A
Hej igen. Är det någon som vet det här så jag kan lägga beställningen innan 15:00 imorgon tro? :) Måste nämligen byta kranen denna vecka. :) Väldigt tacksam för hjälp. :)

Dannnnnnne
Du behöver en bussning r20x r15 till diskmakinsanslutningen.
Till blandaren kan du köpa två stycken likadana kopplingar som du redan köpt till köket, ( köp dom i mässing till köket så kan du återanvända den nedre muttern som redan är dragen på rören.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Du behöver en bussning r20x r15 till diskmakinsanslutningen.
Till blandaren kan du köpa två stycken likadana kopplingar som du redan köpt till köket, ( köp dom i mässing till köket så kan du återanvända den nedre muttern som redan är dragen på rören.
Verkligen stort stort tack för ditt svar! :) Har bara några dagar på mig att fixa det här så är verkligen tacksam för hjälp! :)

1. Så det här är sådan här till diskmaskinen? https://www.clasohlson.com/se/p/30-7726
Bara den och inget lin eller sådant? :)

2. Är det 2st "Klämkoppl. skarv 12x10" jag ska köpa? Spelar märke ingen roll bara det är mässing? Är det möjligt att köpa på någon butik jag kan köra till, typ biltema, jula, byggmax, bauhaus eller så tro? :)

3. Visst ska jag även låta nedre delen av befintligt koppling på blandaren i badrummet sitta kvar till dom jag köpte där, dvs https://www.rinkabyror.se/artikel/va-krom-klamkoppl-skarv-12x10/ ?

Ha de bäst! :)

Dannnnnnne
1 Ja det är den bussningen du behöver, lin eller gängtejp på diskmaskinsslangen från blandaren, det ska sitta en packning i andra änden.

2. Det är va kopplingar som sitter i köket sen innan så då är det vatette 12x10 du ska köpa. Alternativt så kapar du bort kopplingarna som sitter på rören då kan du köpa nya 12x10 klämringskopplingar i valfritt fabrikat.

3. Samma gäller här som i punkt 2

• Gilla
1
  • Laddar…
A
1 Ja det är den bussningen du behöver, lin eller gängtejp på diskmaskinsslangen från blandaren, det ska sitta en packning i andra änden.

2. Det är va kopplingar som sitter i köket sen innan så då är det vatette 12x10 du ska köpa. Alternativt så kapar du bort kopplingarna som sitter på rören då kan du köpa nya 12x10 klämringskopplingar i valfritt fabrikat.

3. Samma gäller här som i punkt 2
TACK för så snabba svar :)

1. Perfekt då köper jag en sådan! :)

2. Så det är vetette på båda ställena alltså? :) Så kan köpa exakt lika på både tvättställsblandaren och köksblandaren? Är det rätt uppfattat? :) Och jag rör ej nedre delen på någon av dessa? Korrekt uppfattat? :)

Bästa svaret

Dannnnnnne
Ja du kan köpa 4st likadana kopplingar vatette 12x10, ser lite konstigt ut under diskbänken om du kör krom koppling och mässing mutter men du är väl inte därinne och kilar så ofta ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Ja du kan köpa 4st likadana kopplingar vatette 12x10, ser lite konstigt ut under diskbänken om du kör krom koppling och mässing mutter men du är väl inte därinne och kilar så ofta ;)
STORT tack! Lägger beställningen nu direkt på två till! :) Hehe nä precis :)

A
MrZero skrev:
STORT tack! Lägger beställningen nu direkt på två till! :) Hehe nä precis :)
Om jag ska köpa "bussning r20x r15" från Rinkabyror.se också - vilken är det jag ska ha då? :)

Krilleman
  • Gilla
1
  • Laddar…
Dannnnnnne
Se där ja, har alltid dragit ihop med vanlig bussning och gängtejp om rätt övergång inte kommit med diskmaskinen

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Stort tack för all hjälp båda två! Väldigt tacksam! Nu har jag beställt detta! :) Återkommer kanske om hur det går - eller inte går hehe. :)

A
Skum fråga kanske men för att jag ska sluta noja mig:

När jag dragit åt kopplingarna och dom inte läcker. Och det går timmar och inte läcker. Kan jag vara säker på att jag dragit åt dom tillräckligt hårt då?

Vill ju inte komma hem efter jobbet imorgon och så är det en swimming pool av allt. :)

Dannnnnnne
MrZero skrev:
Skum fråga kanske men för att jag ska sluta noja mig:

När jag dragit åt kopplingarna och dom inte läcker. Och det går timmar och inte läcker. Kan jag vara säker på att jag dragit åt dom tillräckligt hårt då?

Vill ju inte komma hem efter jobbet imorgon och så är det en swimming pool av allt. :)
Jag skulle säga att du kan slappna av. Hade det läckt skulle du märkt det nu :)

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag skulle säga att du kan slappna av. Hade det läckt skulle du märkt det nu :)
Stort tack! Då kan jag åka till jobbet lite lugnare imorgon då! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.