123 685 läst · 2 048 svar
124k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Min medelväg är att köra fyrtaktarna (gräsklipparna) på mackbränsle och tvåtaktarna (oljeblandat) på Aspen.C cpalm skrev:
Hos mig är det fyrtaktarna som drar de "stora" volymerna och dessutom är jag lat och vill slippa blanda själv. Sen känns det även som att avgaserna från tvåtaktarna kommer ut närmare näsan så här är det kanske en fördel med Alkylat.
En lövsug några timmar på hösten kan ju inte dra många liter antar jag?
Vi hade en stjärna här hemma som slog linolja i motorn...Maskintok skrev:
Den skar ju men han hade inget körkort heller så det jämnade ut sig
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Nä, driftskostnaden är nog försumbar oavsett vad man tankar.Alfredo skrev:
Det är mer hur tankarna går i huvudet när man står vid macken och velar mellan att slå i några liter i bensindunken eller att köpa en dunk alkylat.
Annars tänker jag i samma banor som dig. Men man slås ändå av hur törstiga dessa mindre fyrtaktare är, eller kanske snarare hur otroligt snål bensinmotorn i bilen är. Man tycker att teknikutvecklingen borde smittat av sig lite mer på de små motorerna.
Redigerat:
Blandar till tvåtaktarna själv och använder Castrols olja :
Men det är nog en vana sen man hade tvåtakts mc . Men har alkylat bensin
till den bensin drivna häcksaxen av nån anledning har bara blivit så.
Vad har ni för handrengörningsmedel ? Nedanstående är något av det bästa jag använt
under alla år. Det köptes in till en underhållsavdelning jag jobbade på för några
decennier sen så vet inte om det går att få tag på nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det är nog en vana sen man hade tvåtakts mc . Men har alkylat bensin
till den bensin drivna häcksaxen av nån anledning har bara blivit så.
Vad har ni för handrengörningsmedel ? Nedanstående är något av det bästa jag använt
under alla år. Det köptes in till en underhållsavdelning jag jobbade på för några
decennier sen så vet inte om det går att få tag på nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
biltemas eller yes, såpa, ättika.. lite salt..galento skrev:Blandar till tvåtaktarna själv och använder Castrols olja :
[bild]
Men det är nog en vana sen man hade tvåtakts mc . Men har alkylat bensin
till den bensin drivna häcksaxen av nån anledning har bara blivit så.
Vad har ni för handrengörningsmedel ? Nedanstående är något av det bästa jag använt
under alla år. Det köptes in till en underhållsavdelning jag jobbade på för några
decennier sen så vet inte om det går att få tag på nu.
[bild]
hetvatten... Då får man röra frugan igen..
Vill ni ha en trevligare miljö..Alfredo skrev:Min medelväg är att köra fyrtaktarna (gräsklipparna) på mackbränsle och tvåtaktarna (oljeblandat) på Aspen.
Hos mig är det fyrtaktarna som drar de "stora" volymerna och dessutom är jag lat och vill slippa blanda själv. Sen känns det även som att avgaserna från tvåtaktarna kommer ut närmare näsan så här är det kanske en fördel med Alkylat.
En lövsug några timmar på hösten kan ju inte dra många liter antar jag?
Så blanda E85 med olja istället.. kroppen mår betydligt bättre än med Alkylat..
ja Biltemas är ju inte så illa , yes och såpa funkar ju också.Maskintok skrev:
På tal om röra frugan ; tidigare i livet snusade man rejält och kommer
ihåg en kvinna som undrade om jag hade varit i kattlådan och käkat
Blev ju en lugn kväll , så det är ju bra om händerna är rena också
började plocka i en kunds bil idag..
Den lät när den var kall.. Men inte varm..
Sedan började den även låta varm..
Nu konstant..
märkesverkstad bytte remmarna.. För 2000 kr...
Men den blev ändå inte tyst..
Då fick jag ta över..
insåg direkt att ena spännaren låg fel..
Så jag plockade ner allt där..
av med ena remmen...
När jag då kom till den inre.. Så fick jag se att de inte kunde röra på generatorn.. Och då får man inte på eller av remmen rätt..
De hade kränkt på remmen och skadat skivan lite..
sträckaren gjorde ingen skillnad.. Så tight var den... av med allt efter att haft en omgång med generatorn....
började känna och bända...
Hittade ganska snabbt vad det var...
Kan någon gissa?
Den lät när den var kall.. Men inte varm..
Sedan började den även låta varm..
Nu konstant..
märkesverkstad bytte remmarna.. För 2000 kr...
Men den blev ändå inte tyst..
Då fick jag ta över..
insåg direkt att ena spännaren låg fel..
Så jag plockade ner allt där..
av med ena remmen...
När jag då kom till den inre.. Så fick jag se att de inte kunde röra på generatorn.. Och då får man inte på eller av remmen rätt..
De hade kränkt på remmen och skadat skivan lite..
sträckaren gjorde ingen skillnad.. Så tight var den... av med allt efter att haft en omgång med generatorn....
började känna och bända...
Hittade ganska snabbt vad det var...
Kan någon gissa?
Mekonomen ville ha 2600 kr exkl frakt..
ad bildelar 2300 kr exkl frakt.
skruvat.se 2400kr exkl frakt..
autodoc 1100 kr exkl frakt..
min nuvarande tanke.. att byta lagren.. För att sedan låta kunden köra vidare..
Då inga andra problem än missljud uppstått så bör allt annat vara helt...
ad bildelar 2300 kr exkl frakt.
skruvat.se 2400kr exkl frakt..
autodoc 1100 kr exkl frakt..
min nuvarande tanke.. att byta lagren.. För att sedan låta kunden köra vidare..
Då inga andra problem än missljud uppstått så bör allt annat vara helt...