Ja jag brukar också peta under nåt bara för att :)

Ja jag tror ju också att det är en skröna, samtidigt så var det en säljare av bildelar som varit med i 50år som sa det första gången. Han hade alltid batterierna ståendes på pall.

Kommer nog fortsätta ställa dom på nåt :D
 
C
Maskintok skrev:
stift eller spole som inte tål värmen som blir av när motorn får jobba för hårt..
Ja, jag kanske skall testa att byta stift.
Är väl inte riktigt det att den går varm, mer om det åker in en (alltför) stor klump med blöta löv i fläkten så stänger den ner helt.
Finns mycket riktigt en "fuel solenoid" och en "engine control unit" som åtminstone optioner i reservdelslistan. Skall kolla om just den här motorn har dessa. Kan ju helt klart vara det som spökar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Ja, jag kanske skall testa att byta stift.
Är väl inte riktigt det att den går varm, mer om det åker in en (alltför) stor klump med blöta löv i fläkten så stänger den ner helt.
Finns mycket riktigt en "fuel solenoid" och en "engine control unit" som åtminstone optioner i reservdelslistan. Skall kolla om just den här motorn har dessa. Kan ju helt klart vara det som spökar.
Japp.. Men stiftet kan gå varmt..
Och när den tappar spänning så kan det blir lite krångel med detta system..
 
C
Maskintok skrev:
Japp.. Men stiftet kan gå varmt..
Och när den tappar spänning så kan det blir lite krångel med detta system..
Japp. Grejen är att motorn inte har något batteri, så man tycker ju att allt eventuellt elektroniskt borde nollställas när motorn stannar, men men, får undersöka lite mer när det blir ljust ute igen :D
 
A
C cpalm skrev:
Japp. Grejen är att motorn inte har något batteri, så man tycker ju att allt eventuellt elektroniskt borde nollställas när motorn stannar, men men, får undersöka lite mer när det blir ljust ute igen :D
Den tar elen från spolen..
ger inte den rätt spänning så sker inte mycket
 
Min Stiga Villa började plötslogt ryka kraftigt för att sedan stanna, sist jag klippte. Nu har jag tagit av toppen för att se om det är något fel som är värt att reperera. Jag ser en hel del olja i cylindern och avlagringar på kolvtopp och topplock. Någon som kan ge en ledtråd till vad problemet är? Något som är värt att reparera?
Avmonterat topplock av en gräsklippares motor som visar olja och avlagringar på kolvtoppen och i cylindern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oljeavlagringar och skadad kolv i en gräsklipparmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
B bygg123 skrev:
Min Stiga Villa började plötslogt ryka kraftigt för att sedan stanna, sist jag klippte. Nu har jag tagit av toppen för att se om det är något fel som är värt att reperera. Jag ser en hel del olja i cylindern och avlagringar på kolvtopp och topplock. Någon som kan ge en ledtråd till vad problemet är? Något som är värt att reparera?
[bild][bild]
ser ut som en ventil har släppt igenom olja..
Och inte bara nyligen.. Utan ett tag..
Det bränner sedan fast koks i ventil sätet och den läcker bara mer och mer... till slut tar den och skickar ren bensin ner i oljetråget och ett haveri är ett faktum..

Jag skulle rensa bort allt koks..
rengöra ventilerna och dess säten..
Sedan skaffa ny toppackning..

Och köra på annat bränsle.... För det är därifrån detta kommer....
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
B bygg123 skrev:
Min Stiga Villa började plötslogt ryka kraftigt för att sedan stanna, sist jag klippte. Nu har jag tagit av toppen för att se om det är något fel som är värt att reperera. Jag ser en hel del olja i cylindern och avlagringar på kolvtopp och topplock. Någon som kan ge en ledtråd till vad problemet är? Något som är värt att reparera?
[bild][bild]
På brorsans Park lossnade ett ventilsäte men den gick länge efter att detta fixades.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
alldeles för många motorer slängs pga att man inte orkar eller tycker det är värt jobbet..
Så tycker inte jag att det ska vara...
Men jag lever väl i fel tid... :thinking:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan det vara ett ventilsäte som lossnat här också? Annars borde det väl inte komma in så mycket olja, om det bara är någon ventil som inte tätar? Kanske svårt att fästa ventilsätet själv om det är det som är felet?
Det var ett vntilfäste som lossnade för ett par år sedan på denna maskin, och det blev en ganska dyr reparation.
 
A
B bygg123 skrev:
Kan det vara ett ventilsäte som lossnat här också? Annars borde det väl inte komma in så mycket olja, om det bara är någon ventil som inte tätar? Kanske svårt att fästa ventilsätet själv om det är det som är felet?
Det var ett vntilfäste som lossnade för ett par år sedan på denna maskin, och det blev en ganska dyr reparation.
Jo det flyger upp rätt mycket olja om en ventil inte sluter tätt.. Då kompression går ner i vevhuset och trycker upp oljan..
 
galento
Det kan ju vara en utmaning att få det att
funka igen också :D Det är nog en hel del som slängs fast det kunde räddas tyvärr. Eller så hänger man inte med i tiden :cool:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
A
jag får nog skriva som hjälp i denna tråd...

Skadad hand med sår på knogen och fingret, efter att ha slagit i en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svullen hand med små skador och ett skadat knoge efter att ha slagit handen i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men idag tog ungarna priset..
De hade klivit upp på min Volvo 460..
från bakluckan där de hade hoppat på luckan... tagit sig upp på taket.. hoppat även där... Sedan över vindrutan... ner på huven..
ålat, åkt kana...
Sedan fått den fina idén att börja rista i isen på bilen.. Med pinnar.. Så lacken är repig...

När jag såg detta så brann det för mig...
Jag slog handen i husväggen... flertalet gånger.. Men där satt en eller flera spikar..
En träffade knogen.. Och de andra skar i fingret mm...
Så nu sitter jag med en blå knytnäve..
Och bilderna är efter att jag tvättade av den...

ser inte framemot morgondagen och granska skadorna på bilen.... :worried:
jävla ungar...
tydligen var deras rutschkana tråkig...
:dizzy::sick:
Och jo jag är helt allvarlig i detta...
Jag är både förbannad och ledsen över min pärla... :worried::worried::worried:
 
  • Ledsen
  • Haha
Simonstahl och 4 till
  • Laddar…
Aj då :surprised: Dina egna ungar, eller några andras ??
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Aj då :surprised: Dina egna ungar, eller några andras ??
mina förbannade...... hustomtar... 3 st.. 7-5-4år...en kan bli lite svårt galen för mindre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.