:
skörden hinner dels förlora i värden samt den säd man tröskat hinner mögla innan man hunnit tagit redan på den för att alla rasterna blivit för många... ;)
Nu är det bönder vi snackar om, inte snickare på Ahlsell.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Ni har väl inte missat att det finns grymt stora maskiner runt om som faktiskt går på el ?..

Bör man hitta ett mer effektivt drivmedel än fossilt ? Eller ni slår näven i bordet för ni vill ha det som det är ?.. "de va bättre förr"
klart att alla vill ha bättre drivmedel..
Men det får inte kosta en förmögenhet för något som inte är lösningen på allt och som är skit för barn i fattiga länder...

Sedan får man ta i beräkningen att ju dyrare inköp som krävs för t, ex en producent ju dyrare varor... Så detta med dyra kostnader på fordon löser inget...
 
wildeside
Sittställning Forlowt skrev:
Ni har väl inte missat att det finns grymt stora maskiner runt om som faktiskt går på el ?..

Bör man hitta ett mer effektivt drivmedel än fossilt ? Eller ni slår näven i bordet för ni vill ha det som det är ?.. "de va bättre förr"
Det finns väl fler alternativ än fossilt och el drivet?
Vi kanske inte ska satsa allt på ett alternativ.
 
  • Gilla
Etho1 och 1 till
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Nu är det bönder vi snackar om, inte snickare på Ahlsell.
Jo just..
Och du hade bra koll märker jag på när värderna på gräset går ner?
Och hur fort nytröskad säd kan mögla, om den inte har en låg fukthalt...
vilket gör att det inte finns tid eller möjlighet att hålla på att ladda eller byta traktorer...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Det finns väl fler alternativ än fossilt och el drivet?
Vi kanske inte ska satsa allt på ett alternativ.
Nä ju fler ägg i korgen desto bättre
 
wildeside
Maskintok skrev:
Nä ju fler ägg i korgen desto bättre
Vanlig höna, gås, anka, struts mfl. Finns flera alternativ på ägg med!
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Marike
Sittställning Forlowt skrev:
Ni har väl inte missat att det finns grymt stora maskiner runt om som faktiskt går på el ?..

Bör man hitta ett mer effektivt drivmedel än fossilt ? Eller ni slår näven i bordet för ni vill ha det som det är ?.. "de va bättre förr"
Jag har haft en SAAB tvåtakt, där kunde man snacka utsläpp, nej det var inte bättre förr. Men denna hysteri om co2 förstår jag inte. Jag har länge förespråkat räddande av urskogarna och nyplantering. Glädjande hörde jag att världssamfundet nu var inne på samma väg, att med ekonomiska medel få länder att sluta skövla. Men de vill väl utvecklas de med, därför bör de som försöker överleva av skövling-odling istället bli skogsvårdare betalda av de som förbrukar mest syre/genererar mest co2. För även om co2 stannar vid markytan så kommer det att påverka oss direkt. Förresten är lustgas 100-falt värre än co2, och det är inte roligt, eller jo den är rolig.
 
  • Gilla
  • Haha
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Vanlig höna, gås, anka, struts mfl. Finns flera alternativ på ägg med!
Vad kommer nästa gång?
ansökan från polis om att det ska finnas en avstängningsfunktion i alla bilar för att undvika biljakt?

Eller ska polisen ha elbil också... Och mitt under utryckning så dör patrullbilen för att patrullen inte kan ladda fordonet då de har 14 mil av skogsområde runt sig... Utan bebyggelse... Detta är inte genomtänkt alls..
 
  • Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Marike
Maskintok skrev:
Vad kommer nästa gång?
ansökan från polis om att det ska finnas en avstängningsfunktion i alla bilar för att undvika biljakt?

Eller ska polisen ha elbil också... Och mitt under utryckning så dör patrullbilen för att patrullen inte kan ladda fordonet då de har 14 mil av skogsområde runt sig... Utan bebyggelse... Detta är inte genomtänkt alls..
Nej inte det minsta genomtänkt, men det kostar på att behålla makten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
W witten skrev:
En positiv uppsida med elbilen är att det är en jäkligt mycket bättre bil på nästan alla sätt än en förbränningsmotorbil.
Förutom mär det inte finns el.
En gammeldiesel behöver ingen el för att gå, puttar man igång den så krävs noll el. Jag tänker alltså i ett läge av kris/krig. Då blir det svårt att fly om alla har elbilar som inte laddats eftersom den lede fi naturligtvis har slagit ut landets elförsörjning.
 
  • Gilla
  • Haha
jcoboy och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.