Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
K Kallebo skrev:
Sverige har i princip ingen smittspriding.
Och hur ser det ut i andra länder då, ingen spridning där heller då?
 
K
P Pin skrev:
Och hur ser det ut i andra länder då, ingen spridning där heller då?
Tyskland, Storbritannien och Turkiet sticker väl ut som länder med stor spridning. Sverige sticker ut med väldigt liten. Detta för att vi inte stängde ner utan såg till att få en naturlig immunitet.
 
  • Wow
Lilak
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Tyskland, Storbritannien och Turkiet sticker väl ut som länder med stor spridning. Sverige sticker ut med väldigt liten. Detta för att vi inte stängde ner utan såg till att få en naturlig immunitet.
Fast ditt tidigare inlägg hävdade att det var samma spridning överallt.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Lite statistik… Är 1000 eller 3000 döda per dag mycket?
Har vaccinering någon effekt?
 
  • Linjediagram som visar andelen fullvaccinerade mot COVID-19 per land över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjediagram som visar dagliga nya bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon personer i olika länder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram visar dagliga nya bekräftade COVID-19-fall per miljon människor, med kurvor för olika länder över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det var väl någon studie av antikroppar nyligen som visade att vi låg väldigt högt. Unga bidrog med mer naturliga antikroppar och de älsta var inte med i studien. Någon som sett den?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Det är bra för miljön att befolkningen minskar. Blir det för mycket obalans så reglerar naturen det. Det är lite bakvänt med människor som säger dom bryr sig om miljön och klimatet men samtidigt gör allt för att hindra naturen att återhämta sig. Man kan inte vara vaccinfanatiker och miljötaliban på samma gång.
 
G GVR4 skrev:
Man kan inte vara vaccinfanatiker och miljötaliban på samma gång.
Du har fått det hela om bakfoten.

Att vara 'miljötaliban' och 'vaccinfanatiker' handlat i grund och botten om samma sak, att göra vår planet så gynnsam som möjligt för människor, på lång sikt.

Planeten jorden skulle klara sig utmärkt med både 2, 5 och 10 grader varmare klimat. Det är människan som inte klarar det. Virus är inte heller bra för människor.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har fått det hela om bakfoten.

Att vara 'miljötaliban' och 'vaccinfanatiker' handlat i grund och botten om samma sak, att göra vår planet så gynnsam som möjligt för människor, på lång sikt.

Planeten jorden skulle klara sig utmärkt med både 2, 5 och 10 grader varmare klimat. Det är människan som inte klarar det. Virus är inte heller bra för människor.
Virus är bara ett av sätten naturen reglerar sig själv på. Det är ett sätt för naturen att "tala om" att man gör något fel. Naturen reglerar ner den art som skapar problem så det blir gynnsamt igen. Allting i naturen strävar efter balans.Vet inte varför människor tror dom är undantagna från dom reglerna.
 
P
K Kallebo skrev:
Jag tycker egentligen att staten skulle kunnat betala hemkörning, om nu covid vore så farligt som det framställs, som det är idag är det för bökigt och för dyrt.
Bökigt? Nej, tvärtom. Det är bekvämare att slippa åka och handla, tycker jag. Dyrare tvivlar jag också på att det är. Jag slipper använda bilen
Även om det skulle vara en liten aning dyrare så spar jag pengar på att matinköpen blir mer uppstyrda. Inga dumma spontanköp av sånt som man blir frestad av i butiken. Jag har minskat mina matkostnader under pandemin.
Systembolaget har också hemleverans numer. Deras fraktkostnad är lite högre, men det är också bekvämare än att åka till närmaste systembutik. Dessutom kan man beställa ur hela Systembolagets sortiment.

Både mat och sprit direkt till dörren. Vad mer kan man önska?
Jag behöver aldrig mer lämna hemmet. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
K Kallebo skrev:
[länk]

[länk]
Vid en hastig genomläsning hittade jag inget som beskrev om det var ovaccinerade eller vaccinerade som blev infekterade. Har du läst noggrannare än jag och kan peka på det i så fall?
 
P
K Kallebo skrev:
Nej, jag menar "vaccinet" som egentligen är en form av genterapi/profylax.
Du syftar på mRNA-vaccinen, antar jag. Nej, de är inte en form av genterapi. De för inte in nya gener i cellerna.

Vaccin är profylax och inte terapi.

Terapeutiska läkemedel är sådana som används för att bota en sjukdom (eller åtminstone minska symtomen). Profylaktiska läkemedel är sådana som används i förebyggande syfte så att man inte blir sjuk (eller åtminstone minskar risken att bli sjuk).
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
K Kallebo skrev:
Tyskland, Storbritannien och Turkiet sticker väl ut som länder med stor spridning. Sverige sticker ut med väldigt liten. Detta för att vi inte stängde ner utan såg till att få en naturlig immunitet.
En stor majoritet av befolkningen i Sverige har immunitet genom vaccinering. Enligt FOHMs statistik har 1,171,512 personer bekräftats smittade. Även om man antar ett gigantiskt mörkertal på lika många till så är det ändå betydligt färre än antalet vaccinerade, som är 6 894 119 (två doser) eller 7 249 725 (minst en dos).
https://fohm.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
K Kallebo skrev:
Sverige har i princip ingen smittspriding.
Det är en pågående smittspridning i Sverige och dessutom ökar den. Den är visserligen liten i jämföresel med hur det såg ut under de tre stora vågorna men den är avsevärt större än i juni/juli.
Så ditt påstående är felaktigt.

Men det är ju vaccineringens förtjänst att den är rätt låg.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kallebo skrev:
Många blev immuna i de första vågorna. De som inte dog då var helt enkelt inte svaga nog för att dö sen heller.

Men visst jag säger inte emot att vaccinet verkar ha hjälpt några få i riskgrupperna. Det hemska är att de genom grupptryck vill tvinga på alla detta vaccin
Nej, under var och en av de tre stora vågorna var det kring 10 % som insjuknade, och en lägre andel över 65 år, det framgår av de antikroppsundersökningar som har gjorts. Det finns alltså fortfarande kvar väldigt många gamla och andra som aldrig har varit sjuka.

30 % är bara en liten bit på vägen mot flockimmunitet, vilket är alternativet till vaccin. Utan vaccin skulle det bli typ ytterligare 30 000 avlidna samt 3 gånger så många som behövt sjukhusvård och 3 gånger så många med postcovid. Dessutom skulle fortsatt hög smittspridning leda till att mutationer som kommer runt immunsystemet hos vaccinerade bildas och spridas. Det hände ju i Manaus, Brasilien, där man trodde att staden hade nått flockimmunitet så att smittspridningen skulle avta, men i stället blev folk sjuka än en gång. Det var gamma-varianten som hade uppstått och fick goda chanser att sprida sig för fullt där och sen vidare ut över världen.

Nej, vaccinet gjorde att ungefär 5000 människor i Sverige inte avled under tredje vågen. De var immuna tack vare vaccineringen. Det var alltså väldigt långt ifrån några få.

Om du inte känner till din genuppsättning så har du ingen aning om du tillhör en riskgrupp eller inte. Det finns gener som kraftigt ökar risken för att bli allvarligt sjuk och dö i covid samtidigt som det finns gener som minskar risken. Att ha många ACE2 på ens celler ökar risken markant och det har inget att göra med hur ens immunsystem fungerar vid andra tillfällen. Tvärtom vet man att ett mycket bra immunsystem ökar risken för att immunsystem överreagerar och man blir allvarligt sjuk och/eller har ökad risk för postcovid.

Du uttalar dig väldigt tvärsäkert fast du verkar sakna väldigt mycket grundläggande kunskap om covid i Sverige och världen.

Vill du att dina närstående ska kunna få bra vård om de råkar ut för en trafikolycka, hjärtinfarkt eller stroke?
Tacka i så fall vaccineringen för att sjukvården inte är överbelamrad och de får dålig vård i stället.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
I Ryssland dör nu 3750 personer per dag i covid-19. Orsaken är att så få vaccinerat sig, bara runt 35%.
Det är en sanning med modifikation. Även under första och andra vågen, alltså innan resten av världen började vaccinera sig, låg verklig antal dödsfall (och troligtvis smittspridningen) i Ryssland mycket högre än alla andra länder.
Att Ryssland nu har så hög smittspridning beror alltså inte bara på den låga vaccinationsgraden. Det finns även andra faktorer som bidrar (och kanske är viktigare än vaccinationsgraden.

Samma sak gäller t ex för Rumänien som under sommaren hade lägst smittspridning i Europa och nu en av de högsta. Även det kan inte bara förklaras med en låg vaccinationsgrad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.