C
Maskintok skrev:
Jo det var precis detta jag förstod..
Men dessa motorer är kända för att efter inkörning så krävs oftast en ventil justering..
Ah, bra, var osäker på om jag var tillräckligt tydlig med att beskriva symptomen. (y)

OK, då sätter jag upp en kontroll av ventilspelet på att-göra-listan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Ah, bra, var osäker på om jag var tillräckligt tydlig med att beskriva symptomen. (y)

OK, då sätter jag upp en kontroll av ventilspelet på att-göra-listan.
Jodå.. jag har stött på dessa under åren.. Och har gått en och annan kurs hos Briggs..
De är lite speciella motorer..
Men går väldigt bra bara de är skötta (y)
och framförallt... Att man inte låter de gå på e10 eller 95..Utan helst Alkylat..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
och framförallt... Att man inte låter de gå på e10 eller 95..Utan helst Alkylat..
Ha ha, både törstig och kräsen alltså. :poop:
Fick en halv tank med maskinen, men har varit lite i valet och kvalet om jag skall köra den på alkylat. Svider ju så förbannat i plånboken...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Ha ha, både törstig och kräsen alltså. :poop:
Fick en halv tank med maskinen, men har varit lite i valet och kvalet om jag skall köra den på alkylat. Svider ju så förbannat i plånboken...
Japp.. tyvärr..
Men de går på e10 eller 95 med.. det är bara att dessa blir som avslagen öl efter en stund i motorn..
går ju att konservera motorn med Alkylat inför uppehåll då blir det inte så dyrt..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
går ju att konservera motorn med Alkylat inför uppehåll då blir det inte så dyrt..
Det blir nog i så fall alkylat för hela slanten. I och med att det är en lövsug körs den ju bara några timmar varje höst.
Tacka vet jag små dieselmotorer. Tysta, snåla och driftsäkra :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Det blir nog i så fall alkylat för hela slanten. I och med att det är en lövsug körs den ju bara några timmar varje höst.
Tacka vet jag små dieselmotorer. Tysta, snåla och driftsäkra :)
Jajemän..
Jag köpte diesel motorer av någon firma på nätet tidigare.. till gräsklippare mm
De var Honda kopior men gick väldigt fint..
Och billiga var de..
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Vad ska jag köra sköna gröna på?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad ska jag köra sköna gröna på?
e10 när den ska jobba om sommaren och Alkylat när det är dags att sova.. låt den gå några minuter, säg 15 min med Alkylat i tanken.. Sedan när du ställer undan den.. fyll upp tanken helt.. Så startar den felfritt till våren sen.. (y)
 
Åsa Lund
Den har en separat tank för soppa och en för olja. Alkylatbensin i den ena och XXX i den andra?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Den har en separat tank för soppa och en för olja. Alkylatbensin i den ena och XXX i den andra?
Nä oljan må du ha.. annars så skär den..
Kör med vanlig bensin tills dess att det är dags att ställa undan för vintern.. Då tankar du Alkylat..
 
Åsa Lund
Tack! (y)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tack! (y)
prövade för flera år sedan att använda rapsolja i en motor..
Det går men oljan är för tunn och bränns ganska fort.. Så den måste bytas konstant..
Men om man använder viskositetsmedel så går det bättre men då försvinner det enkla och billiga...
 
Åsa Lund
Den här gröna klipparen ska nog bara gå två gånger per säsong tror jag. Så olja kommer det inte gå några mängder av.
Har ingen aning vad det är för olja i nu, ska jag ta nån valfri motorolja?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Den här gröna klipparen ska nog bara gå två gånger per säsong tror jag. Så olja kommer det inte gå några mängder av.
Har ingen aning vad det är för olja i nu, ska jag ta nån valfri motorolja?
Ja huvudsaken är att det är en motorolja..
sae30 eller 10w30-40..
jag kör mineralbaserad olja i alla maskiner som jag byter olja i varje år...
Medans de som byts sällan så använder jag en syntetisk olja.. Med långlivsfunktion
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Då borde jag byta till syntetisk alltså:)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.