Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
L LukasK skrev:
Så vad tillförde du för värde med den kommentaren?
Jag tillförde ett ifrågasättande av ett påstående (som jag uppfattade det) att en massa människor vägras ersättning för allvarliga skador.
 
Redigerat:
P
L LukasK skrev:
1. Den sidan säger precis det jag sa - 50% har mottagit minst en dos.
OK! 7.2 miljarder doser har getts. Miss av mig. 4 miljarder människor är ändå ganska många …
2. Missförstå avsiktligt = troll
Nej, jag missförstod inte avsiktligt. Man kan inte likställa vaccination med exponering för asbest. Det är helt olika mekanismer och innebär helt olika tidsskalor för när skador kan komma att upptäckas.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror att du har missbedömt den mentalitet som du tydligen inte gillar.
På vilket sätt har jag missbedömt den?
 
P pmd skrev:
Eftersom jag inte är medicinskt utbildad så förlitar jag mig på läkare och andra medicinska experter när det gäller bedömningar om hälsa. När det gäller riskbedömning kan jag dock räkna själv (utgående från data som de medicinska experterna har samlat in) så där gör jag en egen kalkyl: vaccinering är klar bättre än att bli sjuk.

Varaktigheten hos skyddet mot infektion bedömer de medicinska experterna är ungefär lika långvarigt för den som har vaccinerat sig som för den som har gått igenom sjukdomen. Det är också vad man kan förvänta sig baserat på en del andra sjukdomar som beror på virusinfektioner.

Det är alltså en bra idé att vaccinera sig även om man har varit sjuk i covid-19.
Du missade visst att experten i artikeln ovan beskrev studien som ett skolboksexempel på att naturlig immunitet är bättre än vaccination. Uppenbarligen är inte gruppen ”experter” en homogen grupp och lika uppenbarligen har vi valt att lita på två olika läger i den gruppen. Med skillnaden att de i ditt läger inte riskerar något alls på att yttra sig mainstream, medan att vara kritisk mot mainstream nästan alltid straffar sig. Har större förtroende till självständiga tänkare som riskerar sin karriär för det de tror är sant än till medlöpare och opportunister i en ekokammare av ryggdunkare.
 
  • Gilla
Surly och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, jag missförstod inte avsiktligt. Man kan inte likställa vaccination med exponering för asbest. Det är helt olika mekanismer och innebär helt olika tidsskalor för när skador kan komma att upptäckas.
Du kan inte uttala dig om tiden det tar för en ny substans i blodomloppet att orsaka någon skada förrän motsvarande tid har gått hos en nämnvärd population med given substans injicerad (och med en kontrollgrupp utan injektionen). Dessutom är det en nödvändig förutsättning att det finns en öppenhet att upptäcka potentiellt allvarliga biverkningar hos dem som är satta att undersöka dem (mig veterligen finns inga pågående satsningar för att utreda covidvaccinens långtidsbiverkningar). Dock inte sannolikt då de ansvariga är samma personer som idag tutar i oss att allt är bra och ofarligt - att de skulle gå ut offentligt och erkänna att deras tidigare råd var fel och lett till många dödsfall och/eller andra allvarliga biverkningar är högst osannolikt i dagens syltryggssamhälle.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Då har du missat en stor del av utbildningen, alternativ så läste ni inget om datasäkerhet. Jag har själv den utbildningen i botten, med inriktning datasäkerhet, och för mig är det fullständigt obegripligt hur man missat att det är en risk med att klicka på länkar som man inte har koll på...
Uppenbarligen har du missat hela kontexten och ägnar dig nu åt att sparka in öppna dörrar. Länken gick alltså till bitchute.com, inte direkt okänd sida om än mindre än YT. Diskussionen som följer om datasäkerhet blir urlöjlig i ljuset av detta. Skulle nästan kunna bli en Monty Python-sketch av det här.
 
P pmd skrev:
Hur mycket av den här tråden har du läst?

Det är en tuff diskussion men så värst mycket invektiv och personangrepp tycker jag inte att du har utsatts för.
1. Trådens fråga, som jag sedan besvarade.

2. Den blir så tuff som man gör den. Här är dina egna bidrag i grenen invektiv och personangrepp:
  • ”Och ändå förstår du inte hur man räknar ut sannolikheter?”
  • ”Jag kunde väl inte veta att du är lika tuff som Rambo?”
  • ”Konspirationsteoretikerna kommer i små skurar till den här tråden, tycks det.”
  • ”Det lätt och gör inte ont att vaccinera sig”
 
P pmd skrev:
Det är en tuff diskussion men så värst mycket invektiv och personangrepp tycker jag inte att du har utsatts för.
Sedan är den nakna sanningen den att ingen av oss här inne besitter tillräcklig kunskap för att framföra en vetenskapligt fulländad slutsats i den aktuella frågan. För mig handlar det heller inte om det utan är till syvende och sist en fråga om vem man väljer att lägga sitt förtroende hos. Vissa väljer ett vetenskapligt läger, andra väljer ett annat, och ytterligare andra ser random crazy video om microchip och magnetisering av injektionsplatsen. Och jag tycker det är ok. För alternativet (med någon slags censurministerium) vore värre. Dock får jag erkänna att det pga detta krävs en rätt så gedigen arbetsinsats att sålla fram vilken info/källa man kan lita på.
 
P pmd skrev:
OK, det är normalt. Din anekdot är dock värdelös som underlag för riskbedömning.
Detta är vad som hände och hur får du ihop det med en riskbedömning är en gåta.
 
J Jocke Best skrev:
Det är inte heller så klurigt. Eftersom de flesta inte vet vilken grad av sjukdom de får av sjukdomen så får man jämföra med worst case scenario, alltså död. Men det vet ni ju redan om.
Men nu är det så att dom som jag beskrev har haft sjukdomen så dom vet hur pass sjuk man har varit annars är det konstigt och ingen av dom har varken dött eller behövt uppsöka någon sjukvård.
 
F frasen_36 skrev:
Många dör.
Men det är fler som inte dör.
 
B biofix skrev:
Tyvärr verkar det som att det är just fler som dör när man ser över risken att dö oavsett orsak om man jämför vaccinerade mot ovaccinerade.

[länk]

[bild]
Men fortfarande är det 1.1 miljoner som har haft covid 19 i sverige och av dom är det 15000 som har dött och dom flesta är äldre personer och det kan vi inte komma ifrån.Den första och andra vågen var det mer än 12000 som dog och nu har vi andra testinstrumment att kolla om en äldre person har covid 19 mot tidigare.När en äldre person kommer in på akuten från ett äldrboendet så snabbtestar man brukaren för att se om dom har covid 19 och svaret kommer inom 3 timmar.Tidigare fick äldre komma in på akuten för att sedan förflyttas till en covid 19 avdelning och testas för att se om dom var sjuka i covid 19 och det kunde ta mer än ett dygn som ofta visa sig att dom inte hade covid 19,Problemet blev nu att brukare åkte tillbaka till boendet med följd att dom blivit smittade på tiden på sjukhuset och det var ett problem som spreds vidare smittan.
 
Redigerat:
Ska väl vara 15.000 ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ska väl vara 15.000 ?
Japp en nolla för mycket tack
 
Man kan ju se nu att både i Danmark och Norge är det fler som är fullvaccinerade som hamnar på sjukhus än ovaccinerade men det är ju inget konstigt med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.